Mijn zoontje van 6 was gister heel erg boos en gefrustreerd hij was geschopt door een klasgenootje. Vanmorgen heb ik de moeder van het klasgenootje aangesproken over dat haar zoon schopt. Zegt ze doodleuk, hier kan ik niets mee. Zegt ze tegen mijn zoon dat die terug moet schoppen!!! :x Ze heeft haar zoon geleerd terug te slaan/schoppen, hij hoeft zich niet te laten slaan in het gezicht bijvoorbeeld. Verder zegt ze dat ze het er over zal hebben met haar zoon. Mijn zoon geeft aan zomaar te worden geslagen door die jongen, het is dus niet zo dat mijn zoon heeft geslagen. Mijn zoon heeft ook verteld dat die jongen meerdere kinderen schijnt te schoppen. Maar ik wist even niet wat ik moest zeggen toen ze zei dat die maar terug moet schoppen. Ik heb hier ook de meester over aangesproken en ook verteld wat de reactie van de moeder was en ook hij is van mening dat terugschoppen niet de oplossing is. Nu vraag ik mij af wat vinden jullie hiervan?
tjah moeilijk kinderen zijn hard... heel hard... en schoppen en slaan is niet oke.. maar als mijn kind in zijn gezicht wordt geslagen hoop ik dat hij hem een goeie roei terug geeft. ze gaat het in ieder geval bespreken...
Waarom spreek je die moeder daar op aan? Ik vind dat kinderen dit soort dingen in beginsel toch echt zelf moeten oplossen. Loopt het nou echt de spuigaten uit dan kun je (wanneer het zich op school afspeelt) de leraar even attenderen op hetgeen er gaande is en mocht dat nou nog geen effect hebben en blijven er de ruzies dan kun je altijd even met de moeder van het kindje overleggen hoe jullie dit het beste aan kunnen pakken.
Tja ik vind dit een lastige. Mijn kinderen mogen niet slaan en schoppen, maar als ze geschopt of geslagen worden hoeven ze dat niet over zich heen te laten gaan en mogen dan terugschoppen of terugslaan. Ik ben vroeger op school teveel gepest om nu te zeggen dat ze dan maar naar een leraar moeten gaan. Die doen toch niks (en ja dat ervaar ik nu ook zo als ik op het schoolplein loop en er gebeurt iets).
Nou ik zeg eerlijk,.. Mijn dochter moet wel zeggen dat diegene moet stoppen. Doet hij of zij dat niet, mag ze terugslaan of schoppen.
Hier overigens wel een beetje hetzelfde als MrsNuke. Als mijn zoontje echt opzettelijk wordt geschopt of geslagen hoop ik toch ook dat hij een flinke schop of duw terug geeft. Dit zal ik niet met zoveel woorden tegen hem zeggen, maar hij hoeft zich van mij echt niet te laten slaan of schoppen. Aangeven dat hij het niet wil hebben en helpt dat niet dan bijt hij maar van zich af.
Ikzelf had de moeder niet aangesproken. Ik vind dat kinderen het zelf moeten oplossen. Pas wanneer het vaker zou gebeuren dan zou ik het wellicht bespreken. Verder ben ik niet van het schoppen en slaan maar als mijn dochter een klap krijgt dan mag ze die van mij gerust teruggeven. Ze hoeft niet over zich heen te laten lopen en al helemaal niet letterlijk.
Ook ik vind dat mijn kinderen niet zomaar geschopt of geslagen hoeven te worden en zal ze ook leren dat als er iets van zeggen niet helpt dat ze dan ook terug mogen doen...
Is het op school gebeurd? Dan zou ik eerst de meester aanspreken, en kijken of er iets verbeterd kan worden aan de sfeer als het meer gebeurd bij de kinderen onderling. Of is het gewoon dat jochie tegenover de jouwe, en verder een goede sfeer? Terugslaan/schoppen is ook niet mijn 1e (of 2eof3e keus), maar ik heb meegemaakt met mijn oudste (5) dat het andere jochie dus echt niet luisterde, en maar door bleef gaan. Toen juf er dacht er iets mee gedaan te hebben, ging het geniepiger door. Gezegd dat mijn zoon dan maar een keer het jochie weg moest duwen. Dus niet slaan/schoppen, maar wel fysiek laten merken dat je er echt niet van gediend bent. Dat hielp wel, en daarna was het ook over. Die moeder had dat ook gewoon niet in de hand (want het gebeurde op school), en juf blijkbaar ook niet. Bij mijn jochie was het gewoon een kindje dat nog ontzettend "peuter-achtig" was, en luisteren nog niet goed kon. En in verveling maar wat ging modderen in de klas/schoolplein. Het jochie is verder een heel goed vriendje, en komt hier ook over de vloer. Hij luistert wel, maar ik moet hem wel consequent dingen verbieden, anders haalt hij het hele huis overhoop. Dus over het algemeen een pittig geval. Maar ook wel weer een schat als ze samen spelen, of als de baby huilt..
Wij leren onze kinderen nooit te beginnen met schoppen of slaan. Mochten ze eens geschopt of geslagen worden mogen ze van mij terug slaan of schoppen. Liefst nog iets harder zodat het kindje het nooit meer doet. Kinderen moeten leren van zich af te bijten anders zijn ze een gemakkelijk doelwit.
Mijn dochter zit nu trouwens ook naast een ventje wat eigenlijk naar speciaal onderwijs moet. Ze is in juni vier geworden en hij is bijna zes. Nou er zijn aardig wat klappen gevallen over en weer (zeg eerlijk dat mijn dochter niet over zich laat lopen). En nu kunnen ze heel goed met elkaar overweg. Heb het ze lekker zelf op latrn lossen daar.
Je kunt van een kind van 6 toch niet verwachten dat ze het maar zelf oplossen? Ik zou waarschijnlijk ook niet de moeder er op aangesproken hebben maar het wel bij de leerkracht hebben aangekaart
Waarom niet? Kinderen kunnen op die leeftijd al prima ruzies oplossen hoor, sommigen met een klein beetje sturing. Uit mijn ervaring loopt het vaker uit de hand wanneer ouders zich er mee gaan bemoeien dan dat het daadwerkelijk een positief resultaat heeft. Hoe vaak ik wel niet hoor dat de ouders onderling ruzie krijgen terwijl de kinderen allang weer met elkaar spelen.. Je kunt toch prima aan je kindje vertellen wat hij of zij moet doen of zeggen in dit soort gevallen? En dat wanneer het niet helpt hij of zij naar de meester of juf kan gaan. Dat is in mijn optiek namelijk ook onderdeel van het zelf oplossen.
Sterker nog..ik verwacht van mijn dochter van 4 dat ze 'probleempjes' met klasgenootjes in eerste instantie zelf oplost mochten die ooit voorkomen.
Mee eens! Natuurlijk kan je je kind helpen bij het 'zelf oplossen'. Pas als het daarna weer zou gebeuren, zou ik het met de juf of meester bespreken.
Mja bij ons is het dus normaal om wel naar de juf te gaan. En die gaat dan met beide ruziemakers praten. Maarja.. Dat zijn kleuters.. Toch qua klas net anders
Kinderen van zes kunnen dat prima zelf oplossen hoor, jij als moeder kan je kind daar gerust wat tips in geven. Ik snap dan ook wel dat die moeder zegt dat ze er niks mee kan, want wat moet ze ermee? Haar kind achteraf straffen? Ze zegt het er toch met haar kind erover te hebben? Ik heb met mijn zoon de regel dat hij 2x netjes zegt het niet leuk te vinden en dan naar de meester te moeten, doet de meester er niets aan, tja dan mag hij terug slaan/schoppen.