Hoi allen, ik geef nu al 16!!! dagen borstvoeding. in het begin had ik erg last van stuwing. dit was na een dag of 2 over. nu heb ik ineens weer stuwing. komt dat omdat mijn meisje nu meer is gaan drinken of net omdat ze minder drinkt??
Ik zou zeggen dat je kleintje in de afgelopen dagen/weken goed heeft leren drinken en daardoor de productie opgevoerd heeft. Nu is het een kwestie van vraag en aanbod op elkaar afstemmen en dan kun je wat stuwing krijgen. In het begin kon je kindje nog niet zo goed drinken, maar had jij wel een bepaalde productie, en dus kreeg je stuwing. Mijn theorie Zolang je kindje het lekker "doet" en genoeg plast zou ik me geen zorgen maken dat ze misschien minder/te weinig drinkt. Zeker de eerste maanden krijg je nogal eens te maken met stuwing, of onaangenaam volle borsten.
Ik heb nog regelmatig stuwing, al is het wel minder geworden. De eerste weken/maanden moeten vraag en aanbod echt op elkaar afgestemd worden. Als je kindje een dag minder drinkt kan je stuwing krijgen. Bij stuwing ga je automatisch minder produceren (vol=vol idee), je kan het zien als deel van het afstem-proces.
onaangenaam zo kan je het idd noemen... 3weken geleden kon ik niet op mijn buik slapen omdat ik zo'n toeter had nu kon ik niet op mijn buik slapen omdat mijn borsten toeters waren Eline doet het naar mijn idee super goed. elke luier (om de 4u standaard) is een plasluier en dan tussendoor soms nog poepluier... ook is ze sinds we uit het ziekenhuis naar huis mochten (ze woog toen 3.320kg) bijna een 400gr aangekomen! gisteren gewogen op cb en ze woog 3.680kg. volgens cb was dit super. normaal gesproken horen kindjes pas na 2 weken weer op hun geboorte gewicht te zitten... eline woog met de geboort 3.465 en nu 3.680 dus zeker goed
Dan denk ik dat je een flinke melkproductie hebt. Als Eline nou goed blijft groeien terwijl jij steeds gestuwd bent, lees dan eens het artikel over hyperlactatie of 'teveel melk' op borstvoeding.com, daar staan tips in om beter te slapen.
bedankt voor die tip! de stuwing is nu weer redelijk weg. ze voelen nog steeds wel "vol" aan... maar zal het allesinds eens lezen! als die flinke melkproductie de reden is van de stuwing hoor je mij niet meer klagen! liever te veel als te weinig melk kwamen jullie kindjes in het begin ook zoveel aan? of groeit eline echt zo super goed als ze op het cb zeggen?
Renske wordt ook wel Reuske genoemd Die was in 3 dagen terug op geboorte gewicht, en kwam de eerste maand 1,5 kilo aan. Echte hyperlactatie is echt geen pretje trouwens. Ik heb er destijds een topic hier op ZP over gehad, mijn dagen gingen echt op in het bestrijden van de melkzee, niks leek er tegen te helpen. Voedingen waren een ramp, en ik had veel pijn, lekkage, etc.
dat lekken heb ik ook... vanochtend was mijn bh gewoon nat (ondanks de compressen!) mijn doos is trouwens al op (kleine week tijd) zal straks een nieuwe moeten halen. ze zitten nog wel overvol dus en zijn keihard,, maar doen niet meer zoveel pijn (behalve dus als ik erop ga liggen of ik pak mijn zoon (12kg) op...
Ik heb tot een maandje geleden denk ik een doos per week gebruikt hoor! Nu nog een halve denk ik, koop zo eens per 2 weken nieuwe. Maar hier is m'n bh ook nog wel eens nat als er 's nachts opeens langer tijd tussen zit. Meestal kolf ik voor het slapen gaan nog en dat was ik gisteravond vergeten en vanmorgen was ik ook doorgelekt.
ik snap er echt niets meer van... mijn borsten voelen nu hardstikke leeg aan! ook komt eline om de 2u ofzo om te eten... heb ik nu ineens veel minder melk dan :S