Ik lees net dat de huisartsen gebruik maken van flacons voor meerdere dosissen en daar zit het idd wel in, maar het is echt niet zo schadelijk als wordt gedacht: Er zit thiomersal in het vaccin, moet ik daarvoor bang zijn? Thiomersal is een stof die al sinds 1930 in veel vaccins gebruikt wordt. Thiomersal is, een organische kwikverbinding. Thiomersal voorkomt dat er bacterie- en schimmelgroei in het vaccin kan plaatsvinden. Van thiomersal zijn kleine hoeveelheden in het vaccin aanwezig. Deze stof is niet schadelijk voor de gezondheid. Thiomersal wordt door het menselijk lichaam gewoon afgebroken. Binnen 7 dagen na vaccinatie is de helft ervan uit het lichaam verdwenen, het andere deel verdwijnt in de periode daarna ook.
Ik vind dat laatste deel erg vaag... Wat is de periode erna? Kan dus ook nog heel lang blijven zitten en schade berokkenen...
Nou ja, weet je wat het is, er is in Amerika ooit een onderzoek geweest naar autisme gerelateerd aan thiomersal in vaccinatie en een rechter heeft zelfs een zaak van iemand die haar zoontjes autisme aan de inenting weet, haar gelijk gegeven. Maar dat onderzoek daar schortte nogal wat aan, hoewel wel overal te vinden is dat thiomersal neurotoxisch is. Ik vind dat ze dan wel duidelijk moeten zijn na hoeveel tijd de rest verdwenen is... @Zogelukkig: waar vond jij dan op www.grieppandemie.nl dat er géén thiomersal in Focetria zat? Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar Zou er trouwens nog een andere reden zijn behalve dan dat die van Focetria straks op zijn, dat ze bij de GGD Pandemrix gaan gebruiken? Is die ergens wel kindvriendelijker?
Ja, dat kan ik dus niet meer terugvinden op de officiele pandemie-site! Daar stond dat de huisartsen gebruik gingen maken van de Focetria zonder Thiomersal, maar als de huisartsen gebruik maken van zo'n multiflacon voor meerdere doses, dan zit het er dus wel in, want het gaat schimmel- en bacteriegroei tegen. De GGD's gaan enten met multidosisflacons Pandemrix en daar zit het dus ook in. Ik denk niet dat het heel erg gevaarlijk is, maar ik heb het ook liever niet in m'n kind!
Dit is wat ik eerder getypt heb: In Focetria zit wel thiomersal. Tenminste...het ligt eraan in welke vorm het geleverd wordt. 1. NAAM VAN HET GENEESMIDDEL Focetria suspensie voor injectie in multidosisflacon Pandemisch influenzavaccin (oppervlakteantigen, geïnactiveerd, met adjuvans) 2. KWALITATIEVE EN KWANTITATIEVE SAMENSTELLING Oppervlakteantigenen van influenzavirus (haemagglutinine en neuraminidase)* van de volgende stam: A/California/7/2009 (H1N1)v-achtige stam (X-179A) 7,5 microgram** per dosering van 0,5 ml * in eieren gekweekt ** uitgedrukt in microgram haemagglutinine. Adjuvans MF59C.1 bevat: squaleen 9,75 milligram polysorbaat 80 1,175 milligram sorbitaantrioleaat 1,175 milligram Hulpstoffen: thiomersal 0,05 milligram Maar zit het in een kant en klare spuit, dan staat er dit: 1. NAAM VAN HET GENEESMIDDEL Focetria suspensie voor injectie in voorgevulde spuit Pandemisch influenzavaccin (oppervlakteantigen, geïnactiveerd, met adjuvans) 2. KWALITATIEVE EN KWANTITATIEVE SAMENSTELLING Oppervlakteantigenen van influenzavirus (haemagglutinine en neuraminidase)* van de volgende stam: A/California/7/2009 (H1N1)v-achtige stam (X-179A) 7,5 microgram** per dosering van 0,5 ml * in eieren gekweekt ** uitgedrukt in microgram haemagglutinine. Adjuvans MF59C.1 bevat: squaleen 9,75 milligram polysorbaat 80 1,175 milligram sorbitaantrioleaat 1,175 milligram Mocht je zelf de bijsluiter willen lezen: http://www.emea.europa.eu/humandocs/...ned-h710nl.pdf Ik weet niet waarmee de HA enten. In Pandemrix zit meer Thiormesal. Uit de bijsluiter: Na menging bevat 1 dosis (0,5 ml) Hulpstoffen: het vaccin bevat 5 microgram thiomersal En 5 microgram is toch heel wat meer als 0,05 zoals in Focetria zit. Er zit ook minder Squaleen in Focetria: squaleen 9,75 milligram Pandemrix: bestaat uit squaleen (10,69 milligram), Dus in Focetria zit van beide minder en in 1 focetria zit geen Thiormesal.
GGD gaat Pandemrix gebruiken, ongeacht of er wel of geen Focetria is. De reden dat er 4 verschillende (waarvan alleen bovenstaande 2 in Ned. gebruikt gaan worden) soorten zijn is dat het snel ontwikkeld moest worden. Stel je maakt er 1 en dan blijkt die niet door de keuring te komen, of het werkt niet zoals gewenst. Dan hebben ze niks meer en moeten ze helemaal opnieuw beginnen, en dan hebben ze dus een achterstand van een x aantal maanden. En dan ben je dus veel te laat om een medicijn op tijd klaar te hebben.
@Crisje: Waarom dan juist die Pandemrix bij de GGD als er meer thiomersal inzit? Lijkt me slechter voor kinderen, aangezien deze stof niet voor niets uit het Rijks Vaccinatie Programma gehaald zijn voor de kinderinentingen. Ze lopen zo opzichtig de melden dat GGD een andere fabrikant gebruikt bij de berichtgeving dat huisartsen nog geen kinderen mogen vaccineren, dat ik me afvraag of die 'andere fabrikant' dan specifiek beter voor kinderen is. Ik heb mijn dochter namelijk gister WEL bij de huisarts laten inenten, dus stel nou dat dat slechter zou zijn dan die prik van de GGD... (Ik heb haar overigens eerder kunnen laten enten omdat ik op reis ga op 23 nov dus dan missen we de GGD-entingen). En waarom zou de Focetria-levering dan niet opgemaakt kunnen worden? Waarschijnlijk om logistieke redenen...
@jessmin, ik weet het, snap dat ook niet. En er is ook niemand die een antwoord kan geven. De GGD niet en die Griep infolijn ook niet. Logistiek kan natuurlijk een rol spelen, maar het zou mij niks verbazen als geld ook een grote rol speelt.
Hmmm dus dan was Pandemrix toch beter geweest dan Focetria... Misschien is dit dan ook wel de reden dat GGD die gaat geven?
Dat is niet zo goed van mij Dat dat ene lettertje zoveel verschil uitmaakt.. (is wel eens vaker mis gegaan bij mij, niet de eerste keer dat ik in de war ben van die maten ) Ach, scheelt Bosi333 weer een hoop zoekwerk solly dames, maar nu weten we in ieder geval dat er minder inzit
Pandemrix: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832nl.pdf Focetria: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/focetria/emea-combined-h710nl.pdf
Goh wat shit dat ik haar dan heb laten inenten met Focetria... Dan had ze misschien nog beter maar ná onze reis ingeënt moeten worden met Pandemrix.. Voel mezelf nu wel echt een sukkel. Trouwens wel suf dat de bijsluiters op www.nvkp.nl dus gewoon geen hoeveelheden vermelden van het ingrediënten. Vind 10 keer meer bij de ene dan bij de ander echt best wel een groot verschil... Zo probeer je het beste te doen voor je kind en dan lukt het weer niet
Meid; denk je nou echt dat die stof zo gevaarlijk is dat ze je kind daarmee inenten? Dat stofje wordt als sinds jaar en dag gebruikt als antischimmel en -bacteriemiddel in multidosisvaccins! Het verlaat ook weer je lichaam! Laat je niet zo opfokken door die nvkp. Ze hebben de kwakzalver-jaarprijs 2009 gehad, zegt mij genoeg!