Anticonceptie bij borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door me87, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Dames ik heb even ervaring nodig.
    Ik ben 7 weken geleden bevallen van een dochter en geef borstvoeding. Nu wil ik weer aan iets avn anti conceptie beginnen. ben vorige week al bij huisarts geweest omdat ik aan een spiraaltje zat te denken. Ik voel me namelijk zo goed na het stoppen van de pil dat ik daar niet meer aan wil, daarnaast de gewone pil kan ook niet samen met borstvoeding.
    Nu zei de huisarts dat zij het spiraaltje pas plaatsen bij 16 weken. Ik weet dat andere het al na 6 weken na de bevalling doen, dus ik baalde hier wel van.
    Omdat ik niet 16 weken een condoom wil gebruiken heeft ze mij de minipil voorgeschreven, cerazette, die heb ik nu in huis. Maar ik twijfel toch of ik eraan wil beginnen.
    Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb gehoord dat de borstvoeding terug kan lopen bij gebruik van de pil, aangezien ik net geneog melk heb voor de kleine wil ik geen terugloop.
    En aangezien ik mij zo goed voel sinds ik de pil niet meer slik, wil ik dat ook niet verpesten.
    Ik zit heel erg in dubio wat ik moet doen.

Stel dat ik niks gebruik en gewoon wacht tot de spiraal geplaatst wordt, wat is hier jullie ervaring in? Is hierbij een terugloop in de borstvoeding?

2. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Hopelijk kan iemand ons info geven. Ik heb liever ook geen hormonen maar idd moet iets. En heb gewoon geen zin om aan sex te beginnen omdat ik weet dat dat rotding weer om moet. Paar keer gedaan nu maar vind t niks haha.

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Als je Cerazette neemt, is de kans klein dat je productie terugloopt hoor. Bij de gewone pil is deze kans groter.
    Ik neem Cerazette , en heb hiervan niets gemerkt.

4. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom moet je bij een spiraaltje wachten tot 16 weken? Tegen mij zei de gynaecoloog dat ik tot 12 weken moest wachten, omdat ik een keizersnede had gehad, maar dat het bij een 'normale' bevalling al eerder kan.

5. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Ze zei dat dat zo was omdat de baarmoedermond zacht is en je het risico hebt om er doorheen te prikken met de spiraal. Maar de verloskundige zei dat de meeste huisartsen t bij 8 weken doen. Balen heb ik er net 1 die zich wel heel goed wil indekken. Op internet staat dat t zelfs vanaf 4 weken al mag. Maar goed moet toch regels van eigen huisarts volgen

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Ik heb ook cerazette en had geen terugloop.. maar als je graag een spiraal wilt en je eigen huisarts durft het nog niet aan, kun je vragen of hij/zij je wil doorverwijzen naar de gynaecoloog.. kost wel je eigen risico als je die niet al op hebt gemaakt..

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Toch hoor ik ook wel andere verhalen over de cerazette...ik denk dat het toch altijd een kwestie is van uitproberen

8. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Cerazette vond ik heel rot. Ik bleef maar heel erg bloeden. Wij zijn tussen de kids in dus op condooms overgegaan en toen ik na een jaar stopte met de bv, ben ik gewoon de pil weer gaan slikken. Nu na de laatste bevalling heb ik een spiraal laten plaatsen 8 weken na de bevalling. Ik heb echt een maand lang heel veel gebloed. Heel vervelend! Net toen ik dacht haal hem er maar uit, stopte het. Nu ben ik niet meer ongesteld. Heerlijk!

9. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier deden ze het na 6wk. Ben ervoor bij de gyn geweest volgens mij via de vk maar weet het niet meer zeker. Minipil wilde ik niet omdat ik al door de pil zqanger geraakt was vertrouwde ik dat niet.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb cerazette ruim anderhalf jaar gebruikt, ik merkte geen invloed op mijn productie, maar het had zeker wel invloed op m'n lichaam. Eenmaal gestopt voelde ik me echt beter; voor mij zeker geen hormonale anticonceptie meer!

11. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Kheb de mirena.. Kom hem na 8wkn zetten.. Geef ook bv.. En heerlijk dat.ik niet anti conceptie hoef te denken en toch lekker bv kan geven.. Kheb bij de pil ook altijd last gehad van de hormonen.. Nu nergens last van!!!
    Ik heb hem bij de huisarts laten plaatsen want anders werd hij bij mij niet vergoed..

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Ik zit zelf te denken aan een spiraaltje, maar, ja stom ik weet het, (heb 3 kinderen er uit gepoept) ik vind het dus echt eng om zo'n ding te laten plaatsen..
    kan iemand mij heel alstublieft vertellen dat het NIET eng is?

13. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik laat ook mirena plaatsen. Hier doet de ha het na 12 weken. Bij bv is je baarmoeder langer week waardoor ze er dus doorheen kunnen duwen met de spiraal. Vandaar dat ze het hier niet eerder doen. Zo vertelde onze ha het in ieder geval :) ik hoop dat het wat voor me is, vind het nog een beetje een eng idee. Ik wil niet tussendoor aan de pil, vertrouwen daarin is weg omdat ik ondanks correct pilgebruik toch zwanger was geraakt. Nadat ik de pil niet meer gebruikte voelde ik me ook wat fijner dat geef ik toe :)

14. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Het is echt niet eng en zeker niet pijnlijk. Het schijnt wel best pijnlijk te zijn als je nog geen kindjes hebt gekregen, maar ik heb er twee mogen baren en bij mij was het niet pijnlijk. Een beetje een zeurderig gevoel, wat serieus twee tellen duurt. Bij mij bleef het bloeden alleen een half jaar aan.

15. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik lag er te puffen voor leven alsof ik weer aan het bevallen was:D. Maar voelde me naderhand zo stom, want heb echt helemaal niks gevoeld :)
    Alleen 2 dagen menstruatie krampjes.. ;)

16. Soit

Soit Niet meer actief

Ik ben bijna meteen na de bevalling altijd gestart met cerazette, zonder problemen. Na een tijdje steeds overgeschakeld naar koperspiraal, ik vond dat fantastisch.
    Na deze geboorte zal het ook eerst cerazette worden, maar daarna sterilisatie...

17. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hier geen hormonen meer in m'n lijf. Tussen de kids in condooms gebruikt en nu ook weer totdat we besloten hebben of we wel/geen derde willen.

Verloskundige raadde Cerazette trouwens af omdat haar ervaring is (bij cliënten) dat veel vrouwen daar sombere/depressieve klachten van krijgen.

18. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Lekker genieten van het leven en zien wat de toeko
    Tiel
    Hier ongeveer 7 weken na de bevalling de mirena laten plaatsen.
    Heb van het plaatsen eigenlijk weinig gevoeld. HA zei heel leuk dat dat zo hoorde als het goed gedaan werd.....
    Leuk dat ie dat zei terwijl hij er bij stond en ernaar keek. Zijn leerling heeft hem bij mij gezet. Was trouwens wel weer een hele ervaring om mee te maken. Leerling die bij elke stap vraagt of het zo goed is en dan de huisarts en leerling die met zijn tweeen naar beneden duiken om eens van dichtbij te kijken of het goed zit. Blij dat ik me geschoren en gedoucht had hahaha

De dag van de plaatsing iets menstruatiekrampjes gehad en daarna niet meer. Nu alleen nog dagelijks heel licht bloedverlies, kan het met 1 inleggertje af. Hopenlijk gaat dit ook snel weer over, maar ben er nu al tevreden over.

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier condooms, zowel na de 1e als nu. Niet meest ideaal maar voor ons wel de beste optie.

20. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    jep hier ook condooms... Niet heel sexy nee maar sinds ik van die pil af ben blijf ik ervan af! En zo lang zal het niet duren dat we die rubbertjes gebruiken ;) En door mijn zus laat ik echt nooit een spiraaltje zetten (was nogal een gruwel verhaal maar details zal ik jullie besparen)

Deel Deze Pagina