info

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Moli, 11 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moli

Moli Niet meer actief

Hallo,

Ik heb een vraag, ik ben er sinds kort achter gekomen dat wij in verwachting zijn. Mijn contract loop tot 31-12 dit jaar.
    Nu is het zo dat ik via mail bericht heb gehad dat alle contract die dit jaar verlopen bij mijn werkgever verlengd zullen worden. Op dat moment wist ik niet dat ik zwanger was.
    Nu is mijn vraag, als ik het tegen mijn werkgever vertel kunnen zij dan nog mijn contract niet verlengen?

ik kan niet wachten met het vertellen tegen mijn werkgever tot 12 weken (ivm de eventuele genoodzaakte planning gast ouder, omdat mijn rooster per 1 dec gaat veranderen). Dus zal ik het haar eerder moeten zeggen, maar ik ben er bang voor dat ze dus mijn contract niet verlengen.

Krijgt mijn werkgever trouwens mijn verlof uren van de staat vergoed?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 12 sep 2014
    Laatst bewerkt: 15 sep 2014
    Beste Moli,

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap.

De werkgever heeft aangegeven dat alle contracten die dit jaar aflopen verlengd zullen worden. Je wilt nu weten of dit nog teruggedraaid kan worden als je vertelt dat je zwanger bent.
    Je zwangerschap mag niet de reden zijn dat je contract niet verlengd wordt. Besluit de werkgever je contract toch niet te verlengen om een andere reden? Dan raad ik je aan contact op te nemen met het Juridisch Loket: telefoonnummer 0900 8020. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan je daar ook advies vragen.

Verder wil je weten of de werkgever een vergoeding krijgt tijdens je verlof.
    Dit is inderdaad het geval. De werkgever vraagt voor jou een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aan bij UWV. UWV betaalt de WAZO voor alle zwangere werkneemsters in Nederland. Meestal wordt de uitkering overgemaakt aan de werkgever en zal je zelf gewoon je loon blijven ontvangen.

Actuele informatie over verlenging van je contract tijdens zwangerschap vind je hier en over zwangerschap bij een werkgever hier.

Ik hoop dat alles goed voor je verloopt en wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Moli

Moli Niet meer actief

Hallo Yvonne,

Bedankt voor je antwoord!

groetjes,
    Monique

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan en ik hoop dat alles goed voor je verloopt.

Deel Deze Pagina