Ik werk in de zorg, maar denk dat het handiger is als ik daar mee stop en een andere baan ga zoeken.... Ze komen zo veel personeel te kort, maar tegemoet komen in vaste werkdagen ho maar... Ik ben al dagen aan het zoeken en aan het bellen om een opvang te vinden maar er is gewoon niets! Ik werk 20 uur. Mijn ouders willen op de dinsdag oppassen. Daarnaast kan ik 1 vaste werkdag opgeven van 8 uur. Maar dan blijven er nog gemiddeld 12 uur over verdeeld over de week (weekenden en avonden is mijn vriend thuis, en mijn ouders dus de dinsdag áls ik moet werken en hoeveel uur) Dus mijn ouders flexibel op de dinsdag... en dan??? Ik weet het gewoon niet meer. Schoonouders zijn geen optie omdat die 45 minuten met de auto hier vandaan wonen. Flexibele kinderdagverblijven hebben we maar 1 hier. En dan is het elke maand maar afwachten of er uberhaupt plek is!! Dus daar kan ik ook niet van op aan... Morgen heb ik gesprek op het werk... het zal me benieuwen... Vandaag een collega getroffen die per september weer komt na zwangerschapsverlof en die kan het ook al niet rond krijgen dus die gaat ons waarschijnlijk verlaten. Iedere collega mag max 1 vast dag opgeven. Máár er is er 1 die maar 4 uurtjes meer werkt als ik (geen kinderen meer thuis) en die werkt meer hele diensten. Niet eerlijk dus... want als ik 2 hele dagen vast zou werken is voor mij het probleem opgelost. Maar dan krijgen ze het probleem dat andere collega's dit ook willen. Dan is er nog het fenomeen "gastouder" ik zit nu te wachten op een telefoontje na informatie te hebben opgevraagd. Maarja, gastouders zijn hier ook erg dun bezaaid. Van een paar weet ik dat ze al vol zitten... Pfff ik zie zo op tegen het gesprek morgen... voel me zo'n zeur, het werk begint zwaar te worden (pijn in mijn onderrug nu) én dan het kinderdagopvang probleem... Hoe hebben jullie het opgelost?
he lieverd, Je loopt hier al een hele tijd mee he. je weet dat ik je niet kan helpen qua flexibele opvang... Maar ga je geen zeur voelen hoor. Hun hebben de regels dat je niet meer als 1 dag vast mag, ze kunnen op hun vingers natellen dat dit onmogenlijkis met kinderen.Dus snijden ze hunzelf in de vingers. Als hun je geen 2 dagen vast en de rest inhet weekend kunne geven , heb je weinig keuze toch.. zeg dat ook, wat moet ik dan doen, die kleine alleen thuis laten met 3 flessen ernaast? of hem/haar mee nemen?? hoe zien hun dat voor zich?? laat ze maar mee denken.
lastig lastig, je hoort veel van mensen dat ze zeggen "in de zorg werken is makkelijk te combineren met kinderen" maar dit zijn idd problemen als je geen prive oppas hebt zoals een opa of oma. probeer inderdaad om je werkgever mee te laten denken. Misschien kun je voor 2 dagen bij de opvang opgeven? als je dan een vaste dag hebt en dan kun je je baas zeggen dat je bijv nog 1 dag beschikbaar bent en de rest in de avond? Ze moeten toch ergens begrijpen dat een beroep waarin bijna alleen vrouwen werken je met kinderen te maken hebt?? ik werk zelf 15 uur en wij werken in vaste roosters dus dan weet je verder van tevoren waar je aan toe bent. mijn dochter heeft een vaste dag bij de opvang, daarbuiten passen mijn ouders af en toe bij nood op. ben nu zwanger van de tweede en heb nu al buikpijn over hoe ik het straks moet gaan regelen, hopelijk houden ze mijn vaste dagen in stand, anders heb ik straks dus ook een probleem. ik heb mijn toekomstkindje en mijn dochter ingeschreven voor kinderopvang en buitenschoolse opvang, en voorschoolse opvang, hopelijk is er een plekje vrij tegen die tijd.... als je straks een beslissing hebt genomen over wat je gaat doen, dan kun je actie ondernemen en krijg je er een wat ruster gevoel over hopelijk! succes met je gesprek morgen! oei het is wel een heel verhaal geworden...
