Hoi! Ik heb een vraag. Ik geef sinds bijna twee weken borstvoeding en ik heb veel te veel melk. Na de toeschietreflex blijft het er in grote golven uitkomen, en mijn andere borst lekt dan zo erg dat een hydrofielluier binnen tien minuten doorweekt is. Mijn dochter heeft hier veel last van. Niet alleen verslikt ze zich meerdere keren per voeding (meestal na een minuut of vijf nog), maar ze bijt ook vaak vast, laat vaak los en heeft na de voeding kramp. Ook spuugt ze veel, zelfs als ze maar tien minuten (of soms nog minder lang) heeft gedronken. Te veel melk dus. Nu ben ik er al achter dat ik na de toeschietreflex moet gaan loskoppelen en wat met de hand gaan afkolven om de ergste stroom te verlichten, daar gaat mijn vraag ook niet over. Wat ik graag wil weten: kan dit wel minder worden? Ik doe er nu wel luchtig over, en ik ben al lang blij dat ik mijn dochter kan voeden, maar dit is voor haar geen fijne situatie. Gaat dit over, of zal dit voor de rest van mijn borstvoedingsperiode blijven? Ik maak me er wel een beetje zorgen over.. Alvast bedankt voor je antwoord!
*update* Zojuist heb ik dus geprobeerd om met de hand "af te kolven" voordat ik ging voeden, en nog een keer na een paar minuten voeden. Ik heb voor de voeding al zowat een hele hydrofielluier volgekregen (met 1 borst dus!), en na een paar minuten voeden kwam er nog behoorlijk wat. Je zou denken dat de kracht er dan af zou zijn, maar na een minuut of wat verslikte mijn dochter zich weer. Ik word er eerlijk gezegd een beetje wanhopig van! Ik weet niet of ze nu weer gaat spugen en of ze weer krampjes gaat krijgen, maar dat ze zich weer verslikte vind ik niet erg hoopgevend. Wat voor advies zou je mij geven op dit punt? Ik wil zo verschrikkelijk graag borstvoeding blijven geven maar ik heb nu het gevoel dat ik het alleen maar verkeerd doe voor haar..
*update 2* Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hier even mijn verhaal steeds doe, ik weet niet zo goed waar ik het anders kwijt moet. Vannacht bedacht ik me dat het met de hand kolven voor de voeding dus niet genoeg was en ik heb toen maar geprobeerd te kolven met de handkolf voor de voeding. En dat schijnt dus wel te helpen tegen verslikking en krampjes. Ik moest ongeveer 10 minuten kolven en toen had ik de eerste keer 60 cc uit 1 borst. Linde verslikte zich voor het eerst in dagen niet in mijn voeding. Wat fijn! Vanochtend de tweede voeding zo gedaan (en vantevoren in 10 minuten 90 cc uit 1 borst gehaald), en weer niet verslikt. Nu zijn er natuurlijk twee problemen met deze methode. Ten eerste laat dit zich moeilijk plannen omdat ik op verzoek voed, dat betekent dus dat Linde soms redelijk lang op haar melk moet wachten=huilen=dus eigenlijk te laat drinken. En daarbij komt dat ik bang ben dat ik de overproductie op deze manier in stand houd. Of gebeurt dat niet als je voor de voeding kolft? Zou dit dan de oplossing zijn? Ik hoop dat jij je mening hierover wilt geven. Maar voorlopig ben ik blij dat ik haar een "normale" voeding heb kunnen geven, ze heeft voor het eerst ook een half uur bij me gedronken!
Hallo, Jemig, wat een getob met die enorme productie meid! Soms zijn moeders onzeker over een te lage melkproductie maar een overproductie is in de praktijk niet makkelijker. Heb je deze link al eens gelezen? http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... riode.html Je kunt via de site van www.borstvoedingnatuurlijk.nl ook een themafolder over teveel melk downloaden. Verder doe je het echt al super goed. En wat kan ik me je gevoel goed voorstellen dat je nu eingelijk je dochter zonder verslikken kan voeden. In de stukken die ik linkte kan je ook lezen over afkolven. Wij adviseren het nog wel eens om een soort nieuwe start te maken. 'smorgens aanleggen en voeden. Daarna beide borsten helemaal leeg kolven. Dan goed kijken naar voedingssignalen en aanleggen. Op die manier probeer je het vraag en aanbod op die dag bij te blijven. Ik kan je nog wat info mailen over middelen (als Saliethee) die de productie wat kunnen afremmen. Ik moet even zoeken naar de dosering dus dat komt later. Succes Ilse
Ha, bedankt voor je antwoord en de links! Ik zal ze vanavond eens goed bekijken als ik even wat tijd heb! De situatie is nog een beetje hetzelfde. Ik blijf gewoon erg veel melk hebben en ook met heel veel kracht erachter. Echt, het spuit soms in stralen van 20 centimeter eruit! Ik klooi nog steeds een beetje aan. Soms is met de hand masseren na de toeschietreflex genoeg om Linde redelijk normaal te laten drinken, soms moet ik echt kolven. Ik heb helaas een handkolf dus helemaal leegkolven gaat moeilijk. Maar ik ben bezig een dubbele elektrische kolf te regelen, dus dan zal het wel beter gaan. Ik zie je tips om de productie ietsje te verminderen graag tegemoet, in iedergeval al fijn dat je met me meedenkt! V.
Als het goed is heb je via een PB wat info over productie remmende middelen gekregen......klopt toch? Ilse