klopt primal. het is heel onverstandig om kinderen te leren schrijven ( lezen vind ik nog ietsjes anders) vrijwel alle kinderen die eerder leren schrijven schrijve fout en hebben heel veel moeite om de algemene schrijfstijl van school aangeleerd te krijgen later. scholen hebben echt liever dat kindjes nog niet leren schrijven,dat scheelt ze later een hoop ellende. wil je het toch persé doordrukken dan kun je op school een juist geschreven alfabet ophalen. ( mijn oudste wilde het ook heel graag toen ze 3 was en ik heb toen op dringend advies van de school toen ook de boot afgehouden en haar geprobeerd dingen te leren tekenen en knippen en plakken enzo in de plaats)
Ik heb dit verhaal ook gelezen, en naar mijn mening doe jij het nu anders overkomen dat het daadwerkelijk gegaan is. Overigens over een baby zindelijk maken, ik heb er persoonlijk niet zoveel mee. Als het per 'toeval' zo is dat een kind niet wilt poepen in een gesloten luier, kan dat een mooi begin zijn voor de toekomst. Verder zou ik mijn tijd hier niet echt bewust insteken. Wel interessant om hier over te lezen, heb er ook eens wat over gezien van vrouwen uit armere landen. Die hun kinderen dragen in een soort doek, en dan precies weten wnnr het kindje moet plassen/poepen en dan de kleine uit de doek halen. Heel bijzonder haha.
nou volgens mij moest ze echt poepen als de moeder de hand op de buik legde hoor. ik vond het zo idioot en zielig voor de baby dat het me altijd bij gebleven is. misschien is het topic nog wel terug te halen ( ik weet de titel niet meer) dan kan men zelf lezen en een oordeel geven.
Haha ja dat is het topic! Vind dat dus niet een 'belachelijke' (idiote) manier met hoe het begonnen is.
Als je zoiets ontdekt bij je baby, dan kan ik me voorstellen dat je dat wil onderzoeken. Ik zet alleen vraagtekens bij de manier waarop. Ik bedoel het lijkt me logisch dat een kind reageert op de natuurlijke aandrang om te poepen en te plassen, niet op een stimulans van buitenaf.
ik blijf het idioot ( en vooral zielig) vinden de oorsprong misschien niet. maar wel hoe ze er mee omgaat verder. hoe ziet ze de toekomst van het kindje bijv als het ergens heen gaat waar zij niet bij is.
Wat als je kind aan de diarree is? Lijkt me dan een behoorlijk traumatische ervaring om te poepen zonder 'toestemming' van de ouder.
Hahaha de rest van het verhaal vind ik ook wel een beetje vergaan, dat is mijn optiek. Idd de oorsprong verder niet. En Daan78 hahahaha nou dat lijkt me niet fijn nee, met diarree.
De oorsprong helemaal niet. Ik let nu bij mijn ruim 19 maand oude dochter ook op 'poepsignalen' die niet te missen zijn bijna. Hihi, als ze achter de bank kruipt (en ik haar dus ff mis) is ze 9 van de 10x aan het poepen
Sorry maar ik vind het belachelijk! Hou je bezig met de ontwikkelingen die bij hem passen!?Een baby die nu al dingen moet.. Die op commando moet plassen en poepen?? Hou toch op! Ik vraag me af of je dit daadwerkelijk voor de luieruitslag doet..
Ik ben vanaf 1 jaar begonnen met het potje bij mijn dochter. Gewoon een potje gekocht en haar erop gezet, ik zou wel zien hoe ze zou reageren. Vond ze het niets, prima haalde ik hem weg. Maar ze vond het gelijk super, laat staan als ze een plasje of poepje deed, want dan deed mamma een gek dansje!!! Nu is ze 1 jaar en 7 maanden, en alleen in de nacht heeft ze soms nog een luier nodig. Ze geeft al aan wanneer ze moet plassen door op de deur te kloppen en plasje te zeggen, en op het toilet op het potje te gaan. Ik heb haar amper hoeven "trainen", want ze vond het zelf veel fijner om geen plasluier of poepluier meer te hebben. Mijn schoonmoeder adviseerde mij ook de baby/potjes training. Tijdens het voeden de pot eronder houden en belonen als er plasjes of poepjes gedaan worden. Dit ging mij te ver, ik wachtte liever tot mijn kind oud genoeg was om het zelf door te hebben. En het werkt gelukkig nu prima...
Mijn meiden waren beiden met 2 jaar overdag en 's nachts zindelijk. Koste me 4 dagen. Pff, zou er nu echt geen zin in hebben bij 16 maanden. We wachten wel even hoor. Zit je ook niet met al het gedoe als je bijv weg bent of in het winkelcentrum. Meestal hoe jonger je kind hoe minder goed ze het op kunnen houden en het dus constant een geren is naar de wc en ze dus ook stééds wéér moeten.
Ik ben ook op deze wijze zindelijk gemaakt. Precies ja aan de beentjes vastgehouden en in de lucht hurkend met de sisgeluiden en al. Later heb ik het anderen zien doen bij hun baby. Is niets anders dan gewoon een baby op het potje zetten net zolang wachten totdat er een plasje komt. Alleen ze beginnen er eerder mee omdat ze geen potje en geen luxe luiers hebben. Dus die kinderen moeten eerder zindelijk worden. De volkeren die dat doen zijn meestal de armeren, hebben anderen cultuur, andere tijdsverdeling en hebben geen potje dus doen ze het anders. het is wel de meest natuurlijke weg om het te doen maar zou je alles bij de natuur willen houden als er betere alternatieven zijn? Mijn moeder deed ook droge aarde in mijn luier omdat een katoenen luider nou eenmaal eerder verzadigd is. Op luieruitslag deed ze de bladeren van een of ander plant. Ik gebruik lekker bepathen. Er is niets mis mee behalve dan dat je 8-10 keer per dag 10-15 minuten een met het plasje van je kind bezig bent voor als je geluk hebt 2-3 maanden.
Er is een groot verschil tussen zindelijk zijn en droog zijn. Al die verhalen en methodes die ik hier lees gaan over het droog houden van de baby. Dus goed letten op de signalen en dan als een gek snel de baby naar de wc brengen/ luiers open doen oid. De baby kan nou eenmaal de behoefte niet controleren of ophouden, hoe graag je dat ook wilt als ouder. Ik let ook op als mijn kinderen gaan poepen, en verschoon ze meteen daarna. Dan heb ik die stress niet of ik er wel of niet op tijd erbij ben, hoef ik mijn kinden nog niet te conditioneren naar iets waar ze van nature nog geen controle over hebben, EN liggen/lopen ze ook niet in hun poepbroek, want die gaat er meteen uit. Oh, en de methode die in de primitieve stammen wordt gebruikt, kan volgens mij daar best werken. De babys zijn meestal gewoon naakt en zitten bij de moeder op de arm. Als ze merkt dat er iets aankomt hoeft ze haar kind alleen even van zich af te zetten en ergens boven een bosje te hangen. Dat heeft toch niet met zindelijkheid te maken?
sorry, ik vind het ook belachelijk. twisted angel, wat jij beschrijft is wel iets anders he??? Jouw dreumes van 1 was daar gewoon vlot mee, en dat is geweldig. Maar een baby van 2 maanden?????
Jullie vinden het raar dat je je kind zou conditioneren? Maar het liedje of het dansje na een plasje of poepje is geen manier van conditioneren? Ik weet nog hoe mijn broertje om de tien minuten zgn. op het potje wou, hij vond dat applausje achteraf zo leuk.
Ik vind dit ook te ver gaan. Ik vind dat je moet doen waar kinderen aan toe zijn. Dus pas met zindelijkheid beginnen als ze aangeven er klaar voor te zijn én als ze hun sluitspier kunnen controleren. Net zoals dat een kind gaat rollen, kruipen, lopen, schrijven, lezen, enz, wanneer ze daar aan toe zijn. Te vroeg kan echt averechts werken. Oja, het is zeker onverstandig om te vroeg te leren lezen ivm verkeerd aanleren. Naar mijn mening is dit ook niet zindelijk zijn, maar droog houden. En ook zeker niet haalbaar voor de mensen die oppas nodig hebben. Daarbij denk ik ook: doe waar ze aan toe zijn. En dit is niet aan toe zijn, want ze kunnen hun spieren daar nog helemaal niet voor controleren. En ja, in die landen zijn baby's vaak naakt: voel je het direct aankomen! Ik vind het ook niet normaal om ze in de vieze luier te laten liggen... Dus die verschoon ik als mijn mannetje uitgepoept is. En bij urine, dat valt wel mee: regelmatig verschonen en daarbij zijn de luiers van tegenwoordig erg goed in opnemen en drooghouden. Ik vraag me ook af hoe dat dan straks moet. Dat je kindje ook zonder jouw toestemming mag poepen en plassen... Het comfort verhogen van je baby is natuurlijk altijd goed. Maar ik vraag me af of dat opweegt tegen het vroege móeten wat dan al komt. Vind ik ook niet echt comfortabel. En natuurlijk zijn er vele manieren van conditioneren wat we allemaal doen, zoals laravelk schreef. Maar dat zijn allemaal dingen die je doet wanneer ze eraan toe zijn. Oja, en voor luieruitslag heb je allerlei middeltjes of je zou andere merken luiers uit kunnen proberen. Is maar een idee... @Daan78: Ja een natuurlijke drang op te poepen en plassen is gewoon heel wat anders dan conditioneren of zelfs zindelijk zijn. En over die diaree...: vind ik een goede. Lijkt me ook erg sneu voor een kindje dat ie het dan moet laten gebeuren terwijl het niet mag.. Fijn trouwens dat je de poepsignalen van je kindje (achter de bank) oppikt! whahaha! @SRYV: hahaha, ja ik zie het ook al voor me.. Rennend in de stad, zoekend naar een toilet...! Maar het scheelt zeker veel luiers en kosten. Maar daarvoor zijn er ook andere oplossingen: katoenen/wasbare luiers! @Sam86: Als je kindje niet poept in een luier, dan is het goed om de signalen op te pakken en de luier open te doen, lijkt mij. Maar dan reageer je dus op wat je kindje wil. En niet andersom. @Twisted Angel: Dat vind ik wel anders. Dat is spelende wijs het potje verkennen. En reageren als ze aangeven er aan toe te zijn. Maar goed, natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij doet en zich goed bij voelt.