Borstvoeding weer oppakken na zh-opname

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Stier11, 27 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Goedenavond,

Vorige week dinsdag, 17 juli, heb ik morfinespuiten van de huisarts gekregen ivm met herniaklachten, en op de 20ste ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben gisteren thuis gekomen.
    Ik gaf mijn 4 mnd oude zoonje volledige borstvoeding, maar na de eerste shot morfine ben ik meteen gestopt. Hij heeft nog twee dagen ingevroren borstvoeding wat ik nog had gekregen icm met kunstvoeding.
    Ik ben mijn productie meteen gaan afbouwen, dmv kolven. Ik heb dit rigureus aangepakt, want door de zenuwpijn door de hernia kon ik maar in 1 houding, liggend op mijn zij, afkolven.
    Binnen 4 dagen kolfde ik alleen nog maar 's ochtends en 's avonds.
    Dit ging/gaat heel goed, ik heb nog maar weinig melk, en ik heb tijdens het afbouwen geen last van stuwing of ontstekingen gehad.
    Nu is mijn vraag: kan ik als ik straks geen medicijnen meer gebruik de borstvoeding gedeeltelijk weer oppakken?
    Ik zou bijvoorbeeld drie keer per dag live bv willen geven aan mijn zoontje. En de rest kv.
    Ik heb nu nog maar weinig melk, nog geen 100 cc per keer. Kan ik het op een of andere manier doen toenemen?
    Heb je nog andere tips of dingen waar ik aan moet denken?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi.

Hopelijk gaat het alweer een stuk beter met je.

Ik weet niet welke medicijnen je nu nog gebruikt als pijnstilling?
    Bij veel pijnstilling, zelfs morfine, kan je borstvoeding blijven geven.

Het opbouwen van je productie kan zeker! Het zal alleen wel wat werk kosten.

Begin met regelmatig aan te leggen/kolven. Het beste is elke 3 uur tot de productie op gang is gekomen. ('s nachts met een tussenpose van max. 6 uur) Wanneer je productie goed op gang is gekomen ga je langzaam afbouwen tot de hoeveelheid voedingen die je live wilt voeden. (klinkt misschien dubbel om eerst volledig op te bouwen, maar dit werkt het beste, dit heeft het beste effect voor de lange termijn)

Afbouwen die je met 1 voeding/kolfbeurt per 4/5 dagen (mag ook sneller als dat kan zonder pijn of stuwing). Zie hiervoor ook borstvoedings.com

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina