heeft er iemand ervaring met adhd

Discussion in 'De lounge' started by Sylvia79, Feb 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sylvia79

Sylvia79 Fanatiek lid

Sep 12, 2005
    1,245
    0
    0
    onthaalmama (gastouder)
    denderleeuw
    hallo

nu blijkt mijn zoontje hyper actief te zijn met het vermoeden van adhd word nu verder onderzocht en ik vroeg me af of er hier ouders zijn die er al ervaring mee hebben en wat die onderzoeken zoal inhouden

groetjes

2. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Hoi Tibo.
    Mijn jongste (9 jaar)zit op dit moment in het zelfde traject zon beetje. We zijn aan t wachten op de bascule om ons uit te nodigen voor een intake gesprek en dan gaan ze hem testen (voorlopige voorspelling word dat in juni....we zijn al vanaf december of zelfs eerder aan t wachten).
    We weten iig al dat hij HEEL veel energie heeft en erg wiebelig is (er moet altijd iets aan hem bewegen) en dat hij bij de helft van een zin al denkt dat hij alles weet en wat gaat doen...om dan even later terug te komen omdat hij de andere helft toch eigenlijk ook nodig had om te weten WAT hij dan moest doen. Heb soms ook t gevoel dat hij niet hoort wat er gezegd is....tenminste...hij hoort het wel maar ontvangt de boodschap niet...snap je wat ik bedoel?
    Maar goed ik vraag me idd ook af wat die testen dan in houden. Ik heb al testen mee gemaakt van mijn oudste met PDD-NOS. En dat waren vooral kleine opdrachtjes en dan kijken hoe hij die uitvoert en observatie enzo.
    Maar hoe ze dit testen...ben ik ook erg benieuwt naar. Dus ik lees even mee :)

3. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

Apr 8, 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Meestal bestaat zo'n onderzoek uit allerhande testen. Daar zitten gesprekjes bij met je kind, maar ook opdrachten die hij non-verbaal (zonder te praten) moet kunnen uitvoeren en opdrachten die hij verbaal (dus met praten) moet doen. Waarschijnlijk krijg je als ouder een vragenlijst die je in moet vullen, die krijgt de groepsleerkracht ook. Uit al deze onderzoekjes wordt een conclusie getrokken.

Balen dat er inderdaad zolang tussen zit altijd. Maar da's de bureaucratie... allemaal formulieren, als ouders moet je tekenen voor akkoord, dat moet dan weer naar de instantie en zo gaat 't nog wel even door....

Succes ermee!

4. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Oja nu je het zegt. Die vragenlijst heb ik idd ingevult en meteen een handtekening gezet zodat ze die ook door school mochten in laten vullen.
    Dat moest toen voor mn oudste ook.

5. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

Nov 29, 2007
    1,045
    0
    0
    Hoi,

Ik heb 2 kinderen met adhd eentje ervan heeft een ernstige vorm van adhd de andere wat minder.
    Vaak gaat dat met een lijst invullen als kind op school is vullen die ook een lijst in en word er een observatie gedaan door speloberservatie en degelijke.
    Dan krijg je nog een gesprek en dan komt de diagnose.

6. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Ik geloof dat het overal wel anders gaat, wij hebben vorig jaar een intake gesprek gehad bij een kinderarts in het ziekenhuis en hebben alleen vragen moeten beantwoorden en mochten gelijk aan de medicatie beginnen, we hebben wel een mega vragenlijst mee gekregen die wij en school moesten invullen, toevallig hebben wij vandaag een tweede gesprek gehad, dacht nu gaan we die testen (wat dat ook moge zijn) wel krijgen, maar nee binnen een half uur zaten we alweer in de auto, ze hebben dus alleen maar gevraagd hoe het ging...
    Iemand met adhd heeft een aandachtstekort en hyperactiviteitstoornis, zo iemand kan dus druk zijn, maar kan ook concentratieproblemen hebben, makkelijk af te leiden en vergeetachtig zijn. Er bestaan dus geen geschikte testjes om te kijken of iemand adhd heeft. De dokter stelt de aandoening vast op basis van wat hij van de ouders hoort.
    Het is ook het best te herkennen tijdens taakgerichte bezigheden waarbij zelfcontrole en concentratie nodig is, dus bv op school.
    Ik vind dat tegenwoordig snel de conclusie wordt getrokken dat kinderen die heel druk zijn adhd hebben, maar de echte kenmerken voor adhd zijn:
    -geen aandacht voor detail
    -moeite met aandacht vasthouden
    -lijkt niet te luisteren
    -maakt taken niet af
    -kan taken niet organiseren
    -vermijd langdurige geestelijke inspanning
    -raakt vaak dingen kwijt
    -is afgeleid dor uitwendige prikkels
    -is vergeetachtig
    -beweegt onrustig met handen en voeten
    -staat vaak op in de klas
    -rent vaak rond
    -heeft moeite met rustig spelen
    -is vaak in de weer
    -praat aan 1 stuk door
    -gooit antwoorden eruit
    -kan niet zijn/haar beurt wachten
    -verstoort of onderbreekt anderen.
    Ook heeft de helft van de kinderen met adhd een lichte motorische afwijking erbij. Dit kan zich uiten door bv slordig schrijven, evenwichtsproblemen en vaak dingen laten vallen. Een klein deel heeft zelfs een contactstoornis op het autische gebied..
    Als je heel veel hierin herkent en er zeker minimaal 6 kenmerken heel sterk aanwezig zijn, is het zeker de moeite waard om eens een afspraak te maken.
    Als je nog meer wilt weten mag je me altijd pb-en.

liefs elies

7. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Oh ja en ik moet zeggen dat het bij ons echt heel snel ging, geen wachtlijsten of maanden die eroverheen gingen... na de herfstvakantie afspraak gemaakt en voor de sintviering onze eerste afspraak!

8. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Ik lees ook even mee. Bij onze zoon hebben we ook vermoedens van ADHD. Hij voldoet ook aan de bovenstaande kenmerken. Ook school ervaart problemen en daar is al begeleiding op ingezet.
    Maandag hebben we een intake bij de BAVO groep om te kijken of ze ons kunnen helpen met een gedragsonderzoek.

9. Sylvia79

Sylvia79 Fanatiek lid

Sep 12, 2005
    1,245
    0
    0
    onthaalmama (gastouder)
    denderleeuw
    bedankt voor alle reacties morgen weet ik wat onze eerste stap zal zijn ik hoop dat we snel wat zekerheid krijgen en er meschien kunnen leren mee om gaan :D

10. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Bedenk ik me ineens....kijken jullie wel eens hoe je kind reageert op suiker en bepaalde kleur en smaakstoffen?
    Ik dacht altijd dat die van mij een straalmotor aan zette als hij suiker op had. 1 snoepje was dan al genoeg. Maar na eens n tijdje zonder snoep te hebben gedaan (vond hij natuurlijk helemaal niet leuk maarja was even n week of 2 n test) en erg op de E nummers te hebben geled bleek dat hij als hij bepaalde E nummers in zn eten had (hij reageer bvb HEEL maar dan ook HEEL erg op blauwe kleurstof) hij heel erg druk werd.
    Bij ons rees dus het vermoeden door n blauw snoepje waar hij 10 minuten later echt heel erg van stond te stuiteren. echt veel meer als anders. Hij kon gewoon niet stil staan hij stond met zn voeten te teppen en te doen...gewoon eng om te zien.

11. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

@wilma: het zou heel goed kunnen dat je kind daarop reageert. Mijn man heeft ADHD en groene ranja komt er hier dus echt niet in... Het is lastig om uit te vogelen waarop hij hyper reageerde, maar we hebben nu al een aardig ''zwart lijstje'' met dingen die hij met mate of niet moet gebruiken.

Flientje

12. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Nogmaals er komt meer bij kijken bij adhd dan alleen hyper zijn... bij mijn zoontje is het niet de suiker, helaas... adhd is een aandoening wat met de hersenen te maken heeft, het gaat om het doorgeven van verschillende signalen van de hersenen, wat bij adhd'ers niet goed gaat..
    Adhd is niet van de 1 op de andere dag, ze denken dan ook dat het al een heel vroege verstoring in de hersenontwikkeling moet zijn...

