Goedemorgen, Ik heb een vraag over afgekolfde melk. Mijn zoontje van bijna 6 weken heeft sinds 2 weken last van spruw. Het is al duidelijk minder en hij heeft er gelukkig ook geen last van. We behandelen hem nog steeds met Nystatine. Ook ik heb geen last (ook niet gehad) en smeer ook mijn tepels in met Nystatine. Omdat hij nu sinds 2 nachten doorslaapt en één borst per keer geef, kolf ik 's morgens mijn andere borst af omdat deze anders echt zeer doet! Moet ik dit nu weggooien ivm de spruw of kan ik nu toch beginnen met een voorraadje aanleggen? Alvast bedankt!
Hoi, Zolang jullie nog beide worden behandeld kan je de melk nog wel zo geven. Anders kan je de melk voor gebruik even verhitten. Je kan de melk uit de vriezer dus wel gewoon geven als je deze van te voren even verhit. Je kan de melk even kort tegen de kook aanbrengen. Denk in seconden en niet in minuten. je kan de melk in een pannetje doen en aan de kook brengen (tot er langs de zijkant net bellejtes naar boven komen). Laat dan de melk afkoelen en geef het direct. Je kan ook au bain marie doen en dan een thermometer gebruiken. (je hebt van die vleesthermometers die je erin kan hangen) Je kan bijvoorbeeld het water laten koken en dan de warmtebron uitzetten. De temp zit dan onder de 100 graden. Hoe hoger de temp hoe meer er aan stofjes in de melk kapot gaan. De schimmel gaat dood bij temperaturen van boven de 65 graden. Voor de melk is dat niet echt doenlijk. Dus even tegen de kook aan is het meest practisch. Groetjes Saskia