Hoi! Ik heb net twee jaar zw achter de rug door complicaties tijdens de bevalling. Nu ben ik gedeeltelijk (26%) afgekeurd en zit ik net in de ww. Tijdens de zw ben ik in maart dit jaar ism een reintegratiebureau ingeschakeld door uwv als zelfstandige begonnen na een opleiding te hebben gedaan die ik zelf bekostigd heb. (heb bijna geen inkomsten vanuit mijn bedrijfje, maar goed). Nu wordt ik gekort op mijn ww. Terwijl op de uwv site staan dat in de 26 weken voor de ww startte dit gemiddelde niet wordt gekort. Ik val binnen de 26 weken. Maakt het verschil omdat ik voor de ww in de zw zat? Dat staat er namelijk niet bij. Mijn reintegr. coach heeft destijds mijn reintegr. plan etc uiteraard gecommuniceerd naar uwv. Dus die was op de hoogte. Gekozen voor het gaan werken als zelfstandige was uiteraard ivm eigen uren en houding kunnen bepalen wat dus minder belastend is. Omdat ik met dit werk amper inkomen heb heeft uwv tevens een studie vergoed waar ik nu nog mee bezig ben. Ik hoop er dus werk naast te kunnen vinden. Tijdens de zw was ik net niet meer in loondienst omdat mijn werkgever direct na mijn verlof mijn contract niet heeft verlengd ivm de complicaties en daarna failliet is gegaan. Alvast bedankt!
Beste April2012mama, Tijdens de Ziektewet-uitkering ben je als zelfstandige gaan werken. Na de Ziektewet ben je in de WW terecht gekomen en je vraagt je af of het wel klopt dat daar je gewerkte uren gekort worden. Werkte je tijdens je dienstverband al langer als zelfstandige? Dan kan het gemiddeld gewerkt aantal uren als zelfstandige vrijgelaten worden van korting op de WW. In jouw situatie is het anders omdat je tijdens de Ziektewet-uitkering als zelfstandige gestart bent. Het vrijlaten van gewerkte uren geldt dan niet. Werken als zelfstandige kan ook van invloed zijn op je Ziektewet-uitkering. Het grote verschil is dat de Ziektewet kijkt naar de winst die je maakt. Een gedeelte van die winst wordt op je Ziektewet-uitkering in mindering gebracht. WW kijkt niet naar je winst maar naar de gewerkte uren per week. Deze worden op je uitkering in mindering gebracht ongeacht de hoogte van de winst. Dit omdat je voor de uren die je aan je eigen bedrijf besteedt niet meer werkloos bent. Voor die uren ben je ook niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Ik kan me voorstellen dat je er van baalt dat het werken als zelfstandige nu wel van invloed is op je uitkering. Ik wil je adviseren contact te zoeken met de adviseur werk om dit te bespreken. Dit kun je via de werkmap doen. De adviseur werk kan je advies geven over jouw mogelijkheden. Actuele informatie over het korten van je gewerkte uren op de WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare