Ben vandaag precies 41 weken en had om die reden een serotiniteitscontrole in het ziekenhuis vanochtend. De CTG was mooi, maar de echo toonde aan dat er vrij weinig vruchtwater was, wat zou kunnen duiden op een verouderde placenta. De gyn adviseerde dus morgen of overmorgen in te leiden. Ik heb een afspraak gemaakt voor overmorgen voor de inleiding. Ben wel nog gestript vanochtend, en dat gaan ze morgenochtend nog eens herhalen, id hoop dat de bevalling alsnog natuurlijk op gang komt. Ik had al wat ontsluiting en een redelijk verstreken BMM. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, het voelt een beetje als kiezen tussen 2 kwaden. Enerzijds wil ik eigenlijk helemaal niet ingeleid worden, ik wilde graag natuurlijk en in bad bevallen en dus vraag ik me af of die inleiding woensdag nou wel echt nodig is en we niet beter nog even af kunnen wachten... Maar anderzijds ben ik doodsbang dat mijn kindje id problemen zou komen door de verminderde hoeveelheid vruchtwater... Zijn er hier dames die in hetzelfde schuitje zitten / hebben gezeten en wat hebben jullie gedaan? Wel of niet laten inleiden en wanneer?
Ik heb niet de keuze gehad ivm te weinig vruchtwater. Maar wel omdat ik rond de 41 weken was. Ik heb toen gekozen om te wachten en ben toen met 42 weken alsnog ingeleid. Toen heb ik best gebaald dat ik niet voor 41 weken heb gekozen. De inleiding zelf viel me erg mee. Maarja bij jou staat miss ook de gezondheid van je kindje op t spel dus in dat geval zou ik zeker voor inleiden kiezen, ik zou persoonlijk dat risico niet nemen.
Ik zou geen risico nemen en je in laten leiden... Als er iets mis gaat met je kindje door een verouderde placenta vergeef je het jezelf nooit....
Geen risico nemen hoor! Inleiden, zeker als je al ontsluiting hebt, valt heel erg mee. Waarschijnlijk heb je dan heel snel je kindje in je armen!!!
Inleiden! Zou er niet over twijfelen. Ik had het meteen morgen gedaan. Is het je eerste kindje? Ik heb ook laten inleiden terwijl ik op zich nog voldoende vruchtwater had maar was ook inmiddels 41 weken zwanger. Ik wilde zelf niet langer dus hebben ze met 41.2 ingeleid. Het was mijn eerste. Mijn zoon kwam als hulk tevoorschijn, onder de poep. En omdat hij dipte in zijn hartslag en ik al 2 dagen bezig was hebben ze een ks gedaan. Heel veel succes, je weet toch nooit hoe je bevalling gaat. Geef je over! Succes en laat je ons weten hoe t is gegaan?
Ik zou inleiden! Mijn vierde is uiteindelijk geboren met 42+1 terwijl ik een week eerder al aangaf ingeleid te willen worden maar de verloskundige vond het niet nodig terwijl ze op de echo al zag dat er verminderd vruchtwater was. Nou, de kleine was he-le-maal uitgedroogd! Zo zielig, de vellen hingen aan zn lijfje, zoo verschrikkelijk zielig. Is nog een heel gedoe geweest daar in het ziekenhuis en als ik de foto's bekijk schiet ik nog vol! Dat wil je niet zien! Dus ik zeg, absoluut inleiden!
Ik moet voor volgende week beslissen of we willen inleiden of niet. Hier nog niet eens verminderd vruchtwater maar ik wil geen risico dus ga voor inleiden. Als het namelijk niet vanzelf komt moet het alsnog en dan kan het wel eens accuut zijn, bereid ik me er liever op voor.
Verminderd vruchtwater, en daarom een advies van de gynaecoloog. Ik ben een enorme voorstander van zo natuurlijk mogelijk bevallen, maar in dit geval zou ik zonder enige twijfel voor inleiden kiezen. Hoe jammer ik dat ook zou vinden. (en je mag er ook best verdrietig of teleurgesteld over zijn hoor, er wordt je toch iets ontzegd wat je graag had gewild..) Het blijft jouw beslissing, maar ik zou het advies van de gyn niet naast me neer leggen.
Onwijs bedankt voor alle reacties dames!! Erg fijn dat er zoveel mensen gereageerd hebben en voor een twijfelkont als ik ook erg fijn dat jullie allemaal unaniem hetzelfde zeggen. Ik was dan ook helemaal ingesteld op een inleiding morgenochtend, maar nu zijn er toch weer onverwachte nieuwe ontwikkelingen... Ik was vanmorgen dus opnieuw ih ziekenhuis, CTG was wederom prima en ik heb ons mannetje gister en vandaag ook gewoon goed voelen bewegen. Er werd opnieuw een echo gemaakt en ze vond vandaag het vruchtwater wél voldoende !! Eerlijk is eerlijk, zelfs leken als mijn vriend en ik konden meer vruchtwater zien vandaag dan gister... Volgens de arts kan dat o.m. aan de ligging vh kindje liggen, en aan degene die de meting uitvoert (haar woorden: bij 3 verschillende mensen zal je 3 verschillende metingen krijgen). Zij heeft dus de inleiding gecancelled en in plaats daarvan staat er morgenvroeg opnieuw een CTG op het programma. Wel ben ik opnieuw gestript en blijk ik op 2 cm ontsluiting te zitten. Op zich goed nieuws dus, maar wel ook erg verwarrend... Weet nu eigenlijk helemaal niet meer wat ik nou moet... Want wie heeft er nou gelijk?! Of hebben ze allebei gelijk? De vrouw die gister de echo deed is een klinisch verloskundige, die van vandaag een arts. Nou zegt een titel ook niet alles, maar je moet je toch ergens aan vasthouden... Verder zagen we zelf ook echt meer vruchtwater. Tot slot heb ik haar wel 5 keer gevraagd of het echt niet gevaarlijk was om te wachten met inleiden, want dat ik het mezelf nooit zou vergeven als er iets met ons zoontje zou gebeuren omdat er te lang gewacht is, waarop ze iedere keer antwoordde dat er op dit moment geen medische noodzaak was om in te leiden. Tja... Dat geloven we dan maar zeker? Anderzijds zei ze zelf ook dat er veel inleidingen op het programma stonden deze week en dat degenen met de grootste medische noodzaak voorrang krijgen. Niet meer dan logisch, maar ergens vraag ik me dan toch af of ze nou niet een risico nemen met mij, omdat mijn situatie minder dringend is dan die van een paar andere zwangeren... M.a.w. of zij het vanochtend nou niet rooskleuriger voorstelde dan het is. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat ze het echt wel gezegd zou hebben als er gevaar was... Dus, morgen weer een CTG en dan kijken we weer verder. Maar ik wil ook niet meer al te lang wachten, het risico op een verouderde placenta neemt voor mijn gevoel wel iedere dag toe... Dus heb voor mezelf vrijdag (41w4d) in gedachten als uiterste inleiddatum... Maar ik hoop vurig dat het voor die tijd nog uit zichzelf op gang komt... Pfff, moeilijk allemaal hoor!
Zolang jij en je kindje goed gemonitord worden, zou ik het van controle tot controle bekijken. Op basis van de informatie van vandaag denk ik ook: laten we de natuur nog even op z'n beloop laten. Ik hoop voor je dat vandaag of morgen de bevalling gewoon uit zichzelf op gang komt, dan hoef je nergens meer over te twijfelen