Goedemorgen, Ik heb een brandende vraag betreft WW en zwangerschapsuitkering. Op dit moment heb ik nog werk maar mijn contract loopt op 1 januari 2013 af. Dit was mijn laatste tijdelijke contract en door de crisis kan ik geen vaste aanstelling krijgen. Ik heb 2,5 jaar bij dit bedrijf gewerkt dus heb recht op 3 maanden WW. Op 1 januari ben ik precies 12 weken zwanger. Mijn eerste vraag is: wat is de einddatum van mijn WW wanneer deze per 1 januari ingaat en 3 maanden duurt? Waarschijnlijk valt dit net niet binnen 10 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum (16 juli 2013). Heb ik de weken na de 3 maanden WW ook recht op een uitkering oid? Kan ik uberhaupt een zwangerschapsuitkering krijgen als ik op dat moment geen recht meer heb op een WW uitkering? Ik woon samen met mijn vriend die een vaste baan heeft dus ik heb geen recht op een bijstandsuitkering. Alvast bedankt! Groet, Manouk
Beste Manouk, Als je WW-uitkering van 3 maanden 1 januari 2013 begint, stopt die op 1 april 2013. je uitgerekende datum is 16 juli 2013, dat is 15 weken na de einddatum van de WW. Je valt dan dus niet onder de nawerking van deze verzekeringsgrond (de WW), voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Zou je een aantal weken geen gebruik maken van je WW-recht gebruiken, door bijvoorbeeld te werken tijdens de WW? Dan schuift de einddatum van de WW op met het aantal weken dat je niet werkloos was. Wanneer de WW-einddatum 6 weken opschuift, zou je alsnog op basis van deze WW-uitkering in aanmerking kunnen komen voor WAZO. Ben je na afloop van de WW wel in staat om te werken, maar heb je nog geen werk gevonden? Dan heb je geen recht op een andere UWV-uitkering. Of je voor Bijstand in aanmerking komt, hangt inderdaad af van de hoogte van je partners inkomen. Zou je echter toch Bijstand krijgen, dan geeft dat geen recht op WAZO. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare