Bij ons is er een info-avond voor gr 8, en dan wat later (jan/feb) nog een algemene open dag. Ik zou dan voor gr 7 wachten tot de algemene. Waarschijnlijk heb je dan ook al een pre advies of oriënterend advies gehad. (En het is niet voor niks voor gr 8, het programma zal wat anders zijn) Proeflessen pas in gr 8 doen! Maar een paar scholen bekijken is wel slim denk ik.
Ik weet het. In zo’n geval zou ik ook niet wachten op school (dat doe ik overigens sowieso niet ) en zelf op zoek gaan. Met internet kan dat tegenwoordig ook heel eenvoudig en anders gewoon scholen bellen om het na te vragen.
Zeker als je echt nog geen idee hebt van welke school je zou willen en er flink keus is in de omgeving is dat een heel goed idee. Gewoon lekker rondkijken en sfeer proeven zonder dat de druk van moeten kiezen er opligt. Ik zeg dus: doen!
Heb laatst vluchtig gekeken en bij een aantal stond alleen zit je in groep 8 en dan niks over 7. We gaan maar gewoon kijken. Ook omdat zoon dan nog even tijd heeft om er aan te wennen. Wel vreemd om met een jongen van 9 naar de middelbare te gaan.
Hebben wij vorig jaar ook gehad. Midi had groep 6 overgeslagen en was dus bij de eerste scholen ook nog 9. Het valt niet heel erg op vind ik. Er zijn meer kinderen uit groep 7 en er zitten grote verschillen in lengte tussen de kinderen. Het scheelde bij ons wel wat dat we het met maxi al hadden gedaan. Die was net 10 toen we scholen gingen kijken.
als je meer dan 2 of 3 scholen hebt om uit te kiezen zou ik zeker in groep 7 al vast gaan kijken, zodat je vast een beeld kunt vormen. Wij vonden het erg fijn dat we daarna in groep 8 gerichter naar de proeflessen konden gaan en alleen die scholen nog gingen bekijken die over waren gebleven na de schifting in groep 7.
Nog geen idee hoe het allemaal gaat lopen, maar als we zo doorgaan, gaan wij in groep 7 ook alvast kijken hoor. Hier in het dorp zijn twee middelbare scholen, maar die gaan waarschijnlijk niet genoeg kunnen bieden. Grieks en latijn vind ik totaal niet passen bij m’n zoon, maar Engels weer wel, dus ik wil ook eens oriënteren naar tweetalig vwo. Dat hebben ze sowieso niet in het dorp hier, dus zullen naar Zwolle, net als voor jong celeanum, waar ik sowieso naar wil kijken. Maar zoon gaat begin groep 7 nog maar 8 jaar zijn. Dus is sowieso heel gek.
Onze knul is vrij lang en ik denk niet dat het heel erg opvalt. Ze zullen het neem ik aan wel vaker zien
Ja dat is zeker gek. We hebben op nog geen 10 min fietsen een school maar die is waarschijnlijk niet gericht op hb. Dus de volgende is 15 en 17 kilometer Zie ik hem met net 11 ook niet in zijn uppie fietsen
Klopt. Maar Jong celeanum is een tussenjaar. Vanuit daar hoef je niet perse naar het celeanum door te stromen, maar mag je ook naar andere scholen. Al is nog een scholenwissel natuurlijk niet ideaal. Maarja, dat is met 10 in de reguliere brugklas starten ook niet.
Ook een lekkere afstand idd. Hier zijn ook scholen op ca 15 km. Moet er niet aan denken. Maar een uur in de bus ook niet. Gelukkig duurt het nog een hele tijd. Maar het houdt me wel al bezig hoor.
Krijg er buikpijn van als ik er aan denk 1 van de scholen kun je alleen met de bus naar toe als je eerst er voorbij gaat en dan met een andere bus terug Maar goed eerst scholen bekijken.
Wij zijn in groep 7 bij alle scholen gaan kijken die het beoogde niveau aanboden, dat waren er 4. Het idee was om dan in groep 8 alleen nog te kijken bij scholen die waren bevallen en serieus overweging waren (dat waren er 2). Maar toen kwam corona en kon er in groep 8 niets meer, dus wij zijn heel blij dat we in groep 7 al zijn gegaan! Zo heeft ze dus wel voor school kunnen kiezen waar we de sfeer, gebouw etc hebben kunnen proeven.
Oh wat een goed idee Oudste zit in groep 7 en nooit bedacht om al bij scholen langs te gaan wel hebben we over 2 weken een bijeenkomst op school
Zou de 10-14 school dan niet wat zijn? Ken de school verder helemaal niet hoor, maar ik snap dat 10 in de brugklas ook niet ideaal is. Mijn bijna 10 jarige zit in groep 6... En bij tweetalig onderwijs moet ik ook direct aan van der Capellen denken. Hoor ik veel positieve verhalen over in mijn omgeving. N.a.v. dit topic heb in iig een reminder in mijn agenda gezet om volgend jaar oktober de open dagen in de gaten te houden.
Het is vooral vreemd als je het zelf vreemd vindt. Hij gaat echt de enige niet zijn die op die leeftijd een open dag bezoekt. Mijn dochters waren ook 9 toen we voor het eerst open dagen bezochten, er heeft niemand vreemd gekeken. Niemand vraagt op een open dag ook hoe oud een kind is, een enkele keer enkel in welke groep ze zitten, maar op het antwoord 'groep 7' hebben ze hier ook nooit vreemd opgekeken.
Ik dacht dat de 10-14 een andere doelgroep heeft, weet niet of dat passend is. Vd Capellen zit ik idd aan te denken. Is volgens mij ook de enige met tweetalig. Maar wel prima school. Maar geen idee wat hij zelf wilt hoor. Gelukkig hebben we nog even, want hij zit dus ook in groep 6.
https://zwolsescholengids.nl/ Voor als je scholen in Zwolle zoekt, ken mensen die de kinderen daar op school hebben, hadden het er laatst over omdat onze jongste nu in groep 8 zit. CCC biedt ook tweetalig onderwijs aan in Zwolle