Lithium

Discussion in 'Zwangerschap' started by MariamZ, Mar 6, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

#1 MariamZ, Mar 6, 2017
    Last edited by a moderator: Mar 6, 2017
    Hooi,

Ik zoek dames die ook tijdens hun zwangerschap lithium hebben geslikt. Wat was jullie ervaring daarmee.

Ik hooop zo dat iemand reageert.

Groetjes

2. Antje88

Antje88 Bekend lid

May 8, 2013
    859
    13
    18
    Wat bedoel je precies met deze vraag? Ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee, maar mijn vader slikt het al een tijdje. Weet dus niet de werking/ervaring in combinatie met een zwangerschap, maar mijn vader heeft er zichtbaar baadt bij. Hij is manisch depressief en de schommelingen zijn merkbaar minder

3. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

Ja ik bedoelde meer of vrouwen die zwanger waren dit geslikt hebben en hoe t daarmee ging.

4. Leuk

Leuk Actief lid

Jul 28, 2014
    157
    66
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb geen ervaring meg innemen, maar op mijn werk mag je ze als zwangeren niet aanraken. Dit zou een miskraam of afwijkingen kunnen geven bij de ongeboren baby. Dus dan moeten we handschoenen aan.

5. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

Miskraam? Ik lees juist dat er geen sterk bewijs voor een miskraam dat studies dat hebben onderzocht. Wel lees ik over hartafwijking. Daarom wil ik ervaringen horen.

6. LM1984

LM1984 Lid

Sep 13, 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het farmacotherapeutisch kompas (medicatiebijbel) staat het volgende:
    Lithium passeert de placenta.
    Teratogenese: Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk is voor de vrucht (iets meer kans op congenitale afwijkingen van het cardiovasculaire systeem).
    Farmacologische eigenschappen: Na chronische blootstelling tijdens het tweede en derde trimester zijn cyanosis, hypotonie, bradycardie, nefrogene diabetes insipidus en hypothyroïdie gezien. Lithium was in therapeutische doseringen teratogeen in dierstudies.
    Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken; zorg voor zo laag en zo constant mogelijke plasmaspiegels.
    Overig: Tijdens zwangerschap zowel lithiumspiegel als schildklierfunctie regelmatig controleren. Gelijktijdig gebruik met een diureticum of een natriumbeperkt dieet is gecontra-indiceerd. In het tweede en derde trimester zal een hogere dosering nodig zijn vanwege een gestegen klaring. Overweeg om minimaal 48 uur voor de partus de dosering te verlagen om intoxicatie bij moeder en pasgeborene te voorkomen, omdat tijdens de partus de Li-klaring weer op normale waarden zit. Na de bevalling zowel bij de moeder als bij de neonaat frequent de lithiumspiegel bepalen. Bij de neonaat tevens de schildklierfunctie controleren.

Hopelijk heb je hier wat aan.

7. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

super bedankt!!!

8. LM1984

LM1984 Lid

Sep 13, 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen dank! Ik zou je ook aanmelden bij een POP-poli in het ziekenhuis. Dat kan via de huisarts met een verwijzing. Dit is een polikliniek met een samenwerking tussen psychiaters en gynaecologen en zij vervolgen mensen met psychiatrische problematiek (soms niet actueel, soms wel) en het gebruik van medicatie. Is voor zowel jezelf als de baby een veilige manier van zwanger zijn. Daar krijg je ook alle benodigde informatie over de risico's. Succes ermee!

9. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

Ja daar loop ik al idd. 17 maart een afspraak staan! Dankjewel nog

Share This Page