Derde trimester hoge bloeddruk - meerdere zwangerschappen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bozoe, 20 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Ik ben morgen 31 weken zwanger. Deze zwangerschap heeft nogal wat voeten in de aarde, ik heb zwangerschapsdiabetes en spuit sinds een aantal weken insuline. Bij mijn vorige zwangerschappen heb ik hier geen last van gehad maar wel pre-eclampsie gehad en bij beide dus ook voor de uitgerekende datum ingeleid.

Al een aantal dagen liep ik rond met een gek voorgevoel. Gisteren bij het opstaan herkende ik wat symptomen die ik ook bij mijn oudste dochter had en na het meten van mijn bloeddruk bleek hij inderdaad te hoog. Ik heb gisteren de hele middag in het ziekenhuis doorgebracht. Bloeddruk was daar ook te hoog 140/95 en 150/88 en een hartslag van 163 in rust, wat best bizar is.

Bloed en urine waren gelukkig goed maar toch gezien mijn voorgeschiedenis voldoende reden om te starten met bloeddrukmedicatie. Ik slik nu dus Ascal, Labetalol en spuit insuline. De arts benadrukte dat we nog wel wat ruimte hebben om op te hogen en dat dit het eindsprintje is. Bij mijn oudste dochter ben ik op exact dezelfde termijn begonnen met bloeddrukverlagers en hebben we het nog 5 weken kunnen rekken voordat het echt misging, die hoop heb ik nu ook echt.

Zijn er hier mama's die ervaring hebben met PE/HELLP bij een 3e/4e zwangerschap? En zo ja, vanaf wanneer gebruikte je medicatie en wanneer ben je bevallen? Bij mijn tweede zwangerschap had ik namelijk pas veel later een stijgende bloeddruk en hebben we het kunnen volhouden tot 38 weken zonder PE te ontwikkelen.

De gynaecoloog denkt dat ik er nu wel weer mee te maken krijg omdat diabetes ook een trigger kan zijn voor PE en er dus duidelijk toch een issue is met de aanleg van placenta's bij mij. Toch heb ik ergens nog de hoop dat ik wellicht de 38/39 weken nog vol ga maken

Deel Deze Pagina