Het is echt belangrijk dat er zeker naar gekeken wordt want als je kind het wel heeft heeft het zeker baat bij die medicijnen. Als je er niks aan doet dan kan je kind later erge problemen krijgen. Het karakter van het kind bepaalt hoe die problemen zich zullen uiten. Veel kinderen met adhd gaan agressief gedrag vertonen, denk maar aan vechten, pesten...maar er zijn er dus ook die zich gaan terugtrekken en angstig en depressief gedrag ontwikkelen..

Een verhelderend boek is: "het is ADHD" ISBN 90-313-4564-4 eventueel te bestellen via bol.com

sterkte

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

het is inderdaad goed er uitgebreid naar te laten kijken, ik heb in mijn werk al een aantal keer meegemaakt dat de diagonse adhd door een maatschappelijk werken werd gesteld en dat kan niet.
    Mijn broertje heeft adhd en dat is door een kinderpsychiater vastgesteld. Mijn ouders hebben hem strak en consequent opgevoed en hij heeft (mede daardoor) geen problemen met agressief gedrag of wat dan ook. kleurstoffen kunnen een rol spelen maar opvoeding is denk ik belangrijker.
    adhd kan heel zwaar zijn en vraagt van de ouders best veel. Veel succes en zoek naar goede begeleiding als de diagnose eenmaal is gesteld.

14. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Dat adhd niet ALLEEN hyper actief is dat weet ik ook wel... Maar dat een reactie op bepaalde kleurstoffen en of suiker er niet bij helpt weet ik OOK heel zeker.
    Hij is uit zichzelf al erg actief maar als hij n kleurstof gehad heeft waar hij op reageert dan berg je maar.
    En natuurlijk is het dat niet alleen.
    Dat lijstje wat eliesja poste. Daar kan ik op veel dingen met ..mja soms reageren. Maar andere dingen daar kan ik rond uit nee of ja op zeggen. Ik vind het echt een twijfel gevalletje.
    Loop hier ook al jaren over te twijfelen (in eerste instantie dacht de school van niet en ik vermoede het...nu dacht ik van niet en vermoed de school het....en nja nou weet ik t niet meer hoor :p). En nu heb ik dus de stap gezet om het maar eens uit te laten zoeken.
    Feit blijft dat mn andere zoontje PDD-NOS heeft en hun vader Asperger (zijn we op latere leeftijd achter gekomen). Dus is er toch n redelijke kans dat mn jongste zoiets heeft. Het komt nml vrij vaak voor dat als je al 1 of meerdere kinderen hebt met zo een aandoening dat de volgende dan ook iets in die richting heeft. Hij heeft zeg maar n verhoogt risico....om het zo ff te zeggen.
    Heb ook n hele tijd gedacht dat bepaalde gedragingen en manieren van om gaan met anderen gecopieerd zijn van hoe zn grote broer het doet. Maarja...nu is dus de vraag, is dat zo...en welke dan? Hij heeft iig soms redelijke problemen met sociale interactie. Maar om daar hulp voor te krijgen moet hij n diagnose hebben. Anders is er voor hem of beperkt of geen sofa training (sociale vaardigheden)
    Dus vandaar de stap naar de malle molen.

15. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Google eens op Martine Delfos. Haar boeken zijn grandioos. Ze heeft ook een boek geschreven samen met mensen 9ook kinderen) met adhd/pdd-nos. Eye opener.

16. Sylvia79

Sylvia79 Fanatiek lid

Sep 12, 2005
    1,245
    0
    0
    onthaalmama (gastouder)
    denderleeuw
    hallo alvast bedankt voor alle reacties hoor
    ze gaan tibo dus ook verder gaan testen
    hij moet blijkbaar fizieke en mentale tesjes doen en daaruit zal al vlug blijken of er iets "verkeerd" is
    en dan eventuele verder testjes maar dit is momenteel nog niet ter sprake gekomen ik zal in elk geval eens op zijn voeding letten baat het niet dan schaad het niet toch

groetjes sylvia

17. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Sluit ik me helemaal bij aan! Bij die over pdd-nos iig. Echt een super boek voor iedereen die ermee te maken heeft. Dus kan me voor stellen dat als ze er een heeft over adhd die van het zelfde kaliber is.

18. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Ze heeft ze ook over adhd, asperger, pccnos, gesprekken met kinderen van 4-8-12 jaar, omgaan met pubers etc.
    Prachtvrouw. heb een lezing van haar bij mogen wonen. Ik hing aan haar lippen zodra ze begon te praten.

Share This Page