Inflatie zakgeld

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 7 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dat hebben de mijne ook te besteden zonder hun bijbaantjes. 25-10 telefoonabonnement =15 euro.

tuc vindt dit leuk.
  2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Dat valt toch best wel mee dan? Mijn dochter komt er slechter vanaf. :oops::roflmao:

tuc vindt dit leuk.
  3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Dat vond ik vroeger zo gemeen he. Wij kregen 25 euro, moest dan nog een veerpontkaart vanaf. Mijn zus die 4 jaar eerder naar de eerste ging betaalde 9 euro dus hield 16 over, ik starte al met 13 dus had al 4euro minder over in de week terwijl de rest ook duurder was. En mijn broer op een andere school hoefde niet met een veerpont en die kreeg óók 25 euro.

Toen ik dat door had besloten het later zelf anders te doen ;)

Precious03, spruitje80 en TotalBella vinden dit leuk.
  4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Hier krijgen ze met 11 jaar een "zakgeldrekening", dat jaar krijgen ze wekelijks iets.
    Vanaf 12 jaar gaat het per maand.
    En dan bekijk ik per verjaardag wat nibud zegt en dan het gemiddelde. Nibud zegt nu bij 13 jaar €20 - €22 dus zoon krijgt €21.
    Maar basisschool heeft onderzoek uit 2018, vo uit 2020 dus mag opzich wel een update krijgen ;)

Telefoonkosten zijn voor ons.
    Geen kleedgeld omdat oudste er niks om geeft en tweede nog te jong is. En sowieso weet ik het nog niet, als de jongens op man gaan lijken us het altijd dure broeken (man moet lengtemaat 38 of 40) en als de meiden op mij lijken hebben ze niks aan een beha van de h&m ;) Plan is nu dus als ze willen winkelen ze een budget meekrijgen

Kadootjes: voor ons wel kopen, voor de rest betalen wij.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Oei ja dat is een flink verschil. Ik snap dat dat voor jou heel oneerlijk voelde. Zo'n pontkaart zou hier dus onder schoolkosten/reiskosten vallen en dus voor onze rekening zijn.

Hier is het zakgeld dus echt alleen maar voor leuke dingen. De broodjes in de schoolkantine zullen in al die jaren best wel wat duurder zijn geworden.

6. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Wel wat meer dan wat duurder geworden. Mijn dochter kocht eerst nog weleens een broodje maar sinds dit schooljaar zijn ze ruim 1,5/bijna 2× zo duur geworden. Dus dat doet ze niet meer. Ik weiger dit te betalen, want ze kunnen thuis ook gratis hun brood smeren en mee nemen. Alleen zijn het pubers en doen ze dat maar zelden. Ze duiken liever de kasten in als ze thuis komen.

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dat voelt wel heel oneerlijk. Beter was geweest: iedereen hetzelfde bedrag zonder die kaart.

Bij ons was het vroeger bij kinderen uit een dorp verder dat ze het geld voorhun buskaart konden krijgen als ze in de zomer fietsten. Maar dat is beter dan heb je een keuze als je luie broer niet fietst en jij wel of andersom.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Klopt, ze zijn een heel stuk duurder, maar net wat jij zegt: dat ga ik niet betalen!
    Zoon van 15 neemt nog steeds een broodtrommel met een flinke stapel brood mee.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    hier krijgt de oudste ( 16) 25 euro zakgeld + kleedgeld en de telefoonabbo betalen wij. Hier moet hij alles mee doen incl, cadeautjes voor verjaardagen (dat zijn er niet zoveel) Heeft hij meer nodig dan zal hij toch echt een baantje moeten zoeken.

De jongste (13) krijgt 15 euro + kleedbeld en telefoonabbo betalen wij. Hier moet zij het ook alles mee doen. Volgende (14) verjaardag krijgt ze 17,50 het jaar erop 20 en het jaar daarna ook 25 hoger gaan en kunnen we niet.

En waar haar broer het allemaal wel prima vind heeft zij al uitgezocht dat je op je 14de al een paar uurtjes mag werken bij de action. Denk dat ze de dag na haar verjaardag al sollicitatiepapieren op gaat halen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Maar ja, om nou zakgeld in broodjesgeld te geven is ook zo wat he :roflmao:
    Ik kon bij de ijsboer op school nog een bolletje van 60cent halen in het begin. Nu 20 jaar betaalde ik pas 1,50 voor 1 bolletje. Dat was gewoon 2,5 bolletje in mijn tijd (of 3, want per extra bolletje ging er nog wat korting af).
    Maar 20 (schooldagen)×0,60 =12 euro en 20×1,50= 30 euro dus ik kon wel dagelijks ijs en mn kind niet:o:

Zxcvb vindt dit leuk.
  11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Hij was niet lui, maar zat op een andere school omdat hij vmbo deed en ik (+zus) havo ;)
    In jouw voorbeeld vind ik het idd wel eerlijker, fietsen belonen. Al weet ik niet om welke afstand en welk bedrag het ging/gaat.

12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Fietsen belonen doen we niet. Ze zullen gewoon moeten. We hebben dit jaar maar 1 kind op het VO, hij doet wel TTO en dat kost ook flink wat. Volgend jaar weer 2.
    We hebben jaren gehad dat er 3 ophet VO hadden. 3x een jaar abonnement voor de bus is een flinke hap uit je portemonnee. 3x een winterabonnenent is een stuk beter te doen.

