Beste Heidi, Sorry het is een lang verhaal geworden maar ik heb 3 vragen en geprobeerd zoveel mogelijk informatie te verstrekken. En ik denk/peins zelf heel wat af Sinds een kleine 2 weken werk ik weer, ik werk 4 dagen, woe mama-dag Ik kolf nu 3x op het werk (9u-12u-+/15u), de eerste dagen kolfde ik ruim voldoende in 3x. De eerste dag zelfs 500cc, daarna gemiddeld 450cc. Ik hoopte dat ik de dezelfde hoeveelheid misschien in 2x zou kunnen kolven omdat ik 3x kolven vrij intensief vind.. Afgelopen vrijdag was het echter met moeite 280cc, ik heb toen maar 2x kunnen kolven al denk ik dat ik met een 3ex er geen 150cc bij kunnen kolven. In het weekend, dronk ze ook slecht, zelfs gekolft in de hoop de productie opgang te houden. Gister net voldoende gekolfd in 3x: 380cc. Het slechte drinken van het weekend komt waarschijnlijk doordat ik zaterdagmiddag weer branderige tepels had: de spruw is weer terug een week nadat we de medicatie gestaakt hadden. We hadden t een week volgehouden nadat t weg was en toen is mn vriend nog langs de huisarts geweest om te checken of t weg was. Gelukkig had ik nog een herhaalrecept liggen en dus zondagochtend weer gestart, haar tong knapt zienderogen op. Ik smeer weer miconazol. Mn dochter, 14 weken, drinkt uit t flesje nu 3x 100 tot 120cc. Ik zorg dat er dan er 360cc beschikbaar is. In totaal drinkt ze 6 a 7x: ongeveer 6-9-12-15-18-20u en soms een nachtvoeding. Het wisselt of mn dochter komt voor een nachtvoeding, vorige week 2x wel, 2x niet, 5x wel en vannacht weer niet. Ik vind de nachtvoeding niet erg en ik heb gelezen dat t goed is voor de productie. Vannacht kwam ze echter weer niet, waardoor mn borsten s ochtends op springen staan en dan heeft ze weer genoeg aan 1 borst. Ik heb me voorgenomen om 6 maanden bv te geven, maar het valt me wel zwaarder dan ik dacht. Nu heb ik 3 vragen : 3) Is het mogelijk je borsten te laten wennen om in 2x voldoende te laten produceren wat mn dochter drinkt? Zodat ik meer rust heb op mn werk, relaxter zit en voor mn gevoel niet de halve dag bezig ben met kolven. 2) Vannacht kwam ze weer niet en dronk maar 1 borst leeg. Waardoor die andere zal moeten wachten tot ik weer kolf (was vanmorgen overigens ruim 160 uit de ene, krap 50 uit de ander), maar is dit dan juist weer niet slecht voor de productie? Ter info: s Ochtends de andere borst afkolven is niet mogelijk, ik heb een lange reistijd (1.5u) sta al om 5.30 op zodat ik ongestresst eerst mezelf kan doen, 6u kan voeden en dan uiterlijk 7u de trein. Ivm de spruw wil ik de kolf schoon mee en schoonmaken en steriliseren heb ik gewoonweg geen tijd voor. 3) Hoe merk ik nu af er wat gaat veranderen in het drinkpatroon? Ik kan altijd aanleggen maar anderen willen toch graag richtlijnen mbt eten. Zowel de gastouder, oma (komt bij ons) als vl hebben beschikking extra voorraad in de vriezer. Tot wanneer is 6x drinken heel gewoon en wanneer zou ze meer en minder vaak moeten gaan drinken? Ik weet dat t lastig is met borstvoeding, maar om domweg nu maanden door te gaan met om de ong 3u te voeden.. Ik hoop ook niet nog 3 maanden 3x per dag op mn werk te moeten kolven. Oja Ik heb de Medela Freestyle als kolf.
hoi, ik heb het idee dat het nu wat rommelt inderdaad. Op zich is het niet ongewoon dat ze nu nog 6 a 7 voedingen neemt, en ook 3 momenten op het werk dus niet ongewoon. Over 2 maanden kan dat wel anders zijn, dat weten we dus niet van te voren. Vraag 1: is je kolf goed? Is het een nieuwe? Hoelang gebruikt, Heb je de originele slangen en koppelstukken? Passen de borstschilden goed (heb je dit laten opmeten bijvoorbeeld bij een lactatiekundige) Hier kan veel winst zitten. Wanneer je een gebruikte kolf hebt, neem dan contact op met lactatiekundige die hem voor je kan doormeten, evt. reinigen en je kan helpen met de juiste maat borstschilden aanmeten. Dan: hoe kolf je: in 1 keer of in stappen tijdens de kolfsessie? Je kunt kolven via schema: start met massage, kolf 7 min. stop en pas weer massage toe, kolf 5 min. stop en pas weer massage toe, kolf nog 3-5 min. Indien mogelijk kun je met de hand nog 'laatste druppels' uit je borst halen: dit kan 30-40 cc zo maar schelen. Even een handigheidje om aan te leren, maar werkt dus. Dan: die nachtvoeding kan wel uitmaken inderdaad. dus wanneer ze daarvoor komt is dat prima. Op je vragen: Ja, er zijn vrouwen die in 2 keer kunnen kolven voor voldoende melk. Ik zeg er direct bij dat een en ander afhankelijk kan zijn van hoe goed je in je productie zit, was dit altijd zo of liep je steeds achter de feiten aan? (en hoe is je voeding: ben je gezond, krijg je je vitaminen binnen, denk aan vit. D, B) Het zou kunnen dat je op een gegeven moment ook naar 2 keer kunt. Nu wil dat nog niet, dus zou ik dat doel even op de lange baan schuiven, anders frustreert het maar. Ook moet je je realiseren dat wanneer jij een kolf of voedingsmoment minder hebt op de dag, jouw lichaam ook minder zal gaan aanmaken. Wanneer je dat nog wel nodig hebt, ga je dus eigenlijk minder melk aanmaken dan je wilt bieden en kom je ongemerkt in een neerwaartse spiraal terecht. Dat is dus ook wanneer je kindje niet aan de 2de borst toekomt. Wanneer je lichaam dan stuwt geeft het je lijf het signaal dat er dus op dat moment minder voeding hoeft te komen. En ga je de productie remmen. Het lijkt me verstandig om een stimulerend middel te proberen, je kolf met een lactatiekundige na te lopen en evt met haar alles op een rij zetten om te zien waar je winst zit. En overleg dan ook of je inderdaad spruw hebt of dat er wat anders in de weg zit. Veel succes!
Bedankt voor je reactie. Ik heb een nieuwe kolf en als ik kijk naar hoe t schild zou moeten passen is die goed, maar dat kan ik nog even laten nameten. Ik kolf meestal in 1x maar ben nu begonnen om via je schema te kolven. Bedankt voor je aanbevelingen!