precies tegen de avond geen melk genoeg

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by kitana, Apr 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hallo iedereen

ik ben bevallen op 16 maart. van een gezonde zoon. net als bij mijn dochter geef ik borstvoeding. maar s'avonds is mijn manneke altijd lastig. is altijd naar de tepel aan het zoeken. Maar lijkt, nadat hij gedronken heeft, altijd nog honger te hebben. hij blijft maar zeuren en zoeken naar mijn borst. het is precies of ik heb tegen de avond geen melk genoeg meer.

wat kan ik doen?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Gefeliciteerd met je zoon! Ik begrijp dat je best onzeker bent over of je voldoende melk hebt.
    Ik weet natuurlijk niet hoe het met je zoon gaat. hoeveel hij aan komt, hoe zijn plas en poepluiers zijn, etc.

Dat zijn belangrijke gegevens om te bepalen of een kindje werkelijk honger heeft.
    Vrijwel alle kindjes vertonen het door jou beschreven gedrag. Jengelig, huilerig, onrustig, steeds willen drinken, etc. Dan met name eind van de middag, begin avond. Ze noemen het gemakshalve het huiluurtje (wat in de praktijk beste enkele uren duurt). Veel borstgevoede kindjes lijken dan ontroostbaar. Willen ieder uur een slokje. Ik noem dat ook wel, snacken. Alles bij elkaar drinken ze keurig 1 voeding maar dan verspreid over enkele uren steeds een klein slokje.
    Voor jouw gevoel ben je dan leeg en heb je echt geen slokje meer over.

Even er van uitgaande dat het verder goed gaat met hem dan hoort dat er gewoon bij. Je melk is perfect kwa samenstelling alleen zijn de hoeveelheden wat minder dan bijvoorbeeld in de ochtend. Ook stroomt het minder snel waardoor het lijkt of je niets hebt.

Als je echt twijfelt over of je genoeg hebt, dan kan je aanleggen als hij huilerig is, meer vraag levert uiteindelijk meer melk op.
    Eventueel kan je zelf die extra vraag creeeren door een keer extra te kolven, zo "fop"je je lijf door een extra voeding te vragen, als je dat geregeld doet zal je lijf daar op reageren door meer melk te maken.

Dit vindik overigens een laatste optie, eerst moet je kijken of je werkelijk te weinig melk hebt. Kijk naar zijn gewichtstoename en plas/poepluiers.

Succes,
    Ilse

3. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

hij is sinds ik thuis ben (ben thuis sinds 19 maart) al 550 gr bijgekomen (dat was zo vorige week) hij komt normaal bij. dus op dat vlak denk ik genoeg te hebben. misschien dat het inderdaad een huiluurtje is. ik twijfel soms omdat ik hem s'avonds niet of weinig hoor slikken. in de dag hoor ik hem heel duidelijk grote teugen slikken.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kitana,

Dat klinkt goed hoor, 550 gram in ruim 2 weken!
    Dat je's avonds minder hoort slikken is logisch omdat hij vaker drinkt hebben je borsten niet meer de tijd om "vol" te lopen. Normaal, wanneer er bijvoorbeeld 3 uur tussen een voeding zit, dan voel je aardig wanneer het weer tijd wordt. Eind van de dag is dat veel minder. Omdat je borsten minder vol voelen zal de melkstroom minder hard zijn. Wil n iet zeggen dat er geen melk is. Zodra hij gaat drinken wordt er ook direct nieuwe melk aangemaakt. No worry's!

Groet
    Ilse

5. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    nu ben ik toch al een beetje gerustgesteld.

ik was mede ook een beetje ongerust omdat ik bij mijn dochtertje serieuze stuwing had en melk had voor drie kinderen de eerste maand.

nu had ik dat niet. (waarschijnlijk omdat mijn zoontje direct vanaf de eerste keer goed dronk en mijn dochtertje niet)

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ik denk inderdaad dat je zoontje alles onder controle heeft. Wanneer hij goed drinkt is rond de 4-6 weken het vraag en aanbodsysteem goed op elkaar afgestemd. Dat betekent dat jij precies zoveel maakt als hij nodig heeft. Niets meer en niets minder. Dat betekent ook dat jij niet bij een volgende voeding heel veel stuwing meer hebt, Voor veel vrouwen is die omslag om heel onzeker te worden. Eigenlijk precies wat jij beschrijft.

