hallo dames ik heb een neefje van 16 die graag bij zijn vader wil wonen het probleem is dat zijn moeder elke keer als zijn vader daar iets voor probeert te regelen dan schakelt de moeder de maatschappelijk werk en advocaat in en vertelt allemaal leugens over zijn vader hij mag van de rechter daardoor zijn vader niet zien dit doen ze uiteraard stiekum af en toe wel maar hij zegt ik wil niet langer bij mijn mama wonen want ik voel me hier een dwangarbeider taken die hij dagelijks doet afwas kleding wassen en opvouwen stofzuigen stoffen boodschappen moeders heeft reuma maar maakt 1000 x erger dan dat het daadwerkelijk is wie weet wat hij kan doen
als je neefje 16 is kan hij zelf een verzoek bij de rechter neer leggen.Hij word in iedergeval gehoord door de rechter. ik mocht op mn 14e zelf kiezen bij wie ik wou wonen. ik moest een gesprek met de raad van kinderbescherming en de rechter en daarin heb ik aangegeven bij wie ik wou wonen. over het algemeen kijken ze naar het belang van het kind en wat het kind zelf wil. (uitzonderingen daargelaten)
Mijn broertje wilde ook bij mijn vader wonen omdat ie dan geen klauw uit hoefde te steken! Vind t trouwens normaal dat ie helpt in het hh vooral als moeder reuma heeft hoor.
Wij zitten momenteel in een rechtzaak om co-ouderschap voor het dochtertje van mijn vriend te verkrijgen. Haar mama stak haar ook op tegen mijn vriend waardoor ze een eind kwaad geweest is op haar papa. Haar mama vertelde ook leugens over dat wij een de drugs zouden zitten en daardoor kreeg mijn vriend ook enkel bezoek recht. Nu hopen we op 2 december toch haar af en toe bij ons te hebben. Ik hoop voor jullie dat ook snel alles goed komt!
Tja eerlijk gezegt snap ik zijn moeder wel. Je kunt niet zomaar ff bij je vader gaan wonen, omdat het je bij je moeder niet bevalt. En als het bij je vader niet bevalt...dan maar weer terug bij je moeder? Vergeet niet dat het een puber is, en die kijken gewoon waar ze het meeste mogen en het minste hoeven te doen. Neefje van mij was 17 en vond ook dat hij het zo slecht had bij zijn moeder....is toen naar zijn vader gegaan..want hij dacht dat alles daar beter zou zijn. Ma na een maand was hij weer terug bij zijn moeder. Wat ik dus wil zeggen...prima dat hij bij zijn vader wil wonen, maar laat het hem in iedergeval goed uitpraten met zijn moeder!
ik zou beginnen met hulp zoeken voor hemzelf. van daaruit goed doorpraten of de redenen van hem oprecht en gegrond zijn. dan kan hij samen met die hulpverlener zelf een verzoek bij de rechtbank indienen als er echt niet met zijn moeder te praten valt. ik snap nooit zo goed waarom de mama's de papa's zo zwart moeten maken (en andersom) ooit komt de waarheid toch uit.
hmm ik ben het eingelijk met de anderen eens..hij is een puber en het gaat het er bij hem niet meer om waar hij minder hoeft te doen? de taakjes die hij van zijn moeder opgelegd krijgt vind ik heus niet zo vreselijk. het is toch volgens mij de normaalste zaak van de wereld dat een kind een beetje meehelpt in het huishouden..vooral in dit geval..zijn moeder heeft reuma. maar goed dat vroeg je niet sorry hij kan idd een verzoek indienen bij de rechter wat er verder gebeurd weet ik niet precies maar hij is oud genoeg om zo een proces te "doorstaan"
Hij mag vanaf zijn 12e zelf kiezen, als hij voor zijn vader wil kiezen kan je hem daar niet in tegen houden. Als hij het alleen maar wilt zodat hij niks meer hoeft te doen, is dat zijn eigen keuze en komt ie daar snel genoeg achter. Zo leren ze het snelst. (mijn broertje had exact hetzelfde)
Als de reden is dat hij vind dat hij te veel klussen moet doen dan mag hij wat mij betreft bij zn moeder blijven wonen. Blijkbaar hoeft hij papa niets te doen, van werken en klusjes voor ouders is nog geen puber doodgegaan.
