Ik heb even een vraagje namens mijn vader. Helaas is het bedrijf waar hij werkt failliet gegaan. Mijn vader is 61 en heeft recht op de volledige 3 jaar WW; al hopen we natuurlijk dat hij toch nog een baan gaat vinden. Maar hoe zit het als hij bijvoorbeeld na een jaar een baan vindt, maar dat dit een jaarcontract is? Als hij dan na dat jaarcontract zijn baan kwijt is, loopt dan die drie jaar weer verder door, of heeft hij dan maar recht op 3 maanden daarna? En wordt bij de hoogte van de WW in zo'n geval gekeken naar het laatst verdiende salaris of naar het salaris dat hij verdiende bij zijn werkgever waar hij 40 jaar bij heeft gewerkt?
Beste Bolkje, Je hebt een aantal vragen over de WW-uitkering die je vader ontvangt. Als je vader weer volledig gaat werken voor bepaalde tijd wordt zijn WW-uitkering beëindigd. Wordt hij binnen 26 weken weer werkloos, dan kan het stuk WW-uitkering dat hij nog over had heropenen en verder gebruiken. Wordt hij na 26 weken weer werkloos dan heeft hij nieuwe WW-rechten opgebouwd. Hij vraagt dan een nieuwe WW-uitkering aan. UWV beoordeeld dan weer opnieuw het arbeidsverleden. Heeft hij in de 5 jaar voor het jaar waarin hij werkloos werd minimaal 4 jaar (52 dagen) gewerkt? Dan wordt het volledige arbeidsverleden weer meegenomen. Voldoet hij niet aan de jareneis? Dan wordt het nieuw opgebouwde recht + het recht dat hij nog niet had gebruikt toegekend. UWV kent de garantiedagloon regeling. Dit houdt in dat als je bent gaan werken in een baan met een lager loon en je bent opnieuw werkloos. Dan krijg je soms toch een WW-uitkering die net zo hoog is als de eerdere WW-uitkering. Dit noemen wij het garantiedagloon. Actuele informatie over werken en WW vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare