ook een vraag over spruw

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by noppie, Mar 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. noppie

noppie Fanatiek lid

Mar 7, 2008
    2,026
    0
    0
    utrecht
    Beste lactatiedeskundige,

Ruim 2 weken geleden kreeg ik erge pijn aan mijn linker tepel en borst. Ook steken en een branderig gevoel erin enzo. Volgens de huisarts in opleiding had mijn dochter absoluut geen spruw (terwijl ze wel een witte tong heeft) en over mijn borstpijn had ie niet echt een duidelijke mening, behalve dan dat er geen ontsteking in zat. Op advies van een lactatiedeskundige die later aan huis kwam heb ik toch een recept voor spruw gevraagd en gekregen. Zij was van mening dat mijn klachten wel bij spruw pasten, te meer daar ik ook een vaginale schimmelinfectie had de week ervoor. In Ebbie's mondje zag ze heeeel lichte spruw. Ik heb Ebbie vervolgens behandeld met Nystatine en mezelf met miconalcreme. Dat hielp snel.
    Vorige week op het consultatiebureau geweest, de CB-arts zag geen tekenen van spruw bij Ebbie, terwijl ze dus wel een witte tong heeft. Nu was ik dit weekend aan het eind van de kuur, dus ben nu gestopt. Maar de pijn in mijn tepels is een paar dagen geleden weer terug gekomen, maar geen steken in mijn borst en ook geen branderig gevoel. Ebbie blijft al die tijd de zelfde witte tong houden.

- Wat voor kleur heeft de tong van een baby nou eigenlijk? Ik kan het witte niet wegvegen ofzo. Er zijn namelijk 2 artsen die absoluut geen spruw zagen en een lactatiedeskundige die het heeeeel licht zag, maar de diagnose meer aan de hand van mijn verhaal stelde dan aan de hand van Ebbie's mondje.

- ik twijfel eraan of het nu wel echt spruw nog is of dat de huidige pijn in mijn tepels misschien komt omdat Ebbie steeds kleiner hapt. Ze drinkt verder wel goed.

Nog 1 andere vraag: vanmorgen heb ik voor het eerst 135 cc flesvoeding afgekolfd. Dat hebben we allemaal in 1x aan Ebbie gegeven. Ze slaapt nu al meer dan 4 1/2 uur. Heb ik haar misschien teveel gegeven? Geen idee wat zo'n babytje van 5 weken oud en nog geen 7 pond normaal gesproken binnenkrijgt?

Dank alvast voor het advies.

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Het probleem met spruw is dat de klachten soms zeer vaag zijn.Je kan een tal van klachten hebben,maar het kan ook zijn dat je b.v. alleen steken in je borst voelt.Het kan dan zijn dat je niets bij je baby ziet, maar dat er toch spruw in het spel is.

De tong van je baby hoort net als bij ons roze te zijn, maar er zitten vaak melkresten op.Je kan het dan omschrijven als een witte waas.
    Let goed op de wangzakken en aan de binnenkant van de lippen,hier uit spruw zich vaak.
    Maar nogmaals, het hoeft niet.

Je mailt dat je aan het einde van je spruw kuur was. Wat erg belangrijk is is dat je minstens een week doorgaat met behandelen nadat je geen klachten meer hebt. Spruw komt erg makkelijk terug,dus stop niet te snel.

Als de pijn komt van niet helemaal goed aanleggen dan kan je een aantal dagen heeeel goed letten op het aanleggen (en dan met name op het aanhappen met een hele grote open mond) en dan moet het zeker beter gaan. Als er een kloofje of zoiets zit gaat het over met goed aanleggen.

Als je melk kolft en dit met de fles geeft kan je gewoon de hoeveelheid geven die je dochter wil hebben. Neem wel voorlopig de speen met het kleinste gaatje en houd haar een beetje rechtop.
    Je moet je voorstellen dat ze aan de borst goed haar best moet doen om de melk eruit te krijgen terwijl het bij het flesje makkelijk stroomt.
    Er zijn dus baby's die wel heel makkelijk uit een flesje drinken en dus behoorlijk veel tot zich nemen. Op bovenstaande manier maak je het verschil in drinken iets kleiner.

Ik hoop dat je iets met mijn informatie kunt.
    We mailen gewoon verder als iets onduidelijk is of als je aanvullingen hebt.

3. noppie

noppie Fanatiek lid

Mar 7, 2008
    2,026
    0
    0
    utrecht
    Beste Rieneke,

Hmmm, het is best lastig diagnostiseren toch die spruw he? Nou ja, ik zal straks eens goed kijken hoe het met haar wangzakjes zit en met de binnenkant van haar lippen, of ik daar iets zie. Intussen zal ik nog maar weer een weekje blijven doorsmeren met die troep.

Wat ik het liefste zou willen is de spruw met een paardenmiddel behandelen, volgens mij heet dat fluconazol. Mij is niet duidelijk of ik dan degene ben die de fluconazol moet nemen of mijn dochtertje ook? En kan ik dan wel borstvoeding geven of moet ik dan een dag flesvoeding geven?

We zullen haar het flesje volgens jouw instructies gaan aanbieden. We deden het nog op de 'zuigreflex-manier' die de kraamverzorgster ons had geleerd. Maar toen zat ze nog in de eerste week en moesten we haar 24 uur lang (1 etmaal) na de borst nog 20 cc bijvoeden, omdat ze toen nog niet sterk genoeg was. Toen legden we haar juist plat en met haar hoofdje ietsjes naar achter, zodat ze gewoon moest drinken. Maar dat hoeft nu dus niet meer.

Dank alvast voor je reactie.

groetjes
    noppie

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Flucanazol moet jijzelf nemen. Dit medicijn wordt echter voorgeschreven als de Candida in je melkgangen zit. Je kan overigens gewoon doorgaan met voeden.
    Bij spruw op je tepels zal je toch echt moeten smeren, smeren, smeren en lang smeren. De schrijft dat de vorige keer het goed hielp, waarschijnlijk was je wat te snel gestopt.
    Ik weet niet hoe vaak je nu smeert, maar na iedere voeding een beetje is beter dan 4 keer per dag iets meer.

Hou ook echt het goed aanleggen in de gaten. Vaak wordt er in de kraamweek heel goed opgelet en gaat het de weken daarna steeds een beetje "slordiger". Zeker als je ook een flesje daarnaast geeft is het heel belangrijk om goed op het aanleggen te letten.
    Vooral de mond goed ver open is heel belangrijk.

Share This Page