Dringend wat zouden jullie doen??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sharon20, 12 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hoi allen,

tis even kort door de bocht maar ik heb echt raad nodig!

woensdag ben ik bevallen van een prachtige dochter Eline!
    ik geef haar borstvoeding, deze is echt super goed op gang en heb stuwing als een gek.

nu had 1 vraag. ik mag haar nu op verzoek geven omdat mijn borstvoeding echt goed gaat... nu heeft ze om 7uur - half 8 borstvoeding gehad, maar ik denk dat ze te veel gedronken heeft. achteraf had ze echt heel erg veel krampen. dit heb ik opgelost door warm water kruik tegen haar buikje aan te leggen en ze heeft sinds 8u geslapen tot nu... zou ik haar nu weer gewoon voeden?

kan ik haar TE veel voeden?? of komen de krampen niet door Te veel te eten??

Alvast bedankt!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou haar wanneer ze nu dus wakker is voor een voeding gewoon weer lekker laten drinken ;).
    Enne natuurlijk gefeliciteerd met de geboorte van de kleine.

3. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    En hoe lang zouden jullie haar aan de borst laten drinken? Gewoon als ze zelf stopt? Want ze is nu 20 minuten goed aan het drinken, maar ik ben bang dat ze te veel neemt en daardoor krampen krijgt.

Of hebben ze nu al het gevoel vol is vol en dan moet ik stoppen?

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou haar gewoon laten drinken tot ze zelf aangeeft klaar te zijn met drinken. Dat geven kindjes gewoon zelf aan idd. En behalve het ik ben vol gevoel, kunnen ze aan een borst waar ze al redelijk wat aan gedronken hebben evt ook nog de over gebleven zuigbehoefte stillen. En lekker laten drinken is natuurlijk alleen maar erg goed, zowel voor je productie, als voor de stuwing natuurlijk die kan maar mooi weggedronken worden/zijn.

En ik denk ook niet dat krampjes zullen zijn omdat ze 'te veel' drinkt. Denk dat de krampjes er gewoon bijhoren, het is natuurlijk een hele verandering voor dat kleine lichaampje om ineens melk te krijgen dat verwerkt moet worden. Verder zou je nog even bij jezelf na kunnen gaan of je bijv veel koffie drinkt, ofoz, maar zou er nog niet vanuit gaan dat het komt door jouw eet/drink gewoonten.

Zeg dus niet dat dit waarheid is of dat je dit moet doen, dit is echt gewoon wat ik zou doen en hoe mijn gedachten daarover zijn.

Liefs, Hanneke.

5. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hey hanneke, bedankt voor de info! ik denk niet dat het aan mijn eet en drink gewoonten ligt dat ze krampjes heeft! ik houd er namelijk erg rekening mee. geen koffie, geen kolen, geen ui,...
    ik ga maandag wel even langs de winkel voor venkelthee. dit zou helpen tegen krampjes heb ik eens ergens gelezen...

ik heb haar nu 25min laten drinken. daarna viel ze heeel vaak in slaap en ze protesteerde niet toen ik mijn borst weghaalde. nu ligt ze heerlijk te slapen met een warme kruik tegen haar buikje!

bedankt voor de info. nu heb ik tenminste de bevestiging dat ze vanzelf wel stopt met drinken als ze vol zit. in het ziekenhuis moest ik ongeveer 20min aanhouden...

6. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Van harte gefeliciteerd!!!
    Ik sluit me helemaal aan bij Hanneke. Lekker voeden op verzoek en zo lang als zij wil. Ze geven het zelf het allerbeste aan.
    Wat fantastisch dat jouw borstvoeding zo goed gaat, een natuurtalentje dus.

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Bedankt voor de adviezen meiden! we hebben een heerlijk nachtje achter de rug (1ste nachtje thuis)

gisteren om tussen half 11 - 11uur heeft ze bijna een half uur aan 1 borst gedronken. toen ging ze er een beetje mee spelen en gewoon wat sabbelen, maar niet meer echt drinken dus heb ik haar op bedje gelegd. rond 3uur werd ik zelf wakker en was ik aan het twijfelen of ik haar wakker zou maken... dat heb ik niet gedaan en rond half 4 werd ze zelf wakker.
    ook weer half uurtje gedronken aan de andere borst. en toen (na 2 poepluiers :)) weer in slaap gevallen tot half 8 vanochtend!

van dat natuurtallent zou ik niet echt zeggen. de borstvoeding bij mijn zoontje liep niet lekker. ik had echt enorme kloven en tepelhoedjes pakte hij niet aan. ik ben toen dus gaan kolven. na 4 weken hield mijn productie ermee op. ik was hele dagen aan het kolven (om het uur ofzo) maar ik kreeg er bijna niet meer uit en ben toen dus over moeten stappen op flessenvoeding... nouja, ik was al blij dat hij 4 weken borstvoeding had gekregen...

nu loopt het wel lekker... ook weer heeeeel veel last van kloven maar ik gebruik nu tepelhoedjes en Eline aanvaard dit wel... ze drinkt lekker. Stuwing is nu wel weg trouwens...

8. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Hey Sharon,

Ik doelde natuurlijk ook op Eline, wij als mama's kunnen het wel goed doen maar onze kindjes doen het he.

Ik moet zeggen dat mijn dochter ook geen natuurtalentje was. Dronk helemaal niet aan de borst, kolven, enorme kloven, borstontsteking, hyperlactatie en ik voed nog steeds met een tepelhoedje. Mijn productie loopt er niet van terug en ze drinkt fantastisch. Ze is nu 5 maanden en ik ben nog lang niet van plan om te stoppen, voed nog steeds op verzoek. Ze wil nu alleen geen flesje meer drinken dus ik kom nu live voeden als ik aan het werk ben.

9. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    @sunnycloud, ow haha, ik dacht dat je mij een compliment gaf met dat natuurtallent maar het was voor Eline bedoeld :D maar daar ben ik ook blij mee.

wat fijn dat jou dochtertje het ook zo goed doet! en super dat je wel de kans krijgt om je dochtertje live te gaan voeden tijdens het werk!! bij ons zou dat niet kunnen hoor!

Eline doet het inderdaad super. ik heb wel kloven... maar dat ligt niet aan haar, dat zal aan mij liggen, de manier waarop ik haar aanleg ofzo... ik gebruik nu die tepelhoedjes en rechterkant heb ik geen kloven meer maar is nog wel heel erg gevoelig. dus ik houd het nog ff zo op tepelhoedjes, en dan over paar daagjes probeer ik weer een x zonder... mss dat het dan beter gaat. lukt dat niet dan gebruik ik de hoedjes weer gewoon. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik geen tepelhoedjes mocht blijven gebruiken... maar zolang de productie er niet van terug loopt en zolang je kindje er goed van drinkt is het goed he :)

ik had nog wel 2 vraagjes eigenlijk.

1. de krampjes, hoelang blijft dat ongeveer lopen? is het gewoon een kwestie van dagen tot dat de darmpjes goed werken? in het begin was haar ontlasting zwart-groen en is nu al bruin-gelig aan het worden... dus gaat de goede kant op... maar zouden de krampjes hier ook door minderen?

2. iedereen zegt dat ik voldoende moet rusten... maar bedoelen ze met rusten echt slapen? want dat lukt me echt niet... of is gewoon 1 of 2 uurtjes tussen de middag (zoonlief slaapt van 12 tot 14u ongeveer) op de bank zitten, beetje lezen, tv kijken of computeren ook een beetje een soort "rusten"??

alvast bedankt!

10. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Hey Sharon,

Voor jou natuurlijk ook een compliment want ondanks de kloven geef je nog steeds bv. Super!!! ze gaan echt weg hoor!!

Ja gelukkig mag ik tussendoor naar huis idd. Ze lust echt alleen bv uit de orginele verpakking!!

Meestal hebben ze de eerste drie maanden wat last van krampjes, wrijven, warmte en soms op de buikleggen wil wel helpen. Mijn dochtertje heeft ze trouwens erg weinig gehad. Ik dronk wel veel kaboutermixthee (ook wel borstvoedingsthee genoemd), hier zitten ook kruiden in die goed voor de darmen zijn. Het wordt vanzelf minder!!

Ik vond dat rusten ook erg moeilijk, jij hebt er ook nog een kindje naast die ook aandacht wil. Lastig dus!!
    Ik heb vooral de momentjes rust gepakt zoals tussen de middag en s avonds even lekker op bed voeden en dan samen even de ogen dicht. Wanneer mijn man thuis was ging ik wat meer liggen en genieten je zult dan merken dat je productie toeneemt (dit was bij mij niet echt de bedoeling ivm hyperlactatie maar goed)
    Ze bedoelen in ieder geval dat je je prioriteit bij je kind moet leggen en niet bij bijvoorbeeld je huishouden ofzo.

Succes he en geniet er vooral van!!

11. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Ik drink nu veel venkelthee... mijn dochtertje durf ik overdag wel op haar buikje te leggen in haar wieg, ik hoor en zie haar dan toch. maar snachts durf ik dit niet goed. snacht ligt ze bij ons op de kamer in de kinderwagen bak. ze heeft wel een ledikant maar die staat bij mijn zoontje op de kamer en ik vind haar nu nog te klein om ze al samen te leggen. stel hij gooit er wat op ofzo...
    dus snacht ligt ze op haar zij te slapen. ook gebruik ik een warm water kruik als ik merk dat dat buikliggen niet helpt... ik doe dus mijn best om het voor haar zo aangenaam mogelijk te maken... meer kunnen we niet doen.

wat betreft het rusten is een uurtje of 2 bankhangen dus ook voldoende :D jamie heeft inderdaad erg veel aandacht nodig, maar die slaapt smiddags ook nog 2 uur dus dat scheelt :)

bedankt!

