inenten, ja of nee?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Wereldjongetje, 14 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wereldjongetje

27 jan 2011
    88
    0
    0
    Over 2 weken gaan wij naar Turkije met onze kleine man die nu ruim 1,5 jaar is. Vorig jaar ook geweest maar toen hebben we hem nog niet ingeent. Nou hebben we een last minute geboekt want eerst zouden we helemaal niet weg gaan.
    Nou zat ik alleen ineens te denken....zoon moet dan nog de hepatitis A.
    Ik dus gebeld met de GGD voor advies. Opzich hoef ik hem niet te laten inenten, alleen als hij binnen 10 dagen na thuiskomst naar het kdv gaat moet het wel.
    Vond dit al vrij apart.
    Uiteindelijk dacht ik nou laat ik hem dan toch maar inenten....over een half jaartje nog een keer dan is hij er de komende 25 jaar vanaf. Dus ik belde om een afspraak te maken, kan ik terecht op de dag voordat we vertrekken.
    Aangegeven dat ik dit liever niet wilde ivm eventueel ziek worden na de inenting....en ik wil natuurlijk geen ziek kindje in de vakantie. Maar een ander plekje hadden ze niet.
    Wat zouden jullie doen? De dag voor vertrek inenten of het toch niet laten doen?

2. Koon

Koon Niet meer actief

Ik zou sowieso geen vakantiebestemming kiezen waarvoor ik zo'n klein kindje moet laten inenten.

Maar goed, dat is jullie eigen keuze uiteraard.
    Ik zou de HA bellen, daar kan je ook een inenting laten zetten. Beetje druk erachter dat het snel moet gebeuren.

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou het wel doen!

4. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik heb de kids nog nooit geent als we naar Turkije gingen, vind ik ook niet nodig. Zolang je gewoon een beetje op let met eten, dus bijvoorbeeld geen ijsje kopen van een karretje wat de hele dag in de zon heeft gestaan en goed kijken of het vlees goed doorbakken is dan komt dat heus wel goed.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zeker wél laten inenten!! Echt heel belangrijk. Heel veel mensen denken dat het 'niet zo'n vaart loopt' maar juist in de toeristengebieden heb je relatief veel kans om Hep A op te lopen omdat niet alle koks het daar even nauw nemen met de voedselveiligheid en hygiene. En het heeft niet zoveel met de hitte of goed doorbakken te maken als wel met of een besmet iemand aan jouw eten heeft gezeten met zijn blote handen terwijl hij zijn handen niet heeft gewassen nadat hij naar de wc is geweest. Hep A is een leverontsteking en wil je er echt niet bij hebben, het kan gewoon echt wel schadelijk zijn voor je lever. Wij gaan elk jaar naar Turkije en zijn vanzelfsprekend ingeent, de jongste laat ik kort na haar eerste verjaardag inenten (voor 1 jaar heeft het geen zin) en dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Nee, want een dag van te voren heeft volgens mij helemaal nog geen zin. Hij kan namelijk de eerste dag al wat oplopen en dan heeft het lichaam volgens mij nog niet voldoende antistoffen aangemaakt. Daar gaat een dag of 3 overheen.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dan nog is het beter om de halve vakantie beschermd te zijn dan helemaal niet beschermd te zijn ;) . Bovendien klopt het voor Hep A niet wat je schrijft:

De ziekte hepatitis A zelf heeft een incubatietijd van twee tot vier weken. Het duurt dus minimaal twee weken voordat je ziek wordt vanaf het moment dat je geïnfecteerd bent met het hepatitis A virus. Dit is de reden dat je de de inentingen nog op de dag van vertrek kunt halen. Het duurt weliswaar een paar weken voor je beschermd bent, maar het duurt nog langer voordat je ziek wordt. Tegen de tijd dat je ziekteverschijnselen zou krijgen heeft je lichaam al afweer opgebouwd en wordt je niet of veel minder ziek.

Hepatitis A vragen en antwoorden - Hepatitis A inenting en ziekte - Vaccinatie en inentingen voor reizen - Vaccinaties op reis

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als je het doet, dan is het alleen zodat je kind toch naar het kdv kan, want volgens het artikel dat Eylem aangaf is het bij kleine kinderen niet nodig omdat ze minder ziek worden dan volwassenen.
    Maar je moet je eigen gevoel volgen.

9. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Je zou eens kunnen kijken of www.meditelopreis.nl nog plek beschikbaar heeft. Ze hebben een online agenda waar je in kan kijken.

10. Wereldjongetje

27 jan 2011
    88
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb besloten om maandag even naar de huisarts te bellen. Ik wil hem toch eigenlijk wel graag ingeënt hebben. Alleen de dag voor vertrek lijkt me gewoon niet zo handig. Straks word hij er ziek van en zit ik daar met een ziek mannetje. Misschien dat de huisarts hem kan zetten of dat hij nog een ander adresje heeft. Hopelijk is hij dus van de week ingeënt dan is het nog een week voor vertrek.

11. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

ik zou hem ook inenten maar ik zou wel het liefs wat eerder willen dan dag van vertrek...

Idd je ha vragen misschine doet hij het ook of het ziekenhuis...

12. Wereldjongetje

27 jan 2011
    88
    0
    0
    Wilde even laten weten dat zoon maandag ingeënt word. Kon in het ziekenhuis nog terecht. Ga dan toch met een geruster gevoel op vakantie.

Deel Deze Pagina