Hallo, Na veel zoeken op internet krijg ik geen eenduidig (lees: objectief) antwoord op mijn vraag, vandaar dat ik me tot jullie wend. Ik weet uiteraard dat je tijdens de zwangeschap geen alcohol moet drinken. Juist daarom zou ik graag willen weten vanaf welk moment in de zwangerschap je niet meer mag drinken omdat het dan bij de embryo terecht komt/gevolgen heeft (of kan hebben). Ik vraag mij dit af, omdat je het niet direct weet wanneer je zwanger bent. Op de ene site lees ik dat alcohol in de eerste weken geen kwaad kan omdat er dan nog geen bloedband is. Ergens anders lees ik dat het juist in de eerste weken wél kwaad kan. Het klinkt aannemelijk dat er zonder bloedband nog niets aan de hand is, maar wanneer ontstaat dan precies die bloedband? En wat zijn de gevaren van het drinken van alcohol vóórdat je zwanger raakt? Ik hoop dat jullie mij een objectief antwoord kunnen geven, bij voorbaat dank.
hoi de gezondheidsraad adviseert om vanaf het moment dat je zwanger WILT worden (dus zo lang mogelijk voor de bevruchting) te stoppen met alcohol. Dit omdat alcohol invloed heeeft, onder andere op de vruchtbaarheid, op de kans van innestelen en op de kans op een miskraam. Dit geldt niet alleen voor de vrouw maar ook voor de man. De mans kan weer alcohol nuttigen vanaf het moment dat de vrouw zwanger is. alcohol heeft dus al invloed op de kwaliteit van de zaadcel en de eicel! Dus het beste is om bij een zwangerschapswens al te stoppen. natuurlijk worden veel vrouwen onverwacht zwanger en is er in de eerste periode nog wel alcohol genuttigd. Dat geeft lang niet altijd een miskraam gelukkig. Alcohol kan ook al invloed hebben als er nog geen bloedband is omdat er ook vochtuitwisseling plaatsvindt tussen de eicel en de omgeving. Dat heeft wel minder invloed dan wanneer er bloedcontact is. Vanaf 4 weken zwangerschap is er bloedcontact. Daarna geldt het volgende ( ik kopieer van de site alcohol en zwangerschap): Hoe beïnvloedt alcohol de ontwikkeling van mijn baby? Alcohol wordt via de maag en de dunne darm in je bloed opgenomen. Als je drinkt terwijl je zwanger bent, komt de alcohol via de placenta in het lichaam van je ongeboren kind. Het promillage bij de baby is op dat moment net zo hoog als bij jou. Omdat de organen van de baby nog niet volledig zijn ontwikkeld, waaronder de lever, scheidt het kind de alcohol uit. Die alcohol komt terecht in het vruchtwater, wat de baby vervolgens weer drinkt. De hersenen zijn in volle ontwikkeling en zijn in elk stadium gevoelig voor alcoholgebruik. Dus gedurende de gehele zwangerschap kan door alcoholgebruik van de moeder blijvende schade in de hersenen van de baby ontstaan. Dus echt wel reden genoeg om ook dat ene glaasje met kerst en oud& nieuw te laten staan. Tegenwoordig is er ook alcoholvrije wijn/bier/champagne. Mirjam