ik vind niet dat jij het recht hebt te zeggen dat ze het erger maakt dan het is... sorry... ik heb zelf een vorm van reuma, sle, het lijkt voor de buiten wereld alsof alles koek en ei... maar alleen maar omdat je zelf naar buiten gaat wanneer je je goed voelt, een ander ziet je dus niet op de slechte dagen, en soms verbijt je ook je pijn, sorry dat moest ik even zeggen, en voor een 16 jarige vind ik een klusje in huis doen geen kinderarbeid, ik vind dat je je ouders best een handje mag helpen. verder als zij werkelijk steeds de advocaat inschakelt zal ook hij wel met het neefje willen praten...en daarkan hij dus aankaarten dat hij niet meer bij zijn moeder wil wonen, en de advocaat zal daar dan echt wel wat mee doen gezien je vanaf je 12e zelf mag kiezen.
Wat al eerder gezegd werd, er zijn maar weinig 16-jarigen die het leuk en nuttig vinden om in huis te helpen. Daarbij lijkt me reuma een aandoening die voor de buitenwereld moeilijk te begrijpen is. Laat staan voor een puber die gezond is. Ik neem aan dat de vader ook een advocaat heeft en dat de jongen zelf in de rechtbank zijn verhaal heeft mogen doen dus misschien is er meer aan de hand waardoor de rechter geen bezoekrecht toewijst?
Ik weet t niet want ik ken de situatie niet. Maar, mijn kids zijn dan ook dwangarbeiders hihi want die van mij zijn 8 en 6 en moeten hun eigen bed opmaken, eigen brood smeren, ook voor school maar meestal doe ik dat, tafel op en afruimen, eigen was in de wasmand doen. Vriendin van mij laat haar dochter van 7 ook dr kamertje stofzuigen, vind t kind ook leuk. Ik hoefde t zelf nooit te doen, maar ik merkte t wel toen ik op mezelf ging...niks gewend haha
ik vind ook dat je het verhaal maar van 1 kant kent dus je kan niet oordelen. Misschien zegt hij tegen zijn moeder wel iets anders. Ik vind het trouwens heel normaal dat een jongen van 16 zijn moeder helpt dat hoort erbij, vooral als ze reuma heeft. En wie zegt dat ze het erger maakt dan dat het is? Jij voelt toch niet wat zij voelt?
@TS: heb je het verhaal van de moeder, de vader of van het neefje te horen gekregen? Ik krijg het idee dat het van de kant van de vader komt... Het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij alle taken overneemt in het huishouden. Als zijn moeder reuma heeft kan ze hiervoor ook kosten van bijv. een huishoudster vergoed krijgen. En daarnaast kost een vaatwasser ook geen vermogen Ben het overigens met Mejojo eens, je kunt van buitenaf onmogelijk oordelen over iemands kunnen. Aan mij zie je bijv. niks, maar ik ben vrij beperkt in mijn doen en laten door een ongeval 5,5 jaar geleden. Heb al zo vaak te horen gekregen dat het tussen mijn oren zit, "want je ziet toch niks?". Reumapatienten (en ik heb dit van dichtbij meegemaakt) kunnen de ene dag meer dan de andere dag. Als je ze op goede dagen tegenkomt, blijft dat hangen. De slechte dagen zullen ze nl. niet zo snel de boodschappen gaan doen bijvoorbeeld.