Ga lekker zo door en blijf vooral genieten!

Ilse

7. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

mijn zoontje is nu 3 weken.

en heb eigenlijk praktisch geen stuwing. s'nachts merk ik wel dat mijn borsten meer gespannen zijn. maar pijnlijke borsten voor zijn eten niet.

ik heb eigenlijk nog een vraagje. als ik kolf (1 keer gebeurt omdat ik eventjes weg moest voor het een en het ander in orde te maken) daarna deden mijn borsten wel een beetje pijn. is dat normaal na het kolven?

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Als alles met je zoontje goed gaat hoef je ook geen stuwing te hebben. Als je je toch zorgen maakt kan je zijn gewicht per week controleren.
    Als je dan toch twijfelt kan je een extra voedingsmoment inbouwen. Jouw lichaam reageert door meer melk aan te maken. Of wanneer hij niet wil drinken kan je met kolven je productie verhogen. (Je fopt als het ware je lichaam door met de kolf een extra voeding te vragen) Daar gaat na verloop van tijd zjou lichaam op reageren door meer melk aan te maken.

Ik las inderdaad even scheef in de kalender, je zoon is inderdaad 3 weken en 2 daagjes, ik telde die week al mee.

's nachts is de productie hoger dan overdag dus is het niet vreemd als je dan wat stuwing voelt.

In principe mag kolven (net als voeden) geen pijn doen. Probeer het vacuum niet te hard te stellen. Dat kan soms reden zijn voor pijn. Ook niet te lang kolven (niet langer dan 15 minuten per borst). Wanneer de melk niet meer stroomt is het in principe klaar.

Groet,
    Ilse

9. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

ik heb zo'n handpomp. geen electronische. dus je kan het niet instellen.
    is een electronische kolf beter dan een handpomp?

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Er is niet 1 kolf beter dan de andere, het enige wat bepaald of een kolf geshcikt is is voor welk doel je hem gebruikt. Wanneer je fulltime werkt kies je een andere kolf dan wanneer je af en toe 1 keer kolft.

Een handkolf is prima. Je kan daarmee de kracht van het vacuum bepalen door de mate waarin je de hendel (AVENT of MEdela) inknijpt.
    Wanneer de pijn aanhoud is het goed om te kijken hoe jouw borst/tepel in het kolfstuk past. Soms is het kolfstuk te groot of te klein en wordt er teveel borstweefsel in de trechter gezogen = pijn. Of de tunnel is te klien waardoor de tepel klem loopt = pijn.

Via de mail is dat lastig te beoordelen maar daar zou je naar kunnen kijken.

Groet,
    Ilse

11. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

ik heb een handpomp avent isis. ik ben er heel tevreden over. ik heb ook gebruikt bij mijn dochter, omdat ik bij haar teveel last had van stuwing. zij kon mijn tepel daardoor moeilijk nemen.

maar ik kan er rekening mee houden minder hard te knijpen.

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    De Avent Isis is een lekker kolfje. Als je hem vorige keer ook hebt gebruikt zal het probleem van de pijnlijke borsten niet liggen aan het niet passen van je borst in het schild.

Enige wat je kan doen is inderdaad minder ver de hendel inknijpen zodat het vacuum niet te sterk wordt, of wel een hard vacuum maar dan er op letten dat je het vacuum niet te lang "vast houdt". Snap je wat ik bedoel? Veel moeders die kolven met een handkolf bouwen vacuum op, wachten tot de melk stroomt en laten dan het vacuum in stand zeg maar, de melk blijft dan even stromen. Dat is wel handig maar het betekent ook dat je tepel in die "uitgetrokken" stand blijft. Veel langer als wanneer je kindje aan de borst zuigt. Die belasting zijn je tepels niet gewend en dat kan pijn opleveren. (niet gezegd dat jij dat ook zo doet maar het is iets om op te letten)

Succes,

Ilse

13. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

ik probeer zo veel mogelijk het zuigen van mijn kindje na te bootsen.

ik ben heel tevreden over het handkolf. anders zou ik hem zeker niet meer gebruiken.

hoe gaat een elektrische kolfaparaat in zijn werk?

14. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Heel goed dat je het drinken van je kindje nabootst. Dat is precies zoals het moet.

Hoe werkt een electrische kolf, dat hang heel erg van de kolf af. Varieert per merk en type.

