Inenten tijdens zwangerschap (reis Egypte)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door chantal29, 24 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

yake, hier raden ze het af...

2. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Waarvoor mijn excuses.

Wel vraag ik me af hoe het mogelijk is dat er zo over Cuba wordt gedacht, en helemaal als je man arts is en zelf ook flink wat medische kennis hebt.

3. Niet meer actief

Geen idee :D

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Omdat er in de media vrijwel alleen maar positief bericht wordt over de Cubaanse gezondheidszorg:

In een ontwikkelingsland als Cuba steekt het niveau van de gezondheidszorg inmiddels ver boven die van de westerse landen uit. Koffi Anan: "Daar kunnen we met zijn allen wat van leren." Zorg is daar voor iedereen gratis. Niks premies of winst maken uit medicijnen!

Dat het arme Cuba een uitstekend systeem van gezondheidszorg in stand houdt is een doorn in het oog van zijn rijke en machtige noorderbuur. Want als Cuba dit kan, kan de wereld - de VS inbegrepen - dit ook. Cuba’s voorbeeld werkt aanstekelijk. Duizenden jongeren uit Latijns-Amerika, Afrika en… de VS studeren geneeskunde op Cuba, op kosten van de Cubaanse staat.

Toch kampt ook Cuba met gezondheidsproblemen. Paradoxaal genoeg zijn die eerder te vergelijken met die van een rijk land zoals België. Door de goede gezondheidszorg is de kindersterfte laag en blijven de mensen langer leven. “Beschavingsziekten” zoals hoge bloeddruk, hartziekten, diabetes of longkanker worden dan de belangrijkste doodsoorzaken.

Medische zorg wordt betaald door de staat. De levensverwachting ligt op 76,8 jaar. Volgens officiële cijfers besteedt de Cubaanse regering 11,2% van het jaarlijkse budget aan gezondheidszorg, zijn er 6 artsen per 1000 inwoners, is de kindersterfte minder dan 7 op 1000 geboorten en vinden bijna alle geboorten (99,7%) plaats in medische centra. Kinderen worden gevaccineerd tegen 13 ziekten. Het aantal met HIV-besmette is 0,1%.

Let wel: ik zeg niet dat het zo is, maar dit is wel wat je hoort erover.

5. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Je hebt gelijk, Zogelukkig, daarom is het zo belangrijk dat, wanneer je een land waar een dictatuur heerst, bezoekt je je goed inleest vóórdat je vertrekt. Zo sta je ook open voor de andere kant en slik je niet alles voor zoete koek. Maar ja, dit is natuurlijk méga off topic ;) Ik werd alleen boos vanmorgen (toen ik dit per toeval las) omdat ik net een 'kerst'pakketje voor iemand daar aan het inpakken was: vol met medicijnen etc....

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    @Yake en anderen.
    Mijn excuses. Ik heb niet willen beweren dat Cuba de beste gezondheidzorg biedt aan de Cubanen want ik weet heel goed dat dit niet zo is. Maar de kennis die aanwezig is in Cuba is van een zeer hoog niveau omdat Castro graag wil kunnen pronken met die kennis (waaronder voor de toeristen en machtige Cubanen) Voor een 2e / 3e wereldland heeft Cuba wel een aardige gezondheidzorg en dit is onder andere te 'danken' aan het feit dat het een dictatuur is. Als de staat het zegt.. heb je het gewoon op te volgen etc etc.
    Gelukkig heb ik meer kunnen zien dan alleen de toeristische kant (heb enige tijd door mogen brengen als onderzoeker en als assistent van mijn man) Ik heb dus zeker niet bewust een leugen gepost maar ik heb natuurlijk wel een uitspraak die heel kort door de bocht was gedaan die nu een beetje uit context valt...

Goed, genoeg hierover. Lieve dames, de zorg in Cuba is niet te vergelijken met die van NL of een ander westers land. Hopelijk is het hiermee van de baan

7. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    En om even on topic te komen :) Ik ga vanavond toch maar mijn entingen halen.

8. Niet meer actief

Chantal oke dan :)
    Wanneer ga je?

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ben net geweest. Hep A gehad en DTPnvi, deze laatste wordt speciaal aan zwangere vrouwen gegeven. Het meisje wat de spuiten gaf heeft nog speciaal met een arts gebeld om te overleggen omdat ik zwanger ben, dus wat dat betreft heeft de GGD het heel netjes opgepakt en me prima voorgelicht.

10. Niet meer actief

ieder zn ding :D

fijne vakantie iig

11. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Hoe bedooel je?

12. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik denk dat zij bedoelt dat zij de enting niet zo gaan halen

(mijn mening ik zou het ook niet gedaan hebben) dus ieder zijn ding

13. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ik heb het bij diverse instanties nagevraagd en ieder geeft los van elkaar hetzelfde advies, ik neem aan dat ik toch wel een beetje vertrouwen mag hebben in de mensen die vanuit hun professie advies aan mij geven.
    Anders kun je niet meer aan op het advies van het ziekenhuis, je huisarts of wie dan ook.
    Neemt helemaal niet weg dat ook ik met een dubbel gevoel heb gezeten.

14. Niet meer actief

Bedoel er inderdaad mee dat ik zeker de entingen niet gehaald had... en hier raden ze het ook af!
    Maar ieder moet idd doen waar die zich goed bij voelt :)

15. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Waar raden ze het af?
    Nogmaals ik heb me bij diverse instanties geinformeerd en krijg van ieder apart exact dezelfde info en mag toch hopen dat ik er dan op mag vertrouwen. Heb ook nog overleg met mijn gyn gehad omdat ik de reis wilde annuleren maar ook zij zag totaal geen reden om dit te doen

16. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Dit komt van de site van het LCR (Landelijk Coordinatiecentrum Reizigersadvisering):

"Vaccinaties en zwangerschap
    Men gaat ervan uit dat de niet-levende vaccins veilig gegeven kunnen worden tijdens de zwangerschap.

DTP is al jarenlang in gebruik en hiervan is bekend dat het geen geboorteafwijkingen geeft.
    Vaccinaties tegen hepatitis A, hepatitis B, meningitis en rabiës en de injectie tegen buiktyfus : op basis van de huidige kennis over het soort vaccin en de informatie over zwangeren die het vaccin gekregen hebben, gaat men ervan uit dat deze vaccins veilig zijn"

17. Niet meer actief

Bij mijn huisarts... ben zelf ook in de 16e week op vakantie geweest (weliswaar naar Turkije)

Hun raden het me af, ten eerste omdat het in zulk soort badplaatsen (waaronder o.a. ook egypte, ben er zelf meerdere malen geweest) het al zowat onnodig is om te enten (of je moet de binnenlanden intrekken) en nu vooral met zo'n kleine in je buik.

Maar nogmaals, het zal zeker geen kwaad kunnen anders zouden ze het niet doen..

18. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Als je de do's en dont's leest in zo'n informatiefolder die ik heb meegekregen blijf je al bijna het liefste thuis haha

19. Niet meer actief

Hahaha t is sowieso overtrokken allemaal ja... Egypte is een prima land om heen te gaan en heeeeeeeeerlijk te genieten :D

20. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    En dat je in dat soort landen voorzichtig moet zijn met drinkwater enzo dat weet toch iedereen wel denk ik...maar kreeg info over knokkelkoorts en weet ik wat allemaal, goed op zich dat ze je zeggen dat het KAN voorkomen maar je zou spontaan annuleren haha

Deel Deze Pagina