Inflatie zakgeld

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Miss T, Jun 7, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    Hier ook, woensdagavond. Zó geen zin in

2. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    Waar geeft hij dat dan aan uit als jullie alles betalen?

Athina likes this.
  3. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

Jul 18, 2018
    2,957
    3,836
    113
    Female
    Hier krijgt zoon 20 euro per maand en de maandelijkse pas ding van fortnite.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Oudste 16 jaar ( werkt ook zelf) krijgt 50 euro. Telefoon betalen wij en ze krijgt geen kleedgeld. Ze krijgt dus kleding als ze dat nodig heeft. En dat heeft ze erg vaak :D Maar... we kopen echt heel vaak tweede hands. Vintage of gewoon oudere collecties. Samen lekker shoppen. Ze heeft dus best wel wat geld. Maar daar koopt ze haar eigen luxe van. Een nintendo of een mooie ketting et cetera...

Jongste krijgt 20 euro. Hij is bijna 13. Telefoon betalen wij en geen kleedgeld. Hij draagt wat ik koop. Maakt hem nog niet zoveel uit. Hij geeft het af en toe uit aan online games. Verder niet. Eigenlijk dus wel wat veel geld. Hij werkt nog niet. Pas over 2 jaar denk ik.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,003
    14,667
    113
    Female
    Waar maakt hij zijn geld dan aan op? Jullie betalen alles en hij zit echt ruim in zijn zakgeld en dan nog niet genoeg.

6. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Echt he, was precies wat ik dacht :roflmao:

tuc likes this.
  7. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Buiten de deur eten en drinken voornamelijk. Hij is heel veel weg met vrienden en trakteert hun ook regelmatig. Dus ja dan gaat het hard.

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Dank voor alle reacties. Ik was benieuwd hoe jullie hiermee omgingen.

9. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Daar zou ik dan niet in meegaan. Handig voor zijn vrienden ook, daar zou ik niet extra voor betalen. Op =op, heb je meer nodig dan ga je ervoor werken.
    Lief dat jullie het wel doen. Hij mag daarmee in zijn handjes knijpen.

Zxcvb and NiekeKris like this.
  10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Mijn veertienjarige krijgt 50 euro kleedgeld en 15 euro zakgeld per maand. Zijn telefoonabonnement betalen wij ook.
    Hij heeft nog geen bijbaantje. Hij komt wel vaak geld te kort, maar dat komt omdat hij veel te veel uitgeeft aan snoep, frikandellenbroodjes etc. Hij gebruikt daar ook vaak zijn kleedgeld voor.

Die van 16 krijgt ook 50 euro kleedgeld en 20 euro zakgeld per maand en zijn abonnement betalen wij ook. Hij verdient daarnaast nog ca 150 euro per maand met een bijbaantje en gaat de komende maanden in de vakantie ook wat meer werken. Ook hij geeft helaas teveel uit aan snoep etc.

Omdat ik vind dat zij echt veel te veel eet- en drinkbare rotzooi kopen, ben ik niet zo geneigd om aan inflatiecorrectie te doen. Dan gaan ze eerst daar maar eens op bezuinigen. Ze vragen er ook niet om, trouwens.

De jongste krijgt 1,50 per week. Hij is 10 en hoeft daar verder niets speciaals mee te doen. Hij was degene die vorige week een betoog hield dat hij last heeft van de graaiflatie en echt dringend meer zakgeld nodig heeft en dat hij anders ook wel eens kon gaan staken. Alleen al het feit dat hij zijn argumenten zo goed op orde had, heeft er voor gezorgd dat ie maar liefst 33% inflatiecorrectie heeft gekregen en zijn zakgeld is verhoogd tot 2 euro per week, haha.

Miss T, Kolibrie2, Beertje8 and 6 others like this.
  11. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

Aug 21, 2013
    2,515
    966
    113
    Vanaf welke leeftijd zijn jullie trouwens begonnen met zakgeld?

12. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Hier al vrij vroeg. Ik denk met een jaar of 6. Zodra ze konden trekken en de muntjes op waarde konden sorteren. In die tijd letten ze dat je met geld dingen kunt kopen in de winkel en vroegen ze ook steeds vaker van mag ik dit of dat? Dus gaven we ze zakgeld zodat ze af en toe zelf iets konden kopen en ook leerden dat sommige dingen die zijn en je dat niet altijd gelijk kunt kopen.

Rizzoli likes this.
  13. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    11 jaar, dan krijgen ze op de verjaardag een "zakgeldrekening" met pinpas

Rizzoli likes this.
  14. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Vanaf groep 3, 20 ct per week of zoiets.

Rizzoli likes this.
  15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    M’n zoon met 4 jaar, met 40 cent per week.
    Hij was dagelijks aan een zeuren om een bepaalde Lego set. Daar kon ie dan mooi voor sparen.
    Toen hij die set had was z’n interesse in zakgeld ook weer weg.

Theoretisch krijgen ze wekelijks zakgeld als ze hun kamer hebben opgeruimd. In de praktijk gebeurt dat nooit.

16. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

6 jaar.
    Kleedgeld kreeg de oudste al met 12 jaar, dat wilde ze graag.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    De oudste met 4, de jongste met 3 oid (die zag het bij de oudste en wilde toen natuurlijk ook ;)). Oudste kreeg toen 50 cent per week, de jongste geen idee meer. Ik ben er mee begonnen omdat de oudste heel vaak vroeg of ze iets mocht hebben en als ik het dan een keer kocht (lang niet altijd als ze er om vroeg ;)), dan was het die dag leuk en daarna lag het verloren in een hoekje. Met zakgeld zei ik dan ‘je kunt het van je zakgeld kopen’. Meestal was het dan toch minder leuk of nodig. ;) En als ze het dan nog steeds wilde, dan wilde ze het ook echt en was het meestal een ‘blijver’.

18. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

Oct 30, 2018
    828
    534
    93
    Vanaf groep 3, 1,50 per week cash op zaterdag. Eerste paar weken moest het ook op, later gingen ze er wat meer over nadenken en ook sparen. Ze mogen zelf bepalen waar ze hun zakgeld aan uitgeven en op is op. Al heb ik wel 1 keer mijn zoon wat geld geleend, een voorschot op zijn zakgeld van 2 maanden gegeven omdat hij voor zijn rapport/voor de zomervakantie heel graag een bepaalde legodoos wilde die ver boven het budget lag en niets anders zag dat hij echt graag wilde. Hij was toen 7 of zo en had een behoorlijk zwaar jaar achter de rug en gunde het hem ook, maar had hem en zijn zus een budget gegeven en zij had zich eraan gehouden. Hij deed die paar maanden niet moeilijk over het feit dat zus wel zakgeld kreeg en dat hij zijn zakgeld meteen weer moest inleveren, net als het geld van opa en oma dat hij voor zijn rapport kreeg om zijn schuld af te betalen. Hij kan ook goed sparen en had op zijn 10e de helft van een Nintendo switch bij elkaar gespaard want die wilde hij heel graag hebben voor zijn 10e verjaardag of Sint maar we hadden gezegd dat hij dat alleen zou krijgen als hij de helft bij zou leggen.
    Dochter is 16 en krijgt vanaf de 3e klas ook kleedgeld, zoon nog niet.

19. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,824
    3,611
    113
    Ja, wij wel. Het was sowieso wel tijd dat ze iets omhoog zouden gaan, dus wij hebben dat aangekleed als inflatiecorrectie. Wel gewoon simpel gehouden hoor, allebei een euro per week erbij.

Miss T likes this.
  20. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,494
    8,415
    113
    Nee, hier geen inflatiecorrectie, het is om met geld om te leren gaan, maar ze "moeten" er geen dingen van kopen.
    Vanaf groep 5 kregen ze 1 euro per week, vanaf de brugklas 5 euro per week. Wanneer de volgende verhoging komt weten we nog niet, de oudste zit nu in de brugklas namelijk.

Share This Page