mag je bv opwarmen in de magnetron? mijn kraamverzorgster deed die namelijk (ik kolfde alles omdat gewoon borstvoeding geven niet lukte) maar ik hoor overal dat dat juist niet mag..
volgens mij niet te lang want dan zijn de voedingsstoffen kapot waarom niet gewoon in een pannetje met heet water gaat net zo snel en anders een flessenwarmer..
Je mag het wel opwarmen, maar er gaan wel voedingsstoffen verloren. In de magnetron wordt het op bepaalde plekken in de fles veel warmer. Daar gaan dan allerlei stoffen kapot. Het wordt er niet giftig door, maar het is minder voedzaam. Beter is om een flessenwarmer of een schaaltje lauw/heet water te gebruiken. Als je de magnetron wel moet gebruiken, dan kun je hebt beter steeds kleine poosjes erin doen, en tussendoor schudden. Dus elke 20 seconden even eruit, schudden en weer terug..
Wat ik mij dan weer afvraag... Is het dan ook slecht om het in gloeiend heet water te zetten? Zo wordt toch ook het buitenste warmer en het binnenste is dan nog ijs?
Ik denk het wel. In het zkh gebruikten ze ook lauw-warm water. Ik dacht zelfs uit de badkraan. Dat water is zo'n 37-38 graden. Dan moet je alleen wel een poos wachten. Thuis hadden we de flessenwarmer, en dan tussendoor wel zwenken (soort van draaien) Als je diepvries gebruikt, kun je het ook alvast laten ontdooien in de koelkast. Dan hoef je bij het opwarmen niet meer die ijsklont op te lossen.
Hmm oke. Ja ik doe zelf meestal gewoon warm water uit de kraan in een kommetje en laat het daar 10 minuutjes in staan, dan is het meestal helemaal ontdooit en op lichaamstemperatuur.
Ik warmde weleens op in de magnetron in een lage stand. En dan steeds 10 sec en dan weer zwenken en temperatuur checken. Dan is de kans op hotspots het kleinst.
Waterkoker aan en even in het water, klaar! Gaan ook geen voedingsstoffen kapot, beter dan in de magnetron. Geef je bv zou je het dan in de magnetron zetten om vervolgens de voedingsstoffen kapot te maken? Nee dat zou ik dus zonde vinden van mijn bv.
Voor de zekerheid zou ik het niet doen. Ben zowiezo geen magnetron fan, zelfs voor mezelf niet. Net of het eten minder smaakt. Borstvoeding is 'levend materiaal' en gaat stuk zo, zoals mij verteld is.
Maar als je het flesje in kokend water zet, dan gaan die stoffen net zo goed verloren. Meer nog dan bij gedoseerd (laag wattage) en langzaam opwarmen in de magnetron. Overigens werd ik daar later pas makkelijker in. Op het begin - tot 6 maanden - gebruikte ik alleen de flessenwarmer of langzaam opwarmen onder de kraan.
Je moet een fles ook nooit kokend water zetten,maar in hand warm water. Ik dacht dat iedereen dat wel wist....
Dat wilde ik net komen zeggen! Maar had vanmorgen even geen tijd! Ik denk dat ik dat ook van jou geleerd heb! Dankje nog ! Ik deed dat ook weleens tot jullie hier me zeiden dat ik dat niet moest doen. En heb het daarna dus ook doorgegeven aan een hoop andere! Hier dus sinds die tijd in een bakje lauw/warm water en soms zelfs gewoon alleen even op de vensterbank boven de verwarming . Haha!
Nou als ik dat doe is mijn water binnen 15 sec ijs koud als ik de bevroren BV in het bakje met handwarm water doet. Ik heb het vandaag met kokend water gedaan ( ging het niet gebruiken maar om te kijken ) toen was het nog niet eens ontdooit na 10 min.
Ik gebruik gewoon altijd de flessenwarmer, vind ik tot nu toe het handigst. Magnetron ben ik ook geen fan van, die gebruiken wij voor onszelf ook maar zelden.
Ik zou geen magnetron gebruiken omdat de magnetron niet alles evensnel verwarmd en stoffen verloren gaan... daarnaast is er een discussie over een weekmiddel in de flessen... deze komt door verwarmen in de magnetron in de melk zouden komen... het gaat om de stof bisphenol A.