Hij is 16 als hij echt zou willen kan hij gewoon gaan. De moeder kan het kind dan niet eens meer terug halen. Want als hij verteld dat hij niet meer terug naar huis wil dan komt hij in de crisis opvangterecht. En daar van daan kan hij naar een soort begeleid kamer wonen. Tot dat die 18 is. Dus, Als hij echt weg wil maar van de rechter niet naar zijn vader mag is er nog een mouw aan vast te knopen. Hoe ik dit weet nou me zusje heeft een dochter van bijna 17 en flikte vorig jaar het zelfde wilden meer zelfstandigheid enzz en me zusje is haar dochterkwijt. Als een kind niet meer terug wilt op deze leeftijd dan heb je als ouders zijnde het na kijken. Maar buiten dat vind het eerlijk gezegt ook normaal dat een tiener van 16 mee helpt in huis en moet hij echt volledig alles doen of zijn het steeds verschillende taken? Zoonlief is hier tien en heeft ook al taken. A was in de wasmand. B tafel op en af ruimen. C de vuilnis zak weg brengen naar de container. D af en toe een luier aangeven voor zusje lief. E zijn kamer opruimen moet hem wel altijd na kijken. F zelf zijn tas uitruimen van school/ huiswerk overhandigen en maken. Succes er mee.
wat moeilijk is dit zeg, ik ben blij dat ik nooit in een zo'n soort spelletje ben beland. is de reden alleen de taken doen in huis? of speelt er meer zoja kan ik daar niet over oordelen maar anders tja, als hij van zn moeder vader niet mag zien is natuurlijk ook erg maar wie weet waarom?
Maakt niet uit waarom hij daar weg wil en of hij moet helpen of niet. Hij is 16 dus hij mag gehoord worden en aangeven bij wie hij wil wonen. Of het dan beter of slechter is valt af te wachten. Maar over de situatie moeten wij ons ook niet uitspreken, want we weten het niet.
Ik moest wel lachen om het woord 'dwangarbeider' . Hij is een puber en/of hij klaagt terecht dat hij veel thuis moet doen. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel tijd hij er per dag mee kwijt is. Een uurtje per dag ofzo moet kunnen. Eigen taken lijken me heel gezond. Maar als het echt zijn 'normale' puberleven ondermijnt, dan houdt het snel op. Sommige ouders gaan iets te ver, anderen 'misbruiken' helaas hun kinderen voor de huishoudelijke taken waar de ouders echt zelf verantwoordelijk voor zijn (zelf doen of hulp van buitenaf zoeken). Een chronische ziekte vind ik persoonlijk geen excuus. Tuurlijk help je elkaar, ieder zijn eigen zwaktes. Maar mijn kind hoeft niet gestraft te worden om mijn gezondheid. Een ouder met een chronische ziekte kan op zichzelf al zwaar genoeg zijn voor een kind of puber. Maar ja, ieder zijn eigen mening. Ik zou me niet te veel bemoeien met de keuze vader/moeder, maar je neefje helpen om zelf zijn eigen keuzes te leren maken in zijn balans tussen priveleven en er zijn voor zijn ouders. Of hij nu bij zijn vader wil gaan wonen of over een jaar of twee of acht op zichzelf, zijn moeder zal een keer hem los moeten laten en hij zijn moeder.
Hoe het toen bij mij is gegaan: Ik ben verhoord door de rechter. We moesten vertellen hoe we het thuis hadden, wat me moesten doen en of we het leuker vonden bij mijn vader of bij mijn moeder (wat een rotvraag!) Wij dachten toen dat het allemaal was omdat mijn vader de alimentatie niet wilde betalen. Nu weet ik beter, mijn vader heeft geprobeerd ons bij hem te krijgen, vanwege mijn moeder. (dit weet ik sinds een paar maanden) Wilde alleen niet bij mijn vader wonen Ouders kunnen je zo tegen elkaar opzetten! maargoed.. Nu je neefje 16 is, mag hij zelf beslissen. Je kan wel dwars liggen, maar het heeft geen nut. Wat ik wel dacht; Als ze zoveel geld heeft voor die advocaat elke keer, kan ze ook een huishoudelijke hulp en een vaatwasser betalen lijkt me..