Moeilijk. Ik neem aan dat je van te voren wist dat je geen vaste dagen zou krijgen? Want ik snap het punt van je werkgever wel dat als ze jou 2 vaste dagen geven ze de rest van het personeel dit ook moeten geven. Die flexibele opvang, kun je die niet je rooster doorsturen zodat ze zeg 2-4 weken van te voren weten welke dagen je opvang nodig hebt? En hoe kan het nou dat er dan soms geen plek is? Daar heb je toch niets aan? Dus daar kiest dan niemand voor? Een gastouder is een mooi alternatief als zij flexibele opvang kan bieden. Ik zou in elk geval die mogelijkheid goed bekijken. En verder op je werk inderdaad aan kaarten dat je een probleem hebt wat betreft opvang als je geen vaste dagen kunt gaan werken. In het ergste geval dan misschien maar doorgeven dat je alleen nog maar de dinsdag en eventueel wat uren in het weekend wilt werken??? En dan ondertussen op zoek naar een andere baan als je geen andere oplossing kunt vinden. Sterkte, ik weet hoe het voelt om dat gedeelte nog niet goed voor elkaar te hebben! x
Dank jullie voor jullie antwoorden! Ik zat er toen straks helemaal doorheen na de zoveelste opvangte hebben gebeld. Net een uur flink geslapen en oh wat knapt een mens daar van op. (behalve mijn rug ) Maar goed... ik loop dus de hele dag te piekeren. Er is het afgelopen 1,5 jaar een heuse babyboom geweest. Er zijn veel collega's hier uit mijn woonplaats die bij een andere opvang flex plekken hebben. Maar ik ben er achter gekomen dat die opvang dat alleen nog maar doet bij bestaande inschrijvingen (kindjes die al in 2009 kwamen) verder zijn ze daar mee gestopt. Dus die collega's hebben nog geluk. De andere kan dus pas een maand van tevoren weten of ze wel of geen plek hebben. Ik denk dat als een gastouder niets wordt (byvoorbeeld geen plek) dat het dan toch maar op die manier moet. Ik zal dan alleen zelf elke maand "nood"oplossingen moeten zoeken en dat vind ik eigenlijk geen "nood" Mijn ouders worden/zijn tegen die tijd 60 en 65 jaar... dus wil hun niet teveel belasten. Al weet ik dat ze altijd klaar zullen staan als het nodig is. Ik wacht maar rustig af tot het gesprek morgen en probeer 2 vaste dagen los te peuteren. Ze zullen iets moeten. Oja, die flexibele opvang is van een zorginstantie VDA die ook thuiszorg en kraamzorg doet. Ze zouden toch beter moeten weten... ik dacht écht van, yes dit is het!... maar helaas...
Balen hoor. Hier idd flexibele opvang, en dat werkt perfect. Goed in de gaten houden of er bijv. nog nieuwe opvangcentra gaan openen in jouw buurt en idd opzoek naar een gastouder. succes!
Lastig hoor. Ik werk zelf 16 uur in de zorg en heb ook flexibele opvang. Ook bij ons een kinderrijk gebeuren bij de collega's. Iedereen mag 1 vaste aanvraag per maand indienen. Moet zeggen dat het redelik goed werkt voor iedereen. Stel dat sommigen 2 aanvragen mogen indienen dan willen anderen dat ook en dan is bij ons het rooster nooit rond te krijgen. Zelf werk ik meestal 2 weekenden per maand. Dat is al de helft van mijn contracturen.....manlief thuis. Dan nog bijvoorbeeld 2 vroege diensten waarbij ik dus 2 x een hele dag oppas nodig heb en dan nog bijvoorbeeld 2/3 late dus maar een paar uurtjes oppas. Het rooster is bij ons meestal 3 maanden van te voren bekend zodat iedereen genoeg tijd heeft om dingen te regelen. Krijg je het thuis echt niet rond dan wordt er onderling meestal wel geruild. Misschien tijdelijk ouderschapsverlof opnemen tot de opvang rond is? Maar vragen kan je altijd. Je moet jezelf zeker geen zeur vinden want de basis thuis moet wel geregeld zijn Wie weet heeft je werggever wel een prachtige oplossing. Succes morgen. Kwebbel
Ik ben inderdaad wel heel benieuwd naar morgen. Want vandaag hebben ze zo'n soort gesprek gehad met een collega die w.s. helemaal niet meer terug komt om dezelfde redenen. Ik hoop dat het een eye-opener is. Inderdaad, als ik 2 dagen toegezegd zou krijgen dan wil de rest dat ook, ook al hebben hun wel goede flex plekken gevonden voor hun kindjes (die kdv nemen geen nieuwe flex kindjes meer aan) We hebben sinds net ook een nieuwe roosteraar dus ook dát is nog afwachten. Krijgen we wel op tijd de roosters enz... We zullen het zien morgen... Al ben ik het er niet mee eens dat één bepaalde collega met maar 4 uurtjes meer als ik, wél bijna altijd hele diensten draait, terwijl ik (en anderen) soms 5! x per week de ochtenden moeten komen om aan onze uren te komen. En natuurlijk ga ik dit wel melden. Misschien heel achterbaks... maar als aanstaande moeder vecht je als een leeuw voor je kindje en je rechten toch?
Beetje late reactie maar was gisteren kapot en vandaag de hele dag gewinkeld... Ik heb mn gesprek gehad. Na het een en het ander te hebben "uitgetekend" blijkt het achteraf allemaal wel mee te vallen. Aangezien ik om het weekend werk, elke week 1 avond dienst heb én donderdag mijn vast werkdag word. Ik denk dat het dan toch de flex opvang word. Alles wat niet in het flexrooster past kan eventueel door mijn ouders opgevangen worden. Maar dat zal niet veel zijn omdat ik in de weekenden ook uren maak. (dus wat dat betreft heb ik gewoon 0,0 "inzicht" in dit soort dingen, dat blijkt maar weer) Over die collega met haar meerdere vaste hele dagen... Ik heb het hier tóch even over gehad. De teammanagers vinden dit ook onrechtvaardig maar helaas... die collega heeft het ergens in de stenen tijdperk zwart op wit laten zetten. Iets waar ze dus helemaal niets aan kunnen veranderen. Verder... 15 nov begin ik met 1,5 weken vakantie met aansluitend op 25 november mijn verlof! Lekker met het koude herfst weer thuis kneuterig zitten zijn Gezellig! Oh... en voor het eerst in járen alle feestdagen vrij!
gelukkig dat je toch een oplossing hebt kunnen vinden! en dat van die feestdagen...... vind ik stiekum ook heel leuk.........