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Sharon,

wat je nog even zou kunnen bekijken, is of de krampjes niet kunnen komen van een heftige tsr en daardoor te veel lucht naar binnen krijgen... Dat kun je aanpakken door halverwege het voeden even te verschonen en laten boeren, (door het bewegen bij het verschonen komt de lucht goed los). En dan dus weer verder voeden.
    Als je de indruk hebt dat ze de melkstroom niet aankan, kun je even afkoppelen en de melk weg laten lopen, (dikke kans dat het er dan vanzelf uitspuit). Dat helpt goed :)

Verder gewoon idd op verzoek voeden, en alleen op d'r buikje als je d'r bij bent om in de gaten te houden dat ze d'r koppie niet in het matras drukt :)

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje hd 6 maanden last van ernstige darmkrampen. Ben met hem naar de osteopaat geweest en hij kreeg probiotica.
    Venkelthee mag ook weer niet teveel, 2 kopjes dacht ik.

Heb je geen kraamzorg?

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Te veel lucht zou misschien ook nog komen omdat je voedt met een tepelhoedje. Waar ik overigens een lactatiekundige voor zou laten komen, het krijgen van zoveel kloven is natuurlijk niet goed (aanleggen of drinktechniek van de kleine) en met een tepelhoedje is het voor de kleine lastiger om voldoende melk tot haar te nemen. Ik zou daar dus niet uit mijzelf mee beginnen, maar met hulp van een deskundige.

Verder zou ik dus echt gewoon op verzoek voeden, en haar zo lang laten drinken als ze zelf wil.

De duur van krampjes weet ik niet, maar geloof dat het meestal met 3 maanden over is.

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik ben bevallen in het ziekenhuis en heb daar hulp gekregen met het aanleggen enzo. zij hebben mij ook gezegt dat ik net wegens die kloven tepelhoedjes kon gebruiken tot de kloven genezen waren...

kraamzorg heb ik niet... is in belgie niet echt standaard, vooral omdat je de keuze hebt om tot 5 dagen na de geboorte in het ziekenhuis te blijven

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Was niet als aanval oid bedoeld hoor dat over die tepelhoedjes, alleen wat ik dus zou doen.

17. zogelukkig

Ik vond tepelhoedjes errug onprettig (zoontje dronk de eerste weke niet aan de borst, dus alles geprobeerd)! Deed zeer, nee, dat vond ik niks!

Jammer zeg dat je geen kraamhulp hebt, want die kan je ook helpen met aanleggen e.d. Kloven komen wel door verkeerd aanleggen, helaas.

18. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    @hanneke, ik had het ook niet aangenomen als aanvallend hoor :)

ik heb bij mijn zoontje kraamhulp gehad op aanraden van familie enzo... dat was echt 3x niks! de 1ste dag is ze 2u bij mij geweest, en echt helemaal niks gedaan... ja, koffieleuten :D dus heb haar meteen afgebeld. nu scheelt het dat mijn vriend lekker thuis is en hij helpt wel veel dus ik kan lekker mijn tijd nemen om eline de borst te geven.

ik vind de tepelhoedjes wel prettig eigenlijk.. het verlicht echt de pijn van mijn kloven. nu is mijn rechterborst bijna kloofvrij. zodra deze niet meer gevoelig is probeer ik het weer zonder!

ik zat net ook te denken over de krampjes... overdag valt het mee, kan ze is een kwartiertje wat moeilijk doen.. beetje huilen en strekken enzo. maar savonds heeft ze echt een uur of anderhalf uur problemen. echt constant huilen (behalve als ik der vast heb) mss kan het ook een huiluurtje zijn??

19. zogelukkig

Je kleintje is nog maar 5 dagen, ze kan om alles huilen.
    Die van mij was de eerste twee weken stil en toen kwam de ellende die 6 maanden duurde. Baby's huilen en hebben vaak ook krampjes.

Goed rechtop huden en laten boeren, meer kan je nu niet echt doen.
    Misschien huilt ze wel van de honger! Mijn zoontje wou 's avonds vaak lekker clusteren.

Ik weet niet of ze het in Belgie ook bij de apotheek verkopen, maar Purelan lanoline-zalf van Medela is fijn spul en kan je gewoon op je tepels smeren, is niet schadelijk voor je kleintje.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sorry, dacht ik uit je reactie op te maken, maar was niet dus.

Huiluurtje, tja nee eigenlijk geloof ik niet zo in huiluurtjes. Ik denk dan eerder dat ze wat mamahonger heeft, bij jou is ze immers stil, ze voelt zich dan veilig, warm en geborgen, lekker bij jou. Zou daar (net als aan haar behoefte aan melk) gewoon aan toegeven. Verder maar afwachten zou ik zeggen, ze is nog zo klein natuurlijk, alles is gewoon nog wennen voor haar lijfje.

Deel Deze Pagina