Info over tempen

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Spectre, 5 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.042
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik wil graag deze ronde of volgende ronde beginnen met tempen. Kan iemand mij wat info geven over de volgende dingen:
    - Wanneer begin ik het beste? Kan dat nu al of beter vanaf 1e dag menstruatie?
    - Heb begrepen dat je het beste je temperatuur meet 's ochtends vóór het uit bed stappen. Maakt het uit als je niet iedere dag op hetzelfde tijdstip meet? Bijv. door de week 6.15 en in het weekend 8.00?
    - Moet je iedere avond rond zelfde tijdstip gaan slapen of maakt dit weinig verschil hoe veel slaap je hebt?

    Bedankt alvast :)
     
  2. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Beginnen vanaf cyclusdag 1, elke dag op hetzelfde tijdstip tempen na evenveel slaap. Dat is eigenlijk best een harde eis om een betrouwbare temp te kunnen meten.
    Succes alvast!
    Mocht je het leuk vinden, ben je van harte welkom in het temp groepje, we helpen je graag.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  3. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Het beste is idd op cd 1 te beginnen, maar als je nu nog in je eerstd cyclusweek zit, kan je nu ook beginnen.

    Je moet idd elke ochtend op hetzelfde tijdstip, rectaal meten.
    Helaas dus in het weekend ff je wekker zetten. Maar na het meten kan je dus weer verder slapen :)
    Ook is het belangrijk elke nacht evenveel slaapuren te hebben.
    Dus probeer zoveel mogelijk rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.042
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de info :)
    Ik ga eens kijken hoe het werkt voor mij. Gebruik nu ovulatie testen, maar heb een korte piek dus mis hem vaak aangezien ik niet altijd 2x per dag kan testen (zie het niet zitten om dit op m'n werk te gaan doen) dus misschien is temperaturen dan beter voor me om m'n cyclus in kaart te brengen.
     
    Rosa5 vindt dit leuk.
  5. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Het beste is volgens bovenstaande regels, maar ik temp oraal en ook niet elke dag op hetzelfde tijdstip maar gewoon direct na wakker worden, en ook wel eens als ik om vier uur naar de wc ben geweest. Ik heb daardoor meer pieken en dalen dan "netjes" is, maar de eisprong is er altijd wel goed uit te halen :)
     
    Spectre vindt dit leuk.
  6. wennepen80

    wennepen80 Fanatiek lid

    14 dec 2014
    2.507
    1.223
    113
    Temperaturen is heel fijn om je cyclus in kaart te brengen.
    Maar je kunt pas achteraf zien of je je eisprong gehad hebt en dus niet na kunt klussen want dan zul je te laat zijn.
    Je eisprong is pas redelijk te bevestigen als je 3 a 4 dagen achtereen een verhoogde Temp hebt en die is ongeveer 0,2 hoger dan basaal.
    Hopelijk gaat het nu een stuk duidelijker voor je worden:thumup:
     
    Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina