Slapen in een oud huis

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RAppel, 6 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Hallo,

Mijn jongste dochter van bijna 7 weken, slaapt bij mij in een cosleeper, in een slaapzak, met laken en dekentje. In het begin was het nog zonder slaapzak, maar sinds vorige wweek toch maar slaapzak aangedaan.
    Nu vraagt mn man plots of dat wel goed is dat ze met slaapzak en deken slaapt. Want is dat niet te warm?
    Ik zei nee want 's nachts word het hier best wel koud. Zei hij ja, maar nu is het hier wel warm.
    ik vraag me nu dus af of mn kindje niet te warm zal hebben (naar wiegendood toe) haar nekje is 's nachts tijdens voedingen gewoon warm, niet heet ofzo.
    Nu is het dus zo dat wij in een oude hoeve wonen. We hebben wel dubbele beglazing boven. We verwarmen ons huis met 1 houtkachel. 's avonds laten we dus de deur naar boven openstaan en gooien de kachel vol. In het begin van de avond is het dan ook lekker warm boven, zo'n 22 graden, maar 's nachts koelt het al snel af als het vuur uitgaat en kan het dalen tot ongeveer 15 a 17 graden en ik vrees dat al het buiten gaat vriezen dat het dan nog kouder word.

Wat denken jullie?

2. Humava

Humava Niet meer actief

Kan je haar niet aan het begin van de avond alleen in haar slaapzakje leggen en later op de avond als de kachel uit gaat een dekentje over haar heen leggen?

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik vind 22 graden wel echt veel te warm voor een slaapzak en dekentje.
    Ik zou de deur naar de slaapkamer dicht laten waardoor de temperatuur constant is.
    De ideale temperatuur voor de babykamer is 16-18 graden en dan liever een constante temperatuur dan een wisselende temperatuur.

4. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Dat is allemaal leuk en aardig maar de ellende met oude huizen is dat het niet lukt om een constante temperatuur te behouden. Ook al doe je de deur dicht...
    Wij hadden dit probleem ook en hebben een kleine oliegevulde elektrische radiator gekocht. Die stelden we in op de gewenste temperatuur. Hij slaat pas aan als het onder een bepaalde temperatuur komt en houdt de slaapkamer perfect warm. Is dat niet iets voor jullie?

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Slaapzakjes zijn bedoeld dat je juist geen lakentje of dekentje nodig hebt, het is meer ipv. Natuurlijk als t echt koud is kun je dat wel doen.
    Hier nooit gedaan maar ja dochter beweegt ook zoveel in slaap dat ze er toch niet onder blijft liggen.
    Hier heeft ze nu het kouder is een dikkere pyjama en dikke slaapzak.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook een oud huis waar het of warm of koud is. Zoontje is van december en sliep in het begin gewoon onder een lakentje en dekentje en een kruik erbij, toen ie ging bewegen overgegaan op een slaapzak en daar heeft ie tot 2 jaar in geslapen...zonder beddengoed verder. Wat @username zegt is misschien een optie maar 16 graden lijkt me fijner dan 22 graden eigenlijk.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier zelfde probleem. In de vroege avond kreeg ze alleen slaapzak, en tegen de tijd dat wij gingen slapen, legde ik er nog een dekentje bovenop.

8. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    22 graden is ook gewoon te warm, maar als ik de deur dichtdoe wordt het gauw te koud.

Constante temperatuur kunnen we hier bijna niet houden. Het is of te warm of te koud, ook overdag.
    Heb vannacht geprobeerd haar alleen in haar slaapzak te laten slapen, maar rond 1 uur waren haar handjes ijsklompjes en haar gezichtje was ook koud, dus dan toch maar een deken erover getrokken.

@ username: waar heb je zo'n kacheltje gekocht? Dat lijkt me namelijk inderdaad ideaal.

9. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier ook hetzelfde probleem. En wij gebruiken nog steeds een dekentje in combi met slaapzak. Voor zl geen probleem. Die is daar helemaal aan gewend. Hij valt juist niet in slaap zonder deken. Zag dat het hier vannochtend 15 graden was.

10. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit combineert. Word zo onzeker van de opmerkingen hier in de omgeving dat het te gevaarlijk is deken en slaapzak combineren.

11. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Ik ook in het begin, maar was echt nodig. Vorig jaar zelfs weleens een dubbele deken gedaan. Tot 15 graden gaat het best. Maar daaronder wordt het gewoon echt koud. Tjah dan moet je wat. Babytje dat wakker wordt van de koud is ook niet wat. Ik ging in het begin nog wel een paar keer controleren. Maar hij was prima op temperatuur en zeker niet te warm. En wij zijn de winter door gekomen.

12. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi! Onze dochter sliep afgelopen winter ook met een (zomer)slaapzak en een deken hoor. Kan best. Tenzij je zo'n bewegelijke baby hebt dat het echt gevaarlijk word. Ze was toen ongeveer 6 maanden.

Hier trouwens ook een oudere woning(1971). Wel dubbelglas(maar niet het nieuwste vh nieuwste). Maar dak is slecht geisoleerd waardoor het zomers bloedheet en swinters met vriezen en NO-wind ijskoud word. We hebben 1 verdieping, daar slapen we, verder geen zolder of vliering. Dus meteen onder dak. Ook wonen we vrij, dus wind waait "heerlijk" om het huis én de zon staat er zomers op de branden. ken je probleem dus dat je de temp. in huis niet constant hebt. Heel irritant. Daarbij hebben de 1e bewoners luchtverwarming aan laten leggen, mijn tip; NOOIT DOEN!!! we hebben sinds 2 jaar een nieuwe instalatie, maar die vorige; tochten! Nu wel minder last van tocht, maar ik vind het helemaal niks. Ze hebben ook totaal niet nagedacht over het plaatsen vd luchtroosters; In de woonkamer veels te weinig, in de ieni-mini gang 2 van die dingen(daar is het bloedheet), Boven op onze slaapkamer(best groot)1 klein lullig roostertje, dus niet warm te stoken daar, en in slaapkamertje(heeeel klein)van dochter 1 rooster, maar die is altijd dicht anders ligt ze of op de tocht of het word net een oven. Hier dus ook gedonder in de winter om het aangenaam te houden in huis. Ben zelf dus enorm fan van dikke sloffen, fleecevesten, wollen sokken en een dekentje op de bank:D
    Dochter is nu 14 maand en slaapt op moment nog onder dekbedje met katoenen deken er in en met een (mouwloze)romper en een flanellen pyama. Als het straks gaat vriezen krijgt ze andere deken en kan ik altijd nog een romper met mouwtjes onder haar pyama doen. Slaapzak heb ik nog wel, maar weet niet of ze dat wel prettig vind, ze mag nogal graag gaan staan/spelen in bed als ze wakker is.

Misschien 'n idee om voor het slapen gaan een kruik in het bedje te leggen zodat het lekker voorverwarmd word? En wat ook snel warmte opneemt én vasthoud is een molton matrashoes(te koop bij de hema) en een wollen deken ipv katoen(ideetje voor als het echt koud gaat worden straks). Sowieso houden natuurlijke materialen de warmte beter vast dan syntetisch spul. Wollen deken is misschien even een uitgave, maar oh zo lekker warm!(hebben zelf wollen dekbed, heeeeeeeeeerlijk:D).

Suc6 en sterkte!

13. Raffel

Raffel Actief lid

29 aug 2006
    103
    0
    0
    Wij wonen ook in een oud huis en als mijn dochter gaat slapen is het 19 graden en in de ochtend ook iets van 15 graden. Ze ligt in het herfstzakje van de puckababy met flanellen pyama en een lakentje en een katoenen dekentje. Ze werd vannacht wakker en had gewoon koude voetjes !! Dus het zal allemaal niet zo'n vaart lopen dat het gevaarlijk is. Gewoon even in de gaten hoe ze aanvoelt.

14. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL

Hier: bol.com | oliegevulde radiator | Alle Artikelen
    Ideaal. Hadden hem de volgende dag in huis. Temperatuur ingesteld met behulp van de badthermometer en aangezet als dochter ging slapen. Op 18 graden. Ze sliep er heerlijk op.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Is niet ipv hoor....heel veel grbruiken het beiden. In slaapzakjes liggen ze rustiger en blijven warm als de dekens er af glijden maar ik heb het altijd beiden gebruikt.

ts, in ons oude huis werd het s nachts nog wel een stuk kouder dan 15 graden. Onze dochter is prima gezond hoor

16. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    We hebben inderdaad ook een kruik aangeschaft en gaan die zeker beginnen gebruiken.

Ben blij te lezen dat er nog mama's het zo doen en dat hun kindjes gewoon gezond zijn.

17. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Dankje

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    22 graden is inderdaad warm maar anders dekken jullie haar toch toe als jullie zelf naar bed gaan? Of controleer je even als je misschien 's nachts naar de wc gaat ofzo.

19. Tannetje

Tannetje Actief lid

12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    wij hebben ook een vrij oud huis wat ook niet geweldig geisoleerd is.
    onze zoon van 14 weken slaapt echter nu onder een dekentje zonder slaapzak. Heeft wel koude handjes en gezichtje maar goed dat komt ook onder de dekens uit. Het is nu 15 graden op de slaapkamers.
    Pas als het echt kouder gaat worden wil ik evt een dunne slaapzak aan gaan doen. Verwarming ga ik in ieder geval niet aandoen omdat dan de temperatuur te veel gaat schommelen

Deel Deze Pagina