Cuties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 21 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.508
    8.437
    113
    Op NU.nl zag ik het volgende artikel:

Netflix biedt excuses aan voor Cuties-filmposter: 'Ongepast en niet oké' https://www.nu.nl/film/6072259/netflix-biedt-excuses-aan-voor-cuties-filmposter-ongepast-en-niet-oke.html (via @NUnl)

Netflix heeft zijn excuses aangeboden voor het promotiemateriaal dat werd gebruikt om de Franse film Cuties (Mignonnes) aan te kondigen. Op het Twitter-account van de streamingdienst valt te lezen dat de eerder gebruikte poster en beschrijving zijn verwijderd.

"Het spijt ons zeer dat we een ongepaste poster voor de film Cuties hebben gebruikt", schrijft Netflix. "Het is niet oké en niet representatief voor deze Franse film die een prijs heeft gewonnen op het Sundance Film Festival. We hebben de foto's en beschrijving bijgewerkt."

Na de plaatsing van het promotiemateriaal ontstond commotie. De poster zou kinderen seksualiseren en in de beschrijving van de film werd gesproken over een elfjarige die zich aansluit bij een dansgroepje dat twerkt. Critici vinden dat Netflix de film, die op 9 september verschijnt, helemaal niet zou moeten aanbieden.

In het door Maïmouna Doucouré geregisseerde Cuties sluit een elfjarig meisje zich aan bij een dansgroep van leeftijdgenoten, wat niet wordt gewaardeerd door haar traditionele familie. De regisseuse heeft in interviews gezegd dat er juist meer over de seksualisering van kinderen op sociale media moet worden gesproken en dat ze hoopt dat met de film te bereiken.

De film won de prijs voor World Cinema Dramatic Directing op het Sundance Film Festival.

Ik stond er van te kijken van de ophef hierover. Als ik hier in de buurt zie wat voor presentaties meisjes van dezelfde leeftijd geven bij de dansscholen wijkt dat niet veel af van de trailer (hebben geen Netflix meer, dus kan de film niet zien)

En hoe ze er in Amerika over los gaan ... Dan denk ik: ehhh, heb je de video's wel eens bekeken die jullie beroemde artiesten produceren??
    Is toch niet gek dat kinderen dat dan ook willen/gaan doen?

Nu vind ik het persoonlijk helemaal niks dat kinderen op deze manier zichzelf presenteren (reden dat dochters niet naar de dansschool hier in de buurt gaan), maar dat er in deze tijd zo'n ophef over is?

Of speelt er zich meer af in de film dan ik weet?

Was wel benieuwd wat anderen van zo'n film vinden, of van zo'n onderwerp.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.817
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmmm. Ik vind het dubbel. Het concept van de film vind ik interessant. (Nog niet gezien, maar kijkend naar de trailer en samenvatting.) Maar ik heb er in zijn algemeenheid wel moeite mee hoe sommige meisjes zich kleden en zowel offline en online presenteren. En in deze film voor een nóg groter publiek.

De film zelf gaat over een jong tienermeisje dat thuis met de Islam wordt opgevoed met bijbehorende normen over de wijze waarop vrouwen zich kleden en gedragen. Buiten het gezin krijgt ze te maken met andere normen; meisjes die zich kleden en dansen zoals de popsterren die ze in videoclips zien. Daar gaat ze buitenshuis in mee terwijl ze zich thuis weer aanpast aan de normen die daar gelden.
    De zoektocht naar eigen identiteit, afzetten tegen waarden van het gezin, behoefte hebben aan bevestiging: dat is van alle tijden. In deze tijd is dat misschien alleen maar meer zichtbaar doordat er online een hele nieuwe wereld open gaat: de jacht op likes.

Dat deel van het verhaal vind ik boeiend. En ik snap ook wel dat je om dat in beeld te brengen, de meisjes dus ook zo moet kleden en laten dansen. Anders is de tegenstelling die je wilt laten zien weg. Ik denk dat dit een film is waarmee je mensen wel aan het denken zet over hun eigen normen en waarden. Maar ook over de mogelijke gevaren van wat we de jeugd voorschotelen aan beelden die voorschrijven hoe je eruit 'moet' zien, hoe je je moet bewegen en moet gedragen. Aan de ene kant is deze film denk ik een waardevolle manier om mensen aan het denken te zetten. Aan de andere kant worden die meisjes precies in beeld gebracht op een manier die ik in ieder geval gevaarlijk en misschien zelfs schadelijk vind.

Maar goed, ik zal door sommige mensen wel preuts gevonden worden. Ik heb er overigens geen enkele moeite mee om seksualiteit in de breedste zin van het woord met kinderen te bespreken. In die zin ben ik echt niet preuts. Laten we dingen vooral bij de naam noemen en ervoor zorgen dat kinderen weten hoe en wat. En dan niet alleen het technisch verhaal over voortplanting, maar ook over plezier & grenzen.
    Wat kleding betreft ben ik wel wat conservatiever, vrees ik. Ik snap soms echt niet hoe ouders hun kinderen naar school laten gaan. En dan werk ik nog niet eens in het VO maar in het PO. Dat zijn echt nog kinderen! En sommige meiden lopen er al bij in van die 'zie poes net niet' broekjes, naveltruitjes en als je ze de kans geeft ook nog een lading make-up. En degenen die dat soort kleding dragen, lopen een deel van de tijd ook echt ongegeneerd te flirten. Niet alleen met klasgenootjes, maar geregeld ook met volwassenen. Ik weet dat ze dat niet bewust doen, het is imiteer gedrag. Vanuit de kant van die kinderen heel onschuldig. Ze hebben geen idee en doen gewoon mama of hun idool na. Maar degenen die ze imiteren, gebruiken die kleding om hun lichaam op een seksuele manier te tonen. Prima voor volwassenen. Maar ik vind het echt een slecht idee en heel ongezond om kinderen op zo'n manier te seksualiseren.

En dat maakt dat ik deze film en de rel er omheen dubbel vind. Ik vind het goed om dit contrast te laten zien, om mensen aan het denken te zetten. Maar daarbij worden die jonge meiden wel neergezet op een manier die ik juist liever niet zie. Dus voor mij blijft de vraag: vind ik het oké dat deze meisjes zo worden gebruikt, om een grote punt duidelijk te maken?

Overigens ook interessant is dit artikel dat wel raakvlakken heeft met dit onderwerp:
    https://www.topics.nl/misbruik-niet-gestraft-a14737390vk/ef46a041461b4aa0002b0cf33777e6b50486e3ef2de5a2708e26b638952a395b/?utm_term=ankeiler&referrerBrand=ad&utm_campaign=topics-integratie-niet-ingelogd&utm_medium=referral&utm_source=AD&utm_content=topics

amdaa vindt dit leuk.
  3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.508
    8.437
    113
    Zoals jij het omschrijft kan ik mij er wel in vinden ja. (Helemaal na het lezen van het artikel wat je er bij hebt staan)

Vind het voor mijn eigen dochters ook niet nodig om er sexy gekleed op uit te gaan. (8 en 10 jaar)
    De oudste is daar totaal niet mee bezig, de jongste is wel meer met kleding bezig, wat draagt een ander etc. Niet dat ze mee wil lopen (iets te sterke eigen wil daar voor) maar ze wil ook weer niet buiten de boot vallen.

Hele korte broeken kom je bijna niet onder uit, maar zodra ik denk een stuk bil te zien zeg ik: deze is te klein, opruimen maar ... Net als met te korte shirtjes.
    Hier ook geen bikini's, vind ik veel te bloot op die leeftijd :oops:

De oudste ontdekt steeds meer liedjes die nu bekend zijn en iedereen luistert. Heb het daar ook met haar over gehad, weet je wel wát je mee zingt?
    Sindsdien denkt ze daar wel meer over na en als ze het niet weet vraagt de het ook nog wel eens.
    Want kinderen staan ook vaak ongegeneerd liedjes mee te bleren zonder dat ze weten wat ze zingen en dan ook nog met dance moves er bij waar van ik het mijne denk ...

Wat me weer terugbrengt bij de film. En bij jou gedachte er over.
    Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de film, hij schijnt voor volwassenen te zijn? Maar als het kan zou je dit dus eigenlijk ook aan de jeugd zelf moeten laten zien o_O

4. Elisa199

Elisa199 Actief lid

15 aug 2020
    237
    153
    43
    Van mij mogen ze de film van Netflix halen, snap de commotie heel goed. Het thema zelf is inderdaad interessant, tegelijk vind ik het nogal wat dat het over een 11-jarige gaat. Begrijp gewoon niet dat ze geen oudere puber als hoofdpersoon kiezen voor zo'n thema.

