Ja hè. Vraag me echt af hoe ze dat doet . Nou zijn haar kids wel echt vaak bij de oppas of een tante dus ze heeft er ook de ruimte voor. Verder vind ik het ook echt knap dat ze zo door het kdv heen hebben gekeken hoe ze er hun huis van maken! Ben heel benieuwd hoe het is als het af is.
Lotje 4 jaar.. wat vliegt de tijd! Besefmomentje dat ik Annemarie al zeker 3,5 jaar volg haha, dat is wel vreemd hoor.
De bellingas die op wereldreis gaan Die kinderen worden zomaar van school geplukt weg bij hun vrienden omdat de ouders weer wat anders willen
En zodat ouders geld kunnen verdienen, ik vind het echt heel vreemd dat dit mag. Een kind dat bv in een toneelstuk meespeelt mag dat maar voor een bepaald aantal uur per jaar met strikte regels voor bv vrij van school, terwijl deze kinderen continu werken en nu zelfs niet meer naar school hoeven…
Ik volg ze niet maar ik vind een wereldreis wel echt een unieke kans en stoer dat ze het aandurven. Zo’n ervaring neem je de kinderen nooit meer af. Jammer als het alleen om het verdienmodel zou draaien en dat dat de reden zou zijn, maar dat weet ik dus niet.
Ik volg dit gezin verder niet maar weet je hoe lang ze op reis gaan en of ze zich uitgeschreven hebben uit Nederland? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Ik volg ze ook niet ik vind ze verschrikkelijk M'n jongste kijkt hun filmpjes ze gebruiken hun kinderen voor werkelijk alles Verdienmodel of niet ik zou ze nooit van school halen omdat ik zo graag een wereldreis wil maken maar bij deze fam verbaasd me dat weer niet
Nee, ze blijven ingeschreven als NL en kids staan ingeschreven bij de wereldschool Jammer dat het voor de kids een werkvakantie is...
Een reizend bestaan is één van de redenen voor vrijstelling van de schoolplicht. Ik weet niet in hoeverre dat gezin zo leeft (ken ze namelijk niet), maar hoogstwaarschijnlijk hebben ze op basis hiervan vrijstelling gekregen. We hebben zelf thuisonderwijs gegeven, daardoor ken ik de regels wel redelijk. Mijn ervaring is wel dat de ene gemeente er weer makkelijker mee omgaat dan de ander. In Rotterdam bv waren ze destijds ontzettend streng, terwijl het in de gemeente waar wij woonden weer makkelijker ging.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de regels precies zijn. Ik heb als kind in het buitenland gewoond. Daar krijgen we eerst een paar maanden les van mijn moeder, omdat we eerst nog even moesten settelen. Daarna kregen we een vrijwilliger uit Nederland, vaak jonge meisjes die net de Pabo hadden afgerond en dit gingen doen voor een tussenjaar. We volgden dan de gewone Nederlandse lesmethode op de basisschool. Middelbare school kon niet, mijn oudere siblings deden inderdaad de wereld school. Maar ik heb er nooit over nagedacht in hoeverre we dan aan de regels voldeden? Kan je zo maar een stapel lesboeken uit Nederland meenemen + een willekeurige pabo student = officieel voldoen aan de leerplicht?
nee in Nederland is er naast leerplicht ook schoolplicht. De wereldschool valt daar niet onder aangezien dit digitaal is.
Nee dat is niet mogelijk in Nederland. Je moet je kinderen inschrijven op een school in het land waar je naartoe gaat en de kinderen moeten dan ook fysiek naar die school. Op die manier kan je toestemming krijgen. Maar als je zoals de Bellinga’s op reis bent en dus in veel verschillende landen in relatief korte tijd komt dan kun je je niet steeds op een schooltje inschrijven. De wereldschool is er voor kinderen die dus bijvoorbeeld op reis zijn naar verschillende landen maar je krijgt (tegenwoordig) geen toestemming meer van leerplichtambtenaar hiervoor want wereldschool is geen fysieke school.
Daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Als het klopt dat ze zich niet hebben uitgeschreven uit NL dan is er een leerplichtambtenaar geweest die heeft gezegd, is goed, ga maar op reis. Ik kan mij voorstellen dat de ouders hebben gezegd dat de kinderen mee moesten omdat er ook gewerkt wordt onderweg (vloggen) en daar zijn de kinderen een onderdeel van.
Ah, dan gok ik dat wij waren uitgeschreven uit Nederland. Geen idee hoe dat destijds ging, ik was een jaar of 7 haha. Maar ik heb nooit op een school daar gezeten, alleen dus 'privé'/thuisonderwijs. Maar dat had dus niet gemogen als we nog ingeschreven waren in NL.
In Nederland is thuisonderwijs gewoon mogelijk. En de wereldschool helpt je ook bij het regelen van toestemming van de gemeente/leerplicht voor een jaar thuisonderwijs tijdens een wereldreis bv. Per gemeente afhankelijk hoe makkelijk of moeilijk ze doen, maar over het algemeen prima te regelen.