Ineens spugen na voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Snoopy1983, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hoi,

Ik geef BV en dit gaat al vanaf het begin prima! Ik merk ook dat het nu pas echt goed op gang is. Lieke gaat zich nu tijdens het drinken vaker verslikken en er loopt veel melk langs haar mondje. Ook zag ik dat sinds gister de melk eruit spuit. Sinds 2-3 dagen spuugt ze dan ook na elke voeding en dit soms nog een uur tot 2 uur erna.
    Het is iedere keer een golfje wat eruit komt. Ik laat haar nu al niet meer zolang drinken tot ze loslaat maar haal haar er zelf af na 10 minuten per borst.
    Ze is dan ook tevreden en komt ook pas 3 uur later weer. Ik ga er dus vanuit dat ze wel genoeg binnen krijgt. Maar nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om eerst wat melk weg te laten lopen en dan pas haar aan te leggen. Is dat in dit geval aan te raden?
    Of zijn er nog andere tips? Voor je gevoel komt er namelijk zoveel
    voeding terug.

Alvast bedankt!

Ohja ook spuugt ze weleens door haar neusje is dat erg? Heb het idee dat dat ook is begonnen sinds ze zo gulzig drinkt.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Hoe gaat het met het spugen nu?

Op zich hoef je je geen zorgen te maken. Het komt vaak voor dat het beetje melk wat net boven op een laagje lucht ligt er uit komt. (ook na een tijdje nog wel).

Wanneer je veel melk hebt en de voedingen erg onrustig verlopen dan adviseren we inderdaad ook wel om van te voren even wat af te kolven om zo minder lucht tijdens het voeden mee te krijgen. Ik weet niet of dat bij jou speelt en dus niet of het voor jou zinvol is om dat te proberen.

Succes

Ilse

3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je antwoord!

Het was een beetje het bekende ga naar de dokter en het is over verhaal ;) Ze spuugt nu minimaal,gewoon iets met een boertje of een klein beetje na een voeding. Ik denk dat ze erg moest wennen aan de hoeveelheid melk die er uitkwam en nu lijkt ze er meer aan gewend te zijn. Misschien is het sindsdien pas goed op elkaar afgesteld.

Heb alleen nu een nieuwe vraag, nogal een lange als dat mag?

Ik geef nu dus volledige BV maar zal uiteindelijk als ik weer ga werken een aantal voedingen moeten vervangen voor KV.
    Ik werk als gastouder 3 dagen in de week, dan neem ik Lieke gewoon mee.
    De andere 2 dagen werk ik als dierenartsassistente en gaat Lieke naar ouders/schoonouders.
    De rede dat ik naar KV moet is omdat ik bij mijn baan als dierenartsassitente niet kan kolven.
    Ik zou graag nog in de avond en ochtend BV willen blijven geven. Alleen op wat voor soort schema zit ik ongeveer als ze 3 maanden is? Want op vrijdagavond werk ik ook 's avonds en ik zou het zonde vinden als ik de avondvoeding ook moet vervangen voor KV, terwijl het maar om 1 avond in de week gaat.
    Hoe kan ik dit het beste doen straks?

Sorry voor het lange verhaal ik hoop dat het een beetje duidelijk is en alvast bedankt!

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Ik neem het even van Ilse over die wegens prive omstandigheden wat minder op het forum te vinden is.

Kijk, normaal als je (gedeeltelijk) gaat afbouwen dan laat je steeds een voeding vallen.Deze voeding vervang je dan door kunstvoeding.
    Je schrijft dus op wanneer je dochter ongeveer drinkt, streept weg welke voedingen je zelf wilt blijven geven en laat de andere 1 voor 1 vallen.

Als je de voedingen wilt behouden zul je moeten kolven op het moment dat je niet bij Lieke bent.Wat belangrijk is om te weten is dat je niet exact op de voedingsmomenten hoeft te kolven en dat voor een normale werkdag vaak 2 keer kolven voldoende is. Die kolfmomenten kan je dus redelijk zelf handig uitzoeken. Belangrijk is wel dat je je borsten goed in de gaten houdt dat ze niet te gestuwd raken.
    Als je een avond moet werken dan ligt het een beetje aan de situatie hoe lang je moet werken en wanneer je Lieke wel aan kan leggen. Hoe lang de periode ertussen is.
    Anders zou je ook kunnen kiezen om de voedingen overdag te vervangen door kunstvoeding en de dag dat je in de avond werkt wel te kolven. (Je zal ook moeten eten ofzo lijkt mij).

Het hangt dus van een aantal factoren af.
    Laat maar even weten of je er iets mee kan en of het duidelijk genoeg is zo.

5. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hoi Rieneke,

Fijn dat je het even overneemt en bedankt voor je antwoord!
    Ik heb er zeker wel wat aan. Ik ga eens kijken hoe ik het ga doen maar het is inderdaad een goed idee om de vrijdagavond te kolven.

Groetjes snoopy

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Fijn dat je er iets aan gehad hebt.
    Het is vaak zo dat het vorm krijgt op het moment dat je het allemaal moet gaan doen.
    Van te voren lijkt het een heel gepuzzel, uiteindelijk wijst het zich vaak vanzelf.

Succes met weer gaan werken.

Deel Deze Pagina