Hoi! Jaycen drinkt al sinds een maand of 3, vanaf dat hij ook echt wat ging eten, uit een gewone platic beker. Het oortje hou ik vast, beker aan zn mond en dan drinkt hij gewoon zoals we zelf ook drinken zeg maar. Wij hebben nooit een tuitbeker, rietjesbeker of wat dan ook geprobeert, maar meteen een gewone (plastic) beker en dat gaat prima. Wij dachten altijd: "zo moet hij straks ook gaan drinken, dus waarom eerst tuitbekers of wat dan ook"? Nu kreeg ik gister ineens van bezoek te horen, dat hem zag drinken, dat hij daar nog veel te jong voor is en ze zo eigenlijk nog niet mogen drinken, dat ze eerst moeten leren drinken uit een tuitbeker vanwege het zuigreflex Hij heeft bij mn schoonouders wel eens uit een tuitbeker gedronken, maar stikte daar zowat in, juist omdat hij eraan zoog en er meteen een straal zn keel inschoot, wat ie dus niet verwachtte, omdat dat bij de fles niet gebeurt.... Vreemd verhaal, maar weet iemand hoe dat zit? Zelf geloof ik het niet zo en krijgt hij gewoon zn drinken uit zn bekertje, maar even voor de zekerheid he
Ik lees mee. Mijn dochtertje van 8 maanden wil alleen melk uit de fles en iets anders (thee, water, diksap) slaat ze in de fles met haar handjes weg en drinkt ze wel uit een gewone beker Wel nog een geknoei: ze sluit haar mondje niet goed genoeg om de beker, maar er komt vocht in Ik denk niet dat het kwaad kan hoor. Zuigreflex hebben ze toch al genoeg door te drinken uit de fles en evt. speentje? Het is misschien alleen niet praktisch als ze straks gaan lopen, maar ach. ieder kindje is anders. Succes
Ja hier ook, al het overige drinken uit een beker. De fles is echt alleen voor de ochtend en avondmelk, meer niet... Als ie straks gaat lopen is het niet de bedoeling dat ie gaat lopen met een beker in zn handen. Tegen die tijd vervang ik deze (heeft 1 oor) voor een plastic beker met 2 oren en kan ie m op die manier zelf vasthouden. Drinken doen we gewoon zittend, daar word netjes de tijd voor genomen, niet lopend of kruipend, spelend, enz. Dus wat dat betreft denk ik dat ie er gewoon uit kan blijven drinken en wil ik ook geen antilekbekers aanschaffen. Hier gaat het nu trouwens beter, maar in het begin was het ook aardig wat geknoei hahaha. Sloot ie zn lippen er niet echt goed omheen inderdaad en liep alles aan de onderkant eruit en wist ie niet dat ie zn mond erna meteen dichtmoest doen en sproeide ie alles over de tafel Nu gaat het prima, gewoon zoals wij zelf drinken, komt dus nog goed haha
Nou volgens mij is het niet erg hoor. Wat ik begrepen heb is het juist beter dat ze zo snel mogelijk een gewoon beker gaan drinken. Heeft te maken met de mondspieren. Dat ze die dan op de juiste manier gaan gebruiken, wat dan ook weer beter zou zijn met praten enz enz. Op kdv hebben ze een tuitbeker geprobeerd maar wilde die niet dus toen gewone beker en dat ging prima. Ook zij vertelde mij dat dat beter is. Maar goed, ook hier zullen de meningen over verdeeld zijn.
Ik heb laatst gevraagd wat de beste overstap is na de fles aan mijn kinderfysiotherapeut. Zij geeft ook prelogopedie en helpt kinderen met eet / drink problemen. Zij gaf aan dat drinken uit een beker goed is voor de mondmotoriek. Een tuitbeker wordt gegeven om je kind "zelfstandig" te laten drinken dus zonder dat je de beker zelf hoeft vast te houden. Dus prima om te drinken uit een beker (volgens haar). Zelf heb ik een tuitbeker aangeschaft en daar oefenen we nu mee. Zal vandaag ook een beker aanschaffen om te zien of dat lukt. Ben erg benieuwd.
Mijn CB raad het juist aan met 7, 8 maanden te beginnen met drinken uit een gewone beker. Hier doen we dat ook al een tijdje. Tuitbeker is vooral 'makkelijk'. geen geknoei enzo, maar zeker niet goed. vooral als kindjes hele dagen met een tijdbeker met zoete dranken rondloopt... mijn moeder is tandartsassistente, en ziet regelmatig kinderen van 2 jaar met veel gaatjes in de tanden en moet soms zelf verotte tandjes trekken. meestal zijn dat kinderen die uit een tuitbeker drinken. en verder vind het pesoonlijk geen gezicht als een kind zo lang nog uit een tuitbeker drinkt. dus denk ik waarom niet meteen met een beker beginnen... alleen flesvoeding geef ik hier uit een fles omdat veel er nog naast gaat bij een gewone beker.
Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik dacht al dat het geen kwaad kon, maar dat wil je dan toch voor de zekerheid even checken he Jeetje, ik wist niet dat er ook nog zoveel voordelen aanzaten voor de mondmotoriek, intressant om te weten.
Ik oefen ook al vanaf een maand of zes met een gewone beker. Mijn zoontje krijgt bv, en weigert de fles, dus dat is ook geen optie hier. Mede daarom wil ik hem het liefst snel uit een gewone beker laten drinken. De ene dag gaat het beter dan de andere, maar hoe dan ook, hij is er wel helemaal gek op! Hij wordt helemaal blij als ik met de beker aankom! Hij knoeit enorm, maar goed, we oefenen ook nog hard. Tot nu toe alleen nog met water trouwens.