Ze zetten de normen en waarden die de ouders belangrijk vinden af tegen een erotisch vrijheidsdenken. Dat een kind zijn eigen identiteit zoekt is goed en logisch, maar waarom moet dat direct zo extreem. Nu heb ik de film /serie niet gezien, dus wellicht oordeel ik te hard, maar vind het echt ongepast dat ze een 11-jarige zulke seksuele dansen laten doen. Ik zou mijn kind in elk geval niet toestaan om in zo'n film mee te spelen.

Stel dat deze halfnaakte kinderen zo al twerkend bij een pedofiel aangetroffen zouden worden, dan zouden veel mensen het denk ik afkeuren. En in een film moet het zomaar kunnen.

Het mag dan van deze tijd zijn, en inderdaad kinderen kijken naar tv waarin sterren dit ook doen, maar ik hoop echt dat het niet iets wordt dat als normaal gezien gaat worden. Ik hoop gewoon heel erg dat kinderen net zoals ik in mijn jeugd lang kind mogen zijn.

FatihaSakura vindt dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.508
    8.437
    113
    Ik ben bang dat het al normaal is voor velen....

6. Elisa199

Elisa199 Actief lid

15 aug 2020
    237
    153
    43
    Klopt, denk dat je gelijk hebt. Daarom mag die serie er van mij ook af, hoe meer van dat soort films etc. Hoe afwijkender het wordt als je daar anders over denkt. Dan ben je plots preuts en wordt het als raar gezien als je je eigen kinderen die nog naar de basisschool gaan niet toestaat om half bloot naar school te gaan.

FatihaSakura vindt dit leuk.
  7. FatihaSakura

FatihaSakura Actief lid

28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik vind dat ze de film niet online moeten gooien. Waarom?

1. Meisjes van 11 jaar (de actrices zijn ook in het echt 11 jaar) zitten in groep 7/8. Zij horen zich bezig te houden met het genieten van hun jeugd, school, afspreken met vriendinnen en verre te houden van 'fame en likes'. Daarbij vind ik de kleding zoals crop tops en korte broekjes niet gepast. Waarom? Ze treden zogenaamd op voor een groot publiek terwijl ze twerken en hele erotische bewegingen maken. Daarbij zijn er bepaalde beelden gemaakt van bepaalde hoeken. De meisjes lopen in een korte broekjes een trap op en de camera filmt hun van achteren en vanuit een lage hoek en in slowmotion. Hierdoor lijkt het alsof de meisjes erg met hun kont heen en weer bewegen.

2. De prijs die de film heeft gewonnen heet Sundance festival en één van de oprichters van deze stichting is Sterling van Wagenen. Een veroordeelde pedofiel die 6 jaar vastgezeten heeft voor het betasten van een 6 a 7 jarige meisje.
    https://deadline.com/2019/07/sundance-co-founder-sterling-van-wagenen-sentenced-child-sex-abuse-1202641486/

3. De film is sinds de grote ophef opeens enkel geschikt voor een volwassen publiek. Hoe dan? De film is toch onschuldig zoals vele mensen beweren?

4. Op de dark web (ik ga dat hier niet plaatsen, want dat is tegen de regels) kunnen vele pedofielen niet wachten op deze film. Ik heb zeer schokkende dingen gelezen en het is echt misselijkmakend.

5. Meerdere mensen hebben contact gehad per chat met Netflix over of hen tegen pedofielen zijn. Hun antwoord was vaak dat zij hier geen antwoord op kunnen geven of geloven in vrijheid van iemands voorkeur. Genoeg bewijzen te vinden via Instagram. Waarom kan je hier geen antwoord op geven?? Disgusting.

Lang verhaal, maar ik ben er dus fel tegen. Ik zou mijn dochter VOOR GEEN METER aan zo'n film mee laten doen. Een kind hoort beschermt te worden en niet bloot gesteld te worden aan zo'n wereldwijd publiek. Genoeg hollywood sterren die als kind begonnen met acteren en daarna helemaal de weg kwijt raakten terwijl zij wel 'onschuldige' film maakten.

bosi333, tupp en Evanesco vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina