Hallo, Ik vroeg me af hoe je precies door je verloskundige wordt voorbereid op je bevalling. Of gebeurt dat overal weer anders? Ik zou het namelijk wel fijn vinden als er een keertje gepraat wordt over de verschillende methodes van bevallen, of moet je daar gewoon zelf mee komen? En ik zou graag een keer vertellen wat mijn "opvattingen" zijn met betrekking tot bevallen. Niet dat ik heel rare ideeen heb hoor (denk ik...), maar ik weet niet wat "standaard" is. Ik wil bijvoorbeeld liever niet dat de navelstreng te vroeg wordt doorgeknipt. Dat is misschien heel vanzelfsprekend, maar dat soort dingen weet ik dus niet. Ik heb nog lang niet alle verloskundigen van mijn praktijk ontmoet, en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat nog gaat gebeuren in de komende maanden, dus de kans is groot dat ik straks iemand die ik nog nooit gesproken heb aan mijn bed heb staan. Hoe moet dat dan als we totaal verschillende ideeen hebben? Ik snap heus wel dat zij er veel meer verstand van zaken heeft dan ik, maar ik zou het toch fijn vinden als één en ander wel in overleg kan. Is zoiets mogelijk? Alvast bedankt, groetjes van Wencke
hoi Wencke, bijna alle verloskundigen houden het bevallingspraatje bij 36 weken. Maar als jij er al eerder vragen over hebt kun je dat aangeven op de volgende controle. De verloskundigen van een prakijk hebben over het algemeen dezelfde visie. Jij kunt gewoon je wensen kenbaar maken, dat wordt ook op jouw kaart gezet, en dat kan gelezen worden door degene die jouw bevalling begeleidt. Ik vraag zelf altijd aan de mensen of ze speciale wensen hebben bij de bevalling. (zeker als ik de mensen niet ken bij een waarneming). De meeste verloskundigen staan open voor jouw ideeën, mits het medisch verantwoord is. Maar het laten uitkloppen van de navelstreng kan eigenlijk bijna altijd hoor (doe ik zelf ook altijd). Schrijf jouw vragen en ideetjes op en bespreek het gewoon de volgende keer! Mirjam