Ze worden hier beloond met een goede conditie:roflmao:

Zoon van 15 is erg blij met deze wind: hij heeft meewind uit school. Gisteren was hij in 55 minuten thuis. T is toch een afstand van 23 km, dus hij trapt flink door:thumup:
    En nee, hij heeft geen elektrische fiets ;)

Precious03 en toch3 vinden dit leuk.
  13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Zeg niet dat hij lui is/was. Maar bij jullie was het geen keus en als je te ver weg woont ook niet. Maar de kinderen die ik bedoelde fietsen in de periode april tot oktober naar school en met de donkere maanden kwamen ze met de bus. En andere kinderen kwamen de hele jaar met de bus of fiets. Mijn klasgenoten mochten het besteld houden dus kon hrt zijn dat de ene thuis meer kreeg dan de ander. Maar dat was dus een keuze.

Mijn kinderen fietsen gewoon, maar de ene 2x zo ver als de ander. En dat belonen we dus ook niet.

14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.181
    6.578
    113
    O ja, inflatie, dat bedacht ik me laatst ook. Ze krijgen hier altijd het gemiddelde van de nibud range. Zal eens richting de 60-70% gaan van de bovengrens.

Over broodjes in de kantine: van mij mag hij 1 keer in de week een broodje kopen van ons geld. In het begin gedaan, maar dat doet hij niet meer. Hij wil zijn pinpas namelijk niet meenemen, omdat klasgenoten dan continu vragen om voor te schieten (die hebben dan alleen contant mee). Daar heeft hij geen zin meer in. En hij kan ook de verleiding van de automaat niet weerstaan.

15. Linda86

Linda86 VIP lid

Haha ik dacht hetzelfde. Hier krijgen ze allebei 20 euro in de maand en hun telefoonabonnement betalen wij. Ze kopen zelf cadeautjes voor vrienden en voor ons gezin en daarnaast regelmatig wat lekkers op school. Uitjes een beetje wisselend, af en toe betalen ze zelf, meestal wij, maar meestal kopen ze daar dan zelf nog iets lekkers.
    Ze krijgen wel altijd vakantiegeld van ons aan het begin van de zomervakantie en met hun verjaardag vragen ze ook vaak geld aan de visite, omdat ze toch niks anders weten wat ze willen. En ze worden regelmatig gesponsord door opa en oma (bijvoorbeeld als we op vakantie gaan, als ze op kamp gaan of met de Kerst).
    Zoon werkt in een restaurant in de afwas en soms in een strandtent, hij verdient gemiddeld 120 euro per maand en daarnaast deelt hij mee in de fooi, dat tikt soms ook nog lekker aan. Dochter had een folderwijk, maar is daar mee gestopt, dus verdient verder niks bij.
    Al met al komen ze prima rond. Zoon is echt een big spender, bij koopt gerust een cadeau van 100 euro voor moederdag en gaat het liefst elke dag naar de supermarkt om iets lekkers te halen. Maar hij verdient ook best veel bij natuurlijk. Dochter is (nog) vrij zuinig.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oudste krijgt 7 euro per week en we betalen haar telefoonabonnement. We hebben het laatst opgehoogd omdat ze wat meer op pad gaat en ik het fijn vind dat ze af en toe wat kan kopen. Voorheen kocht ze om de haverklap McDonald's maar daar is ze op ons advies mee gestopt :). Nu gaat ze soms naar de Hema of haalt wat in de supermarkt. Cadeautjes moet ze zelf kopen, vorig jaar had ze voor een vriendin 30 euro uitgegeven, heel lief natuurlijk maar niet zo slim :roflmao: was een wijze les ;)
    Als haar vriendje jarig is leggen we wel bij.

En ze zou heel graag een iPhone willen, maar dat vinden wij niet nodig. Dus daar moet ze maar voor gaan sparen, of gaan werken.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja hier is de kantine dus juist helemaal niet duur. Vind ik echt heel erg meevallen wat ik dan hoor. 15 cent voor een ei, 2 euro voor een panini etc

18. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is hier ook. Goed te betalen. En vanaf volgend jaar kan ze helemaal goedkoop aan lekkers komen. Dan heeft ze 13 uur in de week praktijk bakkerij, alles wat ze maken op een dag komt in een mix zak om te kopen voor thuis. Zak van 8-12 dingen voor 1,50:roflmao:

Rizzoli, Sophy, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hier krijgen ze ook 25 euro, net als de meesten zo te lezen. Hier moeten ze dan wel voor jarige vrienden/vriendinnen iets kopen. Of idd voor iets lekkers in de kantine of supermarkt oid. Mijn dochter koopt bijv 1 keer per maand een bubble tea. Mijn zoon spaart liever alles op voor een nieuwe VR-bril. Werken, tja er ligt hier een ingevuld sollicitatieformulier, maar hij heeft nog wat motivatie nodig om hem in te leveren. Dus dat wachten we maar even af. Tot die tijd dus zakgeld en af en toe oppassen op de 2 jongsten. Daar krijgen ze een paar euro per keer voor. Maar dat is niet op regelmatige basis nodig, dus daar hebben ze geen vaste inkomsten van.

20. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.209
    1.753
    113
    Vrouw
    Ze mogen tot 19:00 werken
    Supermarkten werken vanaf 16:00/17:00

Deel Deze Pagina