Mazelen uitbraak

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door flipflop, 26 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.025
    3.259
    113
    En anti-vaxxers maar zeggen dat het een onschuldige kinderziekte is....

En het nare is dat er in Congo de komende jaren nog meer kinderen gaan sterven aan de gevolgen van de mazelen die ze nu gehad hebben en overleefd hebben. Mazelen verzwakt het immuunsysteem soms wel 2 jaar waardoor andere infectieziekten veel gevaarlijker worden. Ook zullen nog een behoorlijk aantal kinderen SSPE krijgen en daaraan overlijden.

puzzelstukje, citroenrasp, Jackie87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er komt straks een anti-vaxxer voorbij die gaat uitleggen dat je dit niet kunt vergelijken omdat in Nederland de gezondheidszorg veel beter is: hier heeft iedereen toegang tot een ziekenhuis.
    Die gaat er dan volledig aan voorbij dat zo'n ziekenhuisopname pas plaatsvindt als je kind echt heel erg ziek. Een situatie die je i.m.o. ook zou moeten willen vermijden.

bosi333, citroenrasp en Zuul vinden dit leuk.
  3. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Vergeet de hygiëne niet :oops::roflmao:

4. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
  5. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Maar heb je het artikel zélf gelezen?

De oorzaken worden netjes opgesomd:

1. Volgens gezondheidsexperts zijn mogelijk veel meer doden gevallen, doordat niet iedereen toegang tot de zorg had.

2. Dat er decennialang te weinig geld naar de gezondheidszorg ging, die al zwaar getroffen was door wanbeheer en oorlog.

3. De focus van de regering lag meer op de uitbraak van het ebolavirus in het oosten van Congo. Volgens hulporganisaties reageerde de regering hierdoor te langzaam op de mazelenuitbraak.

4. Het Afrikaanse land kreeg de afgelopen jaren, naast de mazelen en het ebolavirus, ook te maken met andere ziektes. Zo moesten er ook maatregelen getroffen worden tegen onder andere polio, cholera en COVID-19

Je kunt de twee situaties inderdaad niet met elkaar vergelijken. Maar uiteraard ligt alles weer aan de anti-vaxxers.

En nee: ik ben geen anti vaxxer.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het gelezen. En natuurlijk klopt dit allemaal en verloopt zo'n uitbraak in bepaalde gebieden veel ernstiger dan het in bijvoorbeeld Nederland zou doen. Maar ik reageerde op de opmerking van Elsss over het 'onschuldige kinderziekte' verhaal. En ook met een solide zorgsysteem waar iedereen toegang toe heeft, is mazelen inderdaad lang niet voor iedereen een onschuldige ziekte.

7. Whysteria

Maar waarom dan weer automatisch die stemmingmakerij jegens mensen die om welke reden dan ook niet voor het reguliere vaccinatieprogramma kiezen?
    Ik ben zelf opgegroeid in het pré BMR tijdperk. Heb dus ook gewoon mazelen gehad, evenals bijna iedereen in mijn omgeving. Er heerste indertijd echt een heel andere sfeer over bepaalde kinderziekten. Nee uiteraard waren ze niet totaal ongevaarlijk (en ik herinner me vooral de angst voor de bof voor jongens), maar het was gewoon iets wat het merendeel doorliep zonder al te veel complicaties.
    Maar het scheelt een hoop dat men toen niet over elkaar heenviel op sociale media over compleet onvergelijkbare situaties aan de andere kant van de wereld.

Tulala, Spoetnik, SAARC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoezo stemmingmakerij? Maak je niet zo druk om één sarcastische post, joh.

puzzelstukje en Zuul vinden dit leuk.
  9. Whysteria

#10 Whysteria, 26 aug 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2020
    Je weet zelf ook wel dat dit soort discussies niet bij één sarcastische post blijven. En natuurlijk is het stemmingmakerij wanneer in een topic over de situatie in Congo letterlijk in de eerste reactie op de OP alweer wordt gerefereerd naar 'anti-vaxxers' in Nederland. Alsof je de twee situaties ook maar énigszins kunt vergelijken.

Anne2019, Spoetnik, SAARC en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina