Mijn zoontje heeft vananacht eindelijk een keer een hele tijd achter elkaar geslapen. Hij sliep rond half twaalf en ik heb hem om vijf uur maar wakker gemaakt om te drinken. Verschillende mensen zeggen dat babys niet meer dan zes uur achter elkaar mogen slapen dat ze dan dus echt moeten eten. Maar is dit nu waar of niet?
Ik zou zeggen "als ie honger heeft, word ie wel wakker".. of dat klopt van die 6 uur weet ik niet... Gijs slaapt al een hele poos lekker de hele nacht door.. Toen hij nog kleiner was sliep hij ook wel van 22 tot een uur of 4/5 .. dan werd hij wakker.. Ik heb hem nooit zelf wakker gemaakt voor een fles.
De meningen zijn hierover verdeeld, maar onze kraamhulp (oude rot in het vak) die zei dat we ons kindje ECHT niet wakker hoefden te maken 's nachts. Overigens hadden wij wel een stevige baby, en ik kan me voorstellen dat het anders is als je een klein, teer kindje hebt dat echt nog flink aan moet sterken.
als mijn meisje lekker sliep op die leeftijd (en dan was ik allang blij ) dan liet ik haar altijd slapen, als ze honger hebben laten ze zich echt wel horen, als je kindje hebt dat nooit huilt en dat je echt elke voeding wakker moet maken is het alweer anders.
Sanka dat ligt ook wel een beetje aan het gewicht van je zoontje? Maar als je een gewoon gezond normaal kindje hebt zou ik hem absoluut niet wakker maken!
Hey! Mijn meisje die sliep ook al lang door! En toen werd mij ook verteld dat dat gevaarlijk kon zijn i.v.m. de bloedsuiker spiegel? Dit klopt inderdaad wel, maar het enige wat je ontzettend goed in de gaten moet houden is of je kindje goed alert is als hij wakker wordt..Is je kindje versuft en moeizaam wakker te krijgen, dan moet je je kindje niet zo lang meer laten slapen! Mijn dochter was altijd erg alert enz. dus heb haar gewoon lekker laten liggen, totdat ik haar hoorde! Erg handig voor jezeld, want dan kun je even lekker bijtanken!!
mijn dochter was wel iets ouder (een maand of 3) maar ik moest haar na 12 uur wakker maken, omdat ze rustig langer door kon slapen. helaas is dat nu wel anders
Het regeltje dat ik vanuit het ziekenhuis ken is het volgende: Voor elk pond aan gewicht, mag de baby een uur doorslapen. (tot max 12 uur) Dus bij 4,5 kilo, is 9 pond, is 9 uur slapen. In de kraamtijd hield de kraam ook 6 uur aan (bij 8 pond baby), maar daarna dus steeds meer.
@miffy11, 12 uur is natuurlijk ook erg lang en kan me best voorstellen dat je dan wakker moet maken, anders kom je in de knoei met je dagelijkse schema, lijkt me? @algemeen, het scheelt natuurlijk ook of je kindje 3 dagen oud is of 3 maanden. In het begin, zeg maar eerste week en je kindje is niet overdreven groot en niet overdreven zwaar kan ik me best voorstellen dat ze zeggen na een X aantal uur even wakker maken en eten geven, dit gewoon voor de eerste tijd, aangezien ze ook eerst afvallen. Maar zolang je kindje goed op gewicht is en geen paar dagen oud zou ik zeggen: Als kindje honger heeft, laat kindje dat echt wel merken!
Het heeft inderdaad te maken met de bloedsuikerspiegel. Als ze te lang geen voeding hebben gehad, kan de blodsuikerspiegel te ver dalen. Het is idd afhankelijk van gewicht hoe lang je kindje mag doorslapen. (wat de regel precies is, weet ik niet)
Ik heb er regelmatig achteraan gebeld, en het is afhankelijk van de leeftijd... Volgens mij met 1 maand 6 uur, 2 maand 8 uur, 3 maand 10 uur en 4 maand tot ouder 12 uur. Stel je kindje is 2 maand en slaapt toch 10 of 12 uur, dan moet je goed opletten of het kindje goed alert is als je het wakker maakt enz.. Maar je kan altijd bellen naar het nummer van Icare. Staat in het boekje Ik Wordt Groter! 24 uur per dag verpleegkundigen enz. die je kunt vragen om advies. Let wel: hun mogen meer uur niet adviseren i.v.m. aanspraaklijkheid! Maar je kindje mag dus best langer slapen.. Onze dochter sliep rond de 2 maand al de nachten door vanaf 10 uur tot 7 of 8 uur..Dan moesten we haar wakker maken!
Volgens mij moet je ze de 1e 2 of 3 weken wakker maken na een bepaalde tijd; bij een vriendin van mij heeft ze haar kindje vrij lang laten liggen en kreeg ze haar bijna niet meer wakker. Lag aan de daling van de bloedsuikerspiegel en t kindje was een 9 ponder bij de geboorte. Met 4 weken mag je kindje gewoon doorslapen; Iris sliep toen ook al van 12-7 / 8
Even een aanvulling op mijn eerdere bericht, Heb het destijds ook aan het CB gemeld. Dat de kleine sinds haar 2-3 weken vanaf 8uur tot de volgende ochtend 8 uur sliep en was geen probleem, zolang ze voldoende voeding op de dag kreeg.
Het ligt er ook aan of je bv of fv geeft! Als je in het begin echt lange stukken geen voeding geeft (voor bv kindjes), kan je productie daardoor erg teruglopen. Dan kan het voor jezelf (en je boobies) fijn zijn om even tussendoor een keertje extra te voeden. De regel die ik qua bloedsuikerspiegel heb gehoord is een uur per pond, dus bij een kindje van 4 kilo mag 'ie 8 uur achter elkaar slapen!
Bedankt voor jullie berichtjes. Ik geef bv en Luuk is nu iets meer dan maand oud. Toen ik hem vannacht wakker maakte , was hij heel erg alert en ging gelijk zoeken. Mocht het zo zijn dat hij vannacht weer zolang slaapt laat ik hem lekker liggen. Is voor mij ook een keer prettig heb al in geen maanden langer dan vier uurtje achter elkaar geslapen. Ik heb wel het geluk dat Luuk als hij honger heeft niet gaat huilen. Het enige wat ik hoor als hij wakker is en honger heeft is het smakken op zijn handjes.
even gauw, niet alle reacties gelezen, maar per pond lichaamsgewicht mogen ze 's nachts een uur achter elkaar slapen. Mits ze zich goed melden voor een voeding, alert en vrolijk verder zijn natuurlijk... Verder moet je niet al te rechtlijnig met deze richtlijn omgaan: als je kind 6 pond is en 8 uur achter elkaar slaapt, maar zich goed en helder meldt, alert en vrolijk is en voldoende groeit, is er niets aan de hand. En omgekeerd: als je kind slecht groeit, suffig is en/of moeite heeft om zich te melden voor een voeding, is het dus verstandig om je kindje zelf even wakker te maken voor een voeding.