mijn oudste dochter was niet ingedaald, die lag nog in stuit toen de vliezen braken en is tijdens de bevalling gelukkig alsnog uit zich zelf gedraaid. nu kreeg ik vd week te horen dat deze baby (die al heel braaf de volledige zwangerschap hoofdje naar beneden ligt) wel is ingedaald. vraag me af of daar veel verschil in zit tijdens de bevalling zelf? weet wel dat als je baby is ingedaald het fungeert als een soort stop tijdens het breken van vliezen (wat bij de eerste dus gewoon een grote waterballon was), maar scheelt het verder ook met bijv persen ofzo?
Ik zou het niet weten, ben pas één keer bevallen en toen was meneer al weken van tevoren goed ingedaald. Heb al met al ongeveer 1,5 uur geperst, wat heel netjes is voor een eerste. De vliezen zijn tijdens het persen gebroken door de vk; uit zichzelf bleven die bij mij potdicht zitten. Wat wel uit kan maken, is dat de uitdrijving bij een tweede meestal een stukkie sneller gaat dan bij een eerste; de weg is al een keer gebaand. En bij tweede kindjes komt het juist veel vaker voor dat ze niet indalen voor de bevalling, dus ik denk dat het niet uitmaakt voor de duur van het persen. anyhow: veel succes, nog een paar weekjes en dat weet jij uit eerste hand of het uitmaakt, ingedaald zijn of niet.
Hier ook maar 1 bevalling meegemaakt.. De kleine was nog niet ingedaald voor de bevalling, maar toen de VK kwam had ik al 1a2 cm, een half uur daarvoor waren mijn vliezen gebroken en was de kleine waarschijnlijk wel ingedaald (anders krijg je geen ontsluiting). Wel een plons, maar niet idioot veel.. De ontsluitingsfase heeft hier niet lang geduurd voor een 1e, van 1a2 cm om half 8 naar 3a4 cm om half 10, naar persen om half 12. Over dat persen kan ik ook weinig zeggen. Ik ben geholpen door de vacuum, omdat de kleine er snel uit moest. Ik heb misschien 3a4 keer zelf geperst. Dat ging opzich wel goed volgens mij, maar de kleine kreeg het moeilijk. Dus dan maar een andere manier..
Tijdens de bevalling maakt het niet zo veel verschil denk ik, maar volgens mijn verloskundige kan het wel uitmaken in of je al dan niet op tijd bevalt. Een ingedaalde baby oefent meer druk uit op je baarmoedermond dan eentje die nog hoog en droog in je buik zit, was haar uitleg. Bij mij klopte dat ook wel: Mijn oudste was al heel vroeg ingedaald en hij is 2 weken te vroeg geboren. De jongste was niet ingedaald en met hem heb ik 9 dagen overtijd gelopen. Toen ik op een gegeven moment weeën kreeg, heeft de verloskundige mijn vliezen gebroken en toen daalde hij letterlijk met een plof in. Uurtje later is hij toen ook geboren.
Je vliezen hoeven trouwens niet te breken om ontsluiting te krijgen, hoor. Bij de oudste had ik al 8 cm ontsluiting toen de vk mijn vliezen doorgeprikt heeft. Bij de jongste had ik 3 cm ontsluiting en heeft ze ze ook doorgeprikt.
Mijn oudste was al op tijd ingedaald maar vaak is het zo bij een 2e of 3e of..kindje zo dat het pas op het laatst indaald of zelfs pas tijdens de bevalling. Mijn jongste is dan ook pas tijdens de bevalling ingedaald. Ondanks dat is hij wel een week voor de uitgerekende datum gekomen en mijn oudste 3 dagen voor de uitgerekende datum. Ook is het zo dat als je vliezen breken terwijl het kindje nog niet ingedaald is je gelijk plat moet gaan liggen ivm de navelstreng. Maar dat was je vraag volgens mij niet. Over het persen zegt het indalen volgens mij ook niets want bij de 1e heb ik een half uur geperst en bij de 2e maar 15 min.
Het hoofd van een ingedaalde baby geeft wat meer druk op de baarmoedermond wat kan meehelpen in de ontsluiting maar dat hoeft niet. het belangrijkste is dat bij een ingedaalde baby bij het breken van de vliezen geen navelstreng kan uitzakken. In dat geval moet je namelijk voor een spoedkeizersnede omdat die beknelt kan raken.