Hallo Dames, ik had een vraag want ben onbekend in ivf en iui wereld. Ik lees vaker op dit forum berichten van dames die zeggen dat ze tijdens ivf of iui behandeling een arts bijvoorbeeld 12 of 13 eicellen of follikels (weet echt niet hoe je dat noemt ben onbekend) heeft kunnen uithalen. En bijvoorbeeld dat er 5 van goed kwaliteit waren. Sommige dames zeggen dan dit is echt onze laatste kans om zwanger te worden. Wat houd dat in??? als arts bijvoorbeeld 13 follikels uithaalt heb je dan alleen nog 13 kansen en daarna nooit meer in je leven? of bedoelen dames hiermee dat ze gewoon dit cyclus laatste kansen hebben? Of bijvoorbeeld voor een bepaald aantal maanden??? sorry ben hierin heel naief en vind het vrij heftig klinken als ze zeggen onze laatste kansen, vandaar dacht ik ik stel gewoon vraag voor dames die het wel weten dank
Vaak hebben die vrouwen dan al meerdere pogingen gehad en is die poging dus hun laatst vergoede poging. Iedereen heeft recht op 3 ivf/icsi puncties. Als er uit de eerste 2 puncties geen zwangerschap ontstaat heb je dus nog 1 punctie over. De eicellen die daar uit komen zijn dus de laatste eicellen die gebruikt kunnen worden (behalve als je daarna zelf nog een ronde zou betalen). Is het zo duidelijker? @Lisaadinda
Door de hormoonstimulatie krijg je bij ivf of icsi meerdere follikels die ze aanprikken bij de punctie, liefst veel (in een natuurlijke cyclus is er meestal elke maand maar 1 heel af en toe 2). Daaruit komen dan eicellen, soms zijn ze ook leeg, soms nog niet rijp of slechte kwaliteit. Ze worden dan wel of niet bevrucht door de zaadcellen en groeien dan hopelijk uit tot embryos die teruggeplaatst kunnen worden in de baarmoeder. Daarna moeten ze ook nog eens blijven zitten en dus tot zwangerschap leiden. Eentje wordt gelijk teruggeplaatst, de rest kan bij goede kwaliteit worden ingevroren. Je krijgt 3 puncties vergoed waaruit dus meerdere embryos kunnen komen en dus meerdere terugplaatsingen. Als je op een gewone manier niet zwanger kan worden zijn dat dus je enige kansen op een kindje. Iui werkt wat anders, daar willen ze maar 1 of 2 follikels door de hormoonstimulatie, vervolgens krijg je een eisprong van die follikels en spuiten ze de zaadcellen in bij de vrouw. Daarna gaat het gewoon hetzelfde als op de natuurlijke manier. Van Iui behandelingen krijg je er meer vergoed (12 ofzo? Ik heb dit zelf niet gehad dus weet ik niet precies) . Na iui kan je nog wel 3x ivf vergoed krijgen, dat is zegmaar een stapje extra weer. En als een behandeling leidt tot een zwangerschap begint het aantal wat vergoed wordt weer opnieuw. Als je zelf betaald kan je oneindig proberen maar dat kunnen de meeste mensen niet betalen en trek je psychisch ook niet.. deze behandelingen zijn pittig.