Inflatie zakgeld

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 7 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    De oudste 13 (1e) krijgt nu 4,75 per week en wij betalen zijn telefoon abbo, uitjes en kado’tjes. Soms krijgt hij nog wat extra geld voor drinken als hij naar de voetbal gaat.
    We gaan het vanaf volgend schooljaar anders doen, hij krijgt dan 4,- om te besteden aan eten/drinken en 2 euro om te sparen voor zijn eigen uitjes (mag dus aan alles behalve eten uitgegeven worden) Ik hoop en stimuleer dat hij vanaf zijn 14e verjaardag zelf wat uurtjes gaat werken.

De jongste 11 gaat na de vakantie naar het vo en krijgt dezelfde constructie als de oudste krijgt. Ik twijfel alleen over het bedrag omdat de jongste nog 11 is als hij naar het vo gaat.. misschien dat we kunnen starten met 3,- euro voor eten en 2 euro om te sparen voor uitjes.

Deze vakantie krijgen ze voor het eerst vakantiegeld. Het bedrag gaan we nog even bespreken maar ik denk aan hun zakgeld aanvullen tot 10,- per week maar, als we thuis zijn moeten ze daarvan in ieder geval
    1 keer per week iets leuks gaan doen met vrienden.
    Op vakantie kunnen ze dit dan uitgeven aan ijsjes, extra drinken of eten, prul of een souvenir óf als ze slim zijn sparen ze het op tot iets groters of sparen het sowieso :p maar ik verwacht dat het schoon opgaat :rolleyes::D

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    De oudste kreeg vanaf 6 jaar zakgeld, begon met 50cent. Is nu net 9 geworden en krijgt 1,50 maar daarbij wel afgesproken dat hij bij verjaardagen in het gezin ook wat bijdraagt.
    De middelste kreeg al veel eerder zakgeld omdat ze het zag bij d'r broer. Gewoon 10 of 20cent en dan was ze blij. Sinds haar 5e krijgt ze 50cent, ze wordt bijna 6 dan blijft het 50cent en vanaf volgend jaar gaat het dan weer wat omhoog.
    Inflatie vind ik hier niet nodig. Ze doen er nu namelijk al bijna niks mee. Voor de oudste nu wel een betaalrekening geopend en stort het automatisch elke week. Ben benieuwd of hij er meer interesse in gaat krijgen.

3. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Wij zijn begonnen toen de oudste geloof ik in groep 5 zat. Zeurde altijd om iets in de action, en zag altijd iets wat ze graag wou. Ook haar broertje ging erin mee.
    totdat ik moe was om nee te zeggen, hield gelukkig wel voet bij stuk. En dan krijg je: ‘wij mogen nooit niks kopen’ aan je hoofd geslingerd.
    Vanaf toen besloten om de kinderen zakgeld te geven. Niet leeftijd gebonden, want speelgoed is voor alle leeftijden even duur. Ben begonnen met 3 euro per week. Klinkt veel maar wel onder bepaalde voorwaarden
    - de helft €1,00verplicht moesten sparen (fysieke spaarpot) aangegeven dat 1/3 ben je ‘inkomen’ opzij gezet moet worden voor calamiteiten/sparen, ook als je volwassen bent.
    - €0,50 opzij moesten zetten voor gezinscadeautjes zoals verjaardag van een gezinslid Moederdag en Vaderdag.
    - €1,50 blijft over om bij te besteden.
    Dit ging heel goed. Bedrag aangehouden tot einde basisschool.

oudste gaat nu naar de middelbare school. toen haar zakgeld verhoogd naar €10,- pw
    Ook hier met voorwaarden.
    - €3,- sparen
    - €0,50 cadeautjes (gebaseerd op €25,- sparen op jaarbasis. 5 evenementen waarbij ze €5,- uitgeven aan een cadeautje. Met een beetje creativiteit en samenwerken krijgt de jarige vaak een leuk cadeau)
    - €6,50 vrij te besteden op school of uitjes oid.

verder nog geen kleedgeld, dat komt later wel

Miss T vindt dit leuk.
  4. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Dochter van 9 krijgt 1,5 pw. Zoon van 7 krijgt 1 pw. Maar we vergeten t ongeveer 3 van de 4 weken. Als we naar een rommelmarkt oid gaan nemen ze wat uit eigen spaarpot mee.
    Voor de camping doen we vanaf dit jaar voor elke volle dag dat we er zijn dat ze elk €1 krijgen. Dat is precies genoeg voor het goedkoopste ijsje. Willen ze een luxe ijsje dan kunnen ze dus niet elke dag ijs halen. Dit ingevoerd omdat we vorig jaar gek werden van gezeur om ijs. Nu doen ze dat niet meer, willen ze bolletjes ijs (a€3) dan is het dus eerst achteruit leggen. En het gebeurt ook dat de ene elke dag de goedkoopste neemt en de andere 1x in de 2 dagen een duurdere, geen gezeik meer over, ideaal!

5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Goed idee om zo te splitsen. Mijn dochter mag 10% van haar zakgeld en ook 10% van het geld van bijvoorbeeld opa/oma gebruiken voor een online game.

Maar mijn startvraag is of jij het zakgeld hebt aangepast vanwege de inflatie. Ik ben benieuwd!

6. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Ow ja, die had ik nog niet beantwoord.
    Daarop is het antwoord: nee, dochter van 14 krijgt dus wat ze vrij te besteden heeft volgens het nibud (€26,-) En zoontje van 11 heb ik ook niet verhoogt, alhoewel hij steeds meer begint te zeuren dat hij te lang moet sparen voor een Nintendokaart. Maar verhoog het liever niet daarvoor, is toch een vorm van ‘gokken’.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Waarom is dat ‘gokken’?

8. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    hij speelt FIFA 23. Dan kun je een FIFA point kopen als ik het goed begrijp. Hierdoor kan hij sneller zijn dream-team mee samenstellen. Maar dan is het net als de ouderwetse voetbalkaartjes, je moet geluk hebben welk pakketje je krijgt. Dus wordt je getriggerd om opnieuw points te kopen. mijn nichtje werkt bij de intertoys, en zij zegt ook, het is verkapt gokken, daar begint de ‘gok-‘verslaving al op jonge leeftijd.

9. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Maar andersom betalen zijn vrienden ook weleens voor hem dus ik vind het niet meer dan normaal om het terug te doen.
    Ja hij mag ook niet klagen denk ik want hij wordt genoeg gesponsord door ons maar als hij straks gaat werken ga ik proberen hem iets minder toe te stoppen.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja het ook niet erg dat hij af en toe wat voor zij vrienden koopt, maar het moet wel binnen zijn budget vallen. Hij zal moeten leren dat hij binnen een bepaald budget zijn activiteiten kan betalen. Op = op. Zo gaat het straks als hij werkt ook niet meer en ik verwacht dat hij dan toch weer bij jou aanklopt. Maar goed, zo doe ik het thuis en het wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook zo moet doen, maar let wel op dat je hem leert dat je geen bodemloze put met geld hebt. (Of misschien heb je dat wel :D)

11. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Hier een zoon van bijna 13 die naar de tweede gaat. Hij krijgt 20 euro per maand en wij betalen cadeautjes voor vrienden en telefoon abo. Hij geeft al zijn geld ongeveer uit aan eten..
    hoe gaan jullie hier mee om?
    En is 20 euro nog steeds redelijk?
    Ik neig naar 25 euro als hij 14 wordt

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Zakgeld is voor hunzelf, zij bepalen wat ze ermee willen doen. Maar eten is vaak ongezond eten, snacken, Mac. Daar zou ik wel iets van beperking op willen hebben, bijv de helft. En zeker geen verhoging om het eten te betalen.

tuc vindt dit leuk.
  13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Als het vooral aan eten opgaat vind ik het geen reden om te verhogen

NiekeKris vindt dit leuk.
  14. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113

Ja maar hoe dan.. ik zie het omdat ik geregeld op zijn rekening kijk:..
    Ik wil niet steeds controleren eigenlijk..
    Hoe doen andere ouders dit dan? Wat is redelijk? Als ik bij de ah of jumbo ben zie ik heeeel veel pubers met worstenbroodjes etc in de weer..

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik laat dat helemaal los. Nu moet ik wel zeggen dat dat bij ons 1 of 2x per week gebeurd en mijn kinderen heel veel sporten, dus dan is het ook wat makkelijker. Maar echt tegen gaan kun je het toch niet volgens mij.
    Ik kijk sowieso niet regelmatig op zijn rekening, zie daar het nut niet van.

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ik vind het zelf geen echt probleem dat het aan eten opgaat en met de prijzen van vandaag is 20 euro ook zo op in mijn ogen.

Ik zou ook niet weten aan wat ze het anders zouden opdoen .

suus1983 vindt dit leuk.
  17. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    haha ik ook niet… ik kijk 1x per 3 weken gemiddeld even op zijn rekening

18. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ook wij hebben aanvullende afspraken m.b.t. zakgeld.

Zo mag mijn dochter 10% van haar zakgeld (en gekregen geld van opa/oma) apart zetten voor online game-aankopen. We hebben samen - via rabo telebankieren - spaarpotjes aangemaakt. De ene is voor gamen en de andere voor verjaardagsgeld.

We houden sinds enkele maanden samen een kasboek bij. We bespreken dan samen wat ze heeft uitgegeven en ontvangen heeft. Ik ga het gesprek vooral heel open aan: wat vind je ervan dat je xxx euro hebt uitgegeven aan xxx? Dat werkt goed.
    Soms koopt ze iets bij de drogist of winkel en mag ze het terugvragen per Tikkie. Dat wil ze weleens vergeten en door het kasboek houdt ze dat ook beter bij.

Ze mag best eten kopen, maar ik wijs haar regelmatig op onze voorraadkast. Daar mag ze ook gerust eten pakken en dat is gratis.

Ik heb besloten dat ze deze vakantie extra geld krijgt. Zo heeft ze deze week 20 euro extra gehad om bijvoorbeeld met haar vriendinnen naar de stad te gaan en iets te eten/drinken. Ze kan het bedrag aanvullen door kleine en grote klusjes uit te voeren. Daar ben ik eigenlijk geen voorstander van (we wonen immers samen in 1 huis en iedereen helpt mee), maar ze krijgt bij vakantiebaantjes iedere keer een afwijzing vanwege haar leeftijd (14 jaar). Nu lossen we het dus zo op.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    @Neuzeke: Mijn dochters hebben met enige regelmaat iets wat ze graag willen hebben (luchtje, make up, een kettinkje of armbandje, iets voor hun haar, iets voor hun kamer, souveniertje op vakantie, … en de jongste ook vaak dingen voor haar hobby), dat vind ik echt ‘zakgelddingen’.

Miss T vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina