Ik zoek al een tijdje naar informatie over joga, de achtergrond hiervan.. Heb hier wel interesse voor maar krijg allemaal van die vage opmerkingen dat het helemaal 'verkeerd' is.. Wie kan me hier meer over vertellen, of wie kan de juiste website's wel vinden?
Er is helemaal niks verkeerds aan yoga. Alleen tijdens je zwangerschap kun je bepaalde achterwaartse rekoefeningen niet doen, maar dat kun je een goede yoga-leraar vragen. Er zijn heel wat zwangerschapsyoga en gewone yogaboeken te vinden in de boekhandel en op internet, bijvoorbeeld bij bol.com Op internet staat enorm veel informatie, tik maar eens yoga in bij google, ik weet zeker dat je een heleboel goede informatie zal vinden. Je kunt ook bij jou in de buurt kijken of er ergens yoga-lessen worden gegeven. Dan kun je daar ook met je vragen terecht. Succes!
Je kunt even kijken op de site van yogatree. Wellicht vind je daar wat info. Ik heb zelf van hen het boekje yoga tijdens de zwangerschap.
Het gaat me niet om de oefeningen zelf.. het gaat me om de achterliggende gedachte.. Daar zoek ik informatie over..
Wat zou er nou in hemelsnaam een verkeerde gedachte achter yoga kunnen zijn? Begrijp die reacties uit jouw omgeving niet hoor. Ik doe zelf zwangerschapsyoga en van tevoren was ik wel bang dat het erg zweverig zou zijn maar dat is absoluut niet zo! Wel weet ik dat ik er altijd heerlijk ontspannen vandaan kom en de rest van de week niet zo goed slaap als na yoga...
Yoga is oorspronkelijk onderdeel van het boedhisme volgens mij. Bedoeling ervan is om door oefeningen en ademhaling je geest "leeg" te maken en volledig in het nu te zijn. Klinkt misschien een beetje raar, maar bedoel dan dat je je volledig concentreert op waar je op dit moment mee bezig bent en niet denkt aan morgen of straks. Een soort van meditatie door middel van bewegingen dus. Centrale gedachte van het boedhisme is volgens mij onder andere dat je geen schade toebrengt aan andere levende wezens, lijkt me een prima uitgangspunt voor een zwangerschap Door de prettige bijwerking van soepele spieren en een ontspannen gevoel wordt yoga nu vaak ook losgekoppeld van het boedhisme en gebruikt als "zachte" bewegingsvorm. Dus zonder enige vorm van zweverigheid Overigens als je yoga wilt gaan doen moet je er goed op letten dat je de oefeningen niet forceert, je moet zover strekken als je spieren toelaten. Als je dan verder gaat met de oefeningen, merk je dat je steeds verder kunt strekken. Groetjes Rosa ps: moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben welk beeld jouw omgeving van yoga heeft....
Het beeld: Iets wat niet goed is.. Weet niet hoe ik het moet uitleggen.. de meditatie die hierbij hoort wordt gezien als gevaarlijk.. Tja hoe moet ik het uitleggen?
Met alle respect, maar gaat het hier om religieuze mensen die geen kaas gegeten hebben van yoga of mensen die ook in Chemtrails en dergelijke geloven? Conspiracy theory-figuren of gewoon mensen die bang zijn voor het niet-westerse? Kijk eens bij Wikipedia, daar kun je heel simpel de basisfilosofie lezen over yoga. Zelf heb ik een periode hatha-yoga gedaan, maar ben nog lang niet gevorderd genoeg om in meditatie terecht te komen. Ik ben veel te snel afgeleid om te kunnen mediteren. Mijn manier is lopende meditatie, werkt ook, maar je hoeft niet stil te zitten. Goh, ik kan me niet voorstellen dat je niks op internet hebt kunnen vinden, maar het is misschien handig als je ipv joga...yoga intikt. haha Er is echt heel veel over te vinden en als je er zo'n innteresse in hebt, kun je toch even naar een goede boekhandel of esoterische boekhandel wandelen? Er zijn zoveel boeken over geschreven..... Succes!
Vind het wel grappig dat meditatie als gevaarlijk wordt gezien. Meditatie klinkt als heel wat, maar stelt op zich niet veel voor (al is het wel moeilijk soms, maar dat is iets anders). Je probeert je namelijk op 1 ding te concentreren, bijvoorbeeld je ademhaling of een zinnetje en al het andere van je af te laten glijden. Denk dat het in die zin wel wat lijkt op bidden, bijvoorbeeld. Maar je kunt yoga ook prima zonder meditatie uitvoeren hoor. Dan doe je alleen de oefeningen. Verwarren ze meditatie trouwens niet met hypnose? Dat is namelijk iets heeeeeel anders. Groetjes Rosa
Ik ben vanmiddag voor het eerst naar zwangerschapsyoga geweest en ik vond het heerlijk. Was heerlijk ontspannen erna. In de yoga die ik doe, word ook gesproken over energien die je in stapjes door je hele lijf laat lopen. Ik sta daar wel open voor maar misschien dat daar je omgeving op reageerd?