borstontwikkeling op 8 jarige leeftijd?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Angel1980, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Hè meiden,

Vanavond bij het omkleden zag ik dat onze dochter (8 jaar en 3 maanden) een verdikking had onder haar rechter tepel en dat haar tepel ook anders eruit zag. Het voelde als harde bult onder haar tepel. Nu ga ik morgen uiteraard bellen met de huisarts, maar mijn vermoeden is dat haar borsten al aan het groeien zijn.

Is dit bij iemand herkenbaar? Ik lees op internet dat het kan op deze leeftijd, maar ik vind het echt zo enorm vroeg. Ik schrok er ook een beetje van eerlijk gezegd.. Ik ben benieuwd of iemand er bekend mee is!

2. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Volgens mij heeft mijn nichtje dit ook gehad, dit was tijdelijk en had met schommeling in haar hormonen te maken geloof ik.
    Ze moest na een tijdje weer op controle komen bij de huisarts en als het dan nog zo was zouden ze hormoon onderzoek doen.
    Dit is niet nodig geweest want toen was het al weer weg.

Ik kan me voorstellen dat je er van schrikt hoor, hopen dat het mee valt en ook tijdelijk is.....

3. Angel1980

Dank je voor je bericht.. Ik ga zo bellen naar de huisarts en hoop daarna meer te weten.

4. Angel1980

Om 13.00 uur gaan we naar de huisarts, ben heel benieuwd..

5. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik zou eerst uitsluiten of het niks ergs is.
    Verder kreeg ik op die leeftijd ook borsten.
    Dat ging bij mij vrij snel. Dus kan zijn dat het bij haar ook zo is.

6. Angel1980

Inderdaad, daarom naar de huisarts straks. Ik ga er vanuit dat het niks ernstig is, maar ik vind het toch opvallend..

Maar jij kreeg op die leeftijd ook al borsten? En mag ik een brutale vraag stellen? Ging je ook vroeg puberen? ( dus ook vroeg menstrueren, kreeg je ook elders haargroei etc..) Want ik lees dat dat soms ook samen gepaard gaat en ook wel dat het nog jaren uitblijft.

Mijn meissie heeft verder geen haargroei onder haar oksels of schaamhaar en ze vertoont (nu ;)) geen 'pubergedrag'. Ze ruikt ook niet onder haar oksel of andere zweet geurtjes ( schijnt te komen als je gaat puberen, heb ik me laten vertellen)

Het gewoon raar om te zien. Het is nog echt een 'meisje meisje'. Tenger, lengte gemiddeld, maar wel erg wijs. Nog 1 1/2 en dan hoop ik meer te weten. Vind het best spannend!

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    En? Het grootste nadeel lijkt me dat ze dan hoogstwaarschijnlijk ook vroeg gaat menstrueren en als ik het goed heb, groei je na je eerste menstruatie nog maar twee jaar door. En dan zou ze best weleens klein kunnen blijven.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ben benieuwd hoe het ging bij de huisarts.

Hier heeft onze oudste (nu ruim 7,5) sinds vlak voor haar 7e verjaardag wel dat ze sneller vet haar heeft en ook zweterig kan gaan ruiken. Maar verder geen enkel tegen dat ze vroeg gaat puberen dus wij zijn er ook niet mee naar de huisarts geweest. Bij beginnende borstontwikkeling had ik dat wel nagevraagd inderdaad.

9. Angel1980

De huisarts had ook het vermoeden dat het borstgroei is. Een ontsteking is het hoogstwaarschijnlijk niet, mede omdat het geen pijn doet en ook niet rood is. We hebben nu afgesproken dat we het een maand aankijken en als er niks is veranderd, we weer terug gaan naar de huisarts.

Ook moeten we letten op andere signalen zoals oksel-en schaamhaar, zweet en bv. puistjes op het gezicht. Als dat gebeurd dan moeten we meteen terug. Dus het blijft nog even spannend. Ik denk dat als het niet verdwijnt, dat ze ons doorstuurt naar een kinderarts.

@Adri: inderdaad goed in de gaten houden
    @Gitta: Inderdaad, we willen voorkomen dat ze vervroegd gaat menstrueren. De groei wordt hierdoor inderdaad bepaald en ze is nu pas 1,36.. Moet er niet aan denken dat ze straks niet groter wordt dan 1,45! Daarom zijn we er zo snel bij, want het schijnt dat ze puberteit kunnen uitstellen met medicijnen

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier een dochter van 9 jaar en 5 mnd waarbij nu ook de borsten gaan groeien.
    Op de dag dat ze 9 jaar werd vertelde ze dat het pijnlijk was als ze erop drukte.
    Nu wordt het meer maar allemaal nog heel pril.
    Zij is wel een jaar ouder maar ik zie het regelmatig ook bij andere meisjes op die leeftijd.
    Ik ben er niet mee naar de dokter geweest maar ik hoop dat ze voorlopig nog niet zal menstrueren.
    Ze is nu 1.50 maar er mag nog wel een kop bovenop komen.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ze heeft overigens geen andere kenmerken behoudens haar gedrag zo nu en dan en dat haar haren eerder vet worden.

12. penseel

penseel Niet meer actief

Hier begon borst groei ook rond mijn negende met net 11 ongesteld.

Net 8v is idd wel erg jong. Het is niet leuk als meisje te snel veranderen.

Sterkte.

13. Angel1980

@Anoek2005: met 9,5 jaar oud zou ik me iets minder druk maken. Maar het blijft jong ( al hebben we weinig invloed op wat een lichaam(pje) doet. We eten ook biologisch vlees, dus veel minder hormonen dan gebruikelijk. Tijd zal het uitwijzen...

@Penseel: Dank je wel. Ik hoop dat het stabiel blijft en het liefst afneemt ( heb gelezen dat dat kan). Heb jij verder qua groei nog last gehad?

14. JuMi85

JuMi85 Lid

1 aug 2014
    83
    27
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik 8 jaar oud was. Bleek inderdaad 'vroeg' te zijn. Ben een tijd onder controle geweest in het ziekenhuis, kreeg ook hormoonremmers ( weet niet precies). Ik had vroeg borstjes maar niet schrikbarend groot, kreeg ook oksel-en schaamhaar. Ik was 13 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Ben nu ongeveer 1,70m.
    Weet niet of je hier iets aan hebt... ben verder gezond!

15. Angel1980

Daar heb ik zeker wat aan! Goed om te horen dat het allemaal goed is gekomen. Vooralsnog is het een borst(je) en geen andere kenmerken, dus we hopen dat het zo blijft. Wel fijn om te horen dat er ook behandeling bestaat, mocht het zover komen.

16. penseel

penseel Niet meer actief

Nou met tien was ik 155 en daarna nog maar een 6/7 gegroeid.
    En tja mijn borsten zijn lang blijven door groeien kan wel een voorbode zijn voor grotere borsten.
    En als je snel in de pubertijd komt kan je het geestelijk niet altijd aan.Dat is mij wel bij gebleven te snel in een vrouwen lichaam zitten vond ik geen pretje.

17. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    He hoi, de ha denkt dus echt borstontwikkeling.... Ik hoop toch dat het volgende maand verdwenen is.... Ze is wel jong....
    Sterkte er mee.

18. Angel1980

Begrijpelijk. Geestelijk moet je inderdaad wel toe zijn aan een 'vrouwen' lichaam.

19. Angel1980

Dank je wel... ik hoop het ook, ik vind het maar niks :( Mijn kleine meisje.. nog even niet...

20. JuMi85

JuMi85 Lid

1 aug 2014
    83
    27
    18
    NULL
    NULL
    Snap ik! Je bent er op tijd bij mocht dat t inderdaad zijn. Als ze t 20 jaar geleden konden remmen kunnen ze t nu vast beter.

Sterkte.

Deel Deze Pagina