Ze hebben allemaal een aan en uit.
    Dan kan je bij alle modellen de kracht van het vacuum varieren.
    Bij veel modellen is de zuigfrquentie vast maar
    er zijn ook merken waarbij de frquentie gevarieerd kan worden. Medela heeft een standaard frquentie maar die heeft wel een aanzuigfase met een hoog aantal zuigbewegingen en een afkolffase met een lager zuigritme (evengoed nog 60 maal per minuut)

Afijn, over kolven is dus veel te vertellen. Stel dat je interesse hebt in een bepaalde kolf dan kan ik je precies vertellen hoe en wat hij werkt. Maar om dat zo algemeen over alle kolven te schrijven, dan wordt het een klein boekwerkje.

De isis is een goede kolf waar je zeker goed mee uit de voeten kunt.

Groet,
    Ilse

15. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

ik heb nog een vraagje.

ik heb de pech dat ik een beginnende borstonsteking heb. ik leg mijn zoontje altijd goed aan.

hoe onstaat een borstontsteking en wat kan ik eraan doen?
    kan ik ook de borst blijven geven?

16. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kitana,

Jeetje joh, dat is balen. Hoe is het nu?

een borstontsteking ontstaat meestal door een verstopt melkkanaaltje. Bij een BO wordt je ineens ziek, krijgt hoge koorts en voelt je algeheel ziek.

Het kan ontstaan door een keer teveel stuwing, of door afknellen van een melkkanaaltje. Bijvoorbeeld door een naad in een voedingsbh of slapen op je zij en dan net ergens verkeerd op liggen of het dragen van een rugzakje/tas. Kortom niet geheel duidelijk maar druk van buitenaf of stuwing (druk van binnenuit) Meestal samen met een wat verminderde weerstand......

Je moet deze borst blijven geven. ! De enige remedie bij BO is de borst zo vaak mogelijk en zo goed mogelijk legen.

Dit kan door aanleggen of als je kindje niet wil door te kolven. Hoe dan ook, die borst moet leeg.
    warme voor voeden/kolven kan helpen. De melk kan anders smaken (wat zouter) waardoor jekindje het soms minder lekker vind.

Na een BO is de productie in die borst meestal wat minder.

Zorg voor rust. Duik samen met je zoontje in bed en leg hem heel vaak aan. Neem evt een paracetamol.

Succes,

Ilse

17. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

bedankt voor het snelle antwoord. Ik doe wel al warme zakken op mijn borsten. en elke keer als ik hem aanleg of ik kolf af, probeer ik mijn borst zoveel mogelijk te masseren. Wat schijnt ook goed moet zijn. ziek ben ik er nog niet van. ik heb zeker nog geen koorts ofzo en ik voel me nog goed. daarmee dat het waarschijnlijk nog maar een begin is. want ik heb alleen maar pijn als ik hem de borst geef (niet als ik kolf) en aan de binnen kant van mijn tepelhof. precies het gevoel of ik heb kloven maar dan aan de binnenkant.

18. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Au..... klinkt inderdaad als een verstopt melkkanaaltje.

Als kolven beter gaat probeer dan die kant zo goed mogelijk te legen./ Als jehem wel aanlegt probeer hem dan als eerste te laten drinken aan de pijnlijke kant. Dan zuigt het krachtigst wat de meeste kans geeft dat hij de verstopping eruit trekt.

Je kan evt ook een ibuprofen nemen, is even pijnverlichtend en werkt ook ontstekingsremmend.

Succes en maar hopen dat jullie het zelf oplossen voordat het erger wordt.

Ilse

19. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey ilse

dat doe ik hoor hem zoveel mogelijk aan die kant eerst aanleggen. maar kan dat geen kwaad voor de melkproductie aan de andere kant? (ik wil geen borst die minder produceert dan de ander omdat hij aan de een meer zuigt)

20. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Geen probleem, het is tijdelijk hoop ik. Bovendien als je de andere kant ook aanbiedt als toetje wordt daar de productie ook gestimuleerd. Als je het gevoel hebt dat de goede kant te vol wordt, leg dan zeker die kant eerst aan want anders heb je daar straks ook problemen.

Twijfel je of de andere kant wel genoeg gestimuleerd wordt dan kan je altijd een keer alles leegkolven.

Succes
    Ilse

Share This Page