He dames, Zijn er hier toevallig dames die ook in de horeca werken? Ik werk zelf in een restaurant en man man man het wordt nu al echt zwaarder.. De normaalste dingen zoals een drankje neerzetten/ tafel uithalen / een flesje uit de koeling pakken is best vermoeiend en kater ook pijnlijk. Je maakt elke keer dezelfde beweging en dat houd ik niet de hele avond vol. Werk zelf fulltime en dus ook echt 8/9 uur staan en lopen/sjouwen. Pak vaak 2x 10 minuten tegenwoordig pauze. Hoe gaan jullie hiermee om? Heb je tot het eind door kunnen werken?
Zijn die 2x 10 minuten extra pauzes die je neemt of zijn dat de pauzes die je normaal gesproken ook hebt? Ik werk zelf niet in de horeca, maar heb een baan waarbij ik veel moet lopen/staan. Heb met mijn werkgever overlegd en meer rustpauzes kunnen inlassen wanneer ik dat nodig acht, aangezien een zwangere recht heeft op extra pauzes op een dag (maximaal 1/8e van de dagelijkse arbeidtijd). Misschien kan jij dat ook even aankaarten, mocht je dat nog niet hebben gedaan?
Tijdens mijn zwangerschap heb ik het tot 20 weken gewerkt in de horeca toen had ik vier weken vakantie ivm verhuizing. Toen ik terug kwam op het werk werd het echt zwaar mij ziek gemeld ik had ook complicaties . Wel wil ik je mee geven bescherm jezelf mij hebben ze te veel en te lang laten staan. En pauzes die werden niet doorbetaald wat wel gemoeten had. Hopelijk heb jij een werkgever die wel meedenkt.
Ik werk ook in de horeca. Normaal gesproken werk ik 24 uur, maar nu zit ik gedeeltelijk in de ziektewet vanwege bekkenklachten. Nu werk ik nog maar 50%, dat is 12 uur, ongeveer verdeeld over 4 dagen van 3 uur. Langer dan 3 uur houd ik het niet meer vol, dan ben ik de rest van de dag gesloopt! De klachten begonnen bij mij ook rond 20 weken zwangerschap (ben nu 28 weken) Eigenlijk zijn bijna alle bewegingen die je op je werk maakt fout. Dus probeer zo weinig mogelijk te bukken en tillen, en let op je houding bij het inzetten van borden of gerechten. En als het echt niet gaat meld dit dan bij je werkgever en probeer samen naar een oplossing te zoeken. Als het goed is is hij verzekerd en in dat geval kost het hem niks als jij je (gedeeltelijk) ziek meldt. Je komt dan in een vangnetregeling en jij krijgt gewoon 100% van je normale loon. Te lang doorgaan kan in het ergste geval resulteren in klachten die na de bevalling nog maanden blijven aanhouden.
Neem aan extra pauze? Je heb zowiezo rechtbop 1/8 deel van je werkdag op extra pauze! En op tijd aangeven dat je niet alles meer kunt. Je wg zal je tegemoet moeten komen in wat je wel niet kunt. Evt een hakf uurtje zitten om servetten te vouwen bijv? Etc En anders moet de bedrijfsarts beoordelen hoe of wat Trek tijdig aan de bel!
Haha nee geen extra pauze.. Wij doen normaal niet echt aan pauze, bij het ene bedrijf (zelfde eigenaar) eet ik snel wat staand om 17.00 en na het werk eten we vaak met zijn allen, hier ga ik om een uur of 21.00 vaak een kwartier zitten, andere bedrijf ga ik om 17.00 ur even zitten met een kopje soep en tegen een uur pf 21.00 zit ik ook 10/15 min op een krukje met wat eten..
Denk ook dat dit niet lang meer gaat duren voordat ik halve dagen moet gaan maken. Het is ook niet echt mogelijk om meer te zitten en door de hele cultuur zit je ook niet rustig. Ik heb een topbaas hoor en heel leuk werk dus dat is het niet. Maar hij kan het ook niet ruiken als ik niets aangeef. Ik vlieg door de zwangerschap heen en heb werkelijk nergens last van maar ik denk dat dit werk voor elke zwangere bijna niet te doen is haha Afgelopen zondag begon ik eens te tellen hoevaak ik buk, echt diep buk, ik ben gestopt bij 35 keer want toen werd het te druk om bij te houden, denk dus wel dubbele. Plus elke keer dat Geleun om iets te pakken of neer te zetten op tafel.. Lijkt me niet heel goed
Dat is echt niet goed hoor! Je hebt recht op sowieso een half uur voor de rest heb je ook recht op extra pauze! Voor de rest afwisselt werk proberen te doen. De vorige keer heb ik mij vanaf 22w 30% ziek gemeld ivm bekken klachten. Max om 21.00 u naar huis. Nu lijkt het beter te gaan.
Er zijn ook regels dat je vanaf bepaald aantal weken maar zoveel mag staan lopen tillen bukken etc... Dus echt aangeven hoor
Hoi! Ikzelf werkte bij mijn eerste zwangerschap ook in de horeca en het was inderdaad verdomme zwaar. Ik weet niet als je in België of NL woont maar in België bestaat er zoiets als 'moederschapsbescherming'. Houdt in dat als je werk te belastend/niet goed voor kindje/teveel risico e.d. is, dat je moet stoppen met werken met behoud van 80% van het loon. Dus echt wel dik ok. Ik heb daar toen beroep op gedaan want je mag het echt niet onderschatten en je moet echt voor jezelf zorgen. Mijn ervaring was dat mijn baas niet voor mij zorgde. Dus gewoon even hard zijn! Is alleen maar voor jezelf goed en je hebt daar recht op. Verder heb ik nadien mijn ontslag genomen want de uren die ik toen deed was niet te combineren met mama-zijn, maar dat is natuurlijk ieder zijn persoonlijke keuze. Succes en verzorg jezelf en jouw kindje!
Ik weet niet of je werkgever een arbodienst heeft, anders zou hij dat wel moeten hebben. Maar vraag een gesprek aan met een bedrijfsarts, hij kan je goed adviseren over de klachten die je hebt in relatie tot de werkzaamheden die je doet. Ook kan hij je werkgever adviseren over wat wel/niet kan en wat gevolgen zijn als hij de adviezen negeert.
Ik werkte tot 24 weken in de horeca. Door bekken klachten ben ik al snel halve dagen gaan werken. Ook dit was nog te zwaar doordat ik inderdaad niet de kans kreeg om rustig te gaan zitten. Er is gewoon geen tijd voor. Ligt werk is ook een lastig ding in de horeca. Je blijft toch moeilijke bewegingen doen en zware dingen optillen. Daarbij loop je ook nog al die uren achter elkaar. Op dit moment zou ik als ik jou was overleggen of je ander werk kan doen. Administratief misschien? Is dit niet mogelijk zou ik me ziekmelden. Je moet op dit moment niet alleen aan jezelf denken maar ook aan het kleintje in je buik. De arboarts deed ook totaal niet moeilijk en gaf me gelijk. Nadat ik biet meer werkte merkte ik dat de kleine meid ook flink begon te groeien. Waarschijnlijk omdat mama lekker wat rust nam en geen stress meer had. Toen ik 24 weken zwanger was werd mijn contract niet verlengd maar op dat moment maakte ik me daar niet druk om. Lekker geboten van mn zwangerschap en lekker thuis gerommeld. Ben in totaal 1 jaar thuis geweest en inmiddels werk ik 24 uur per week weer in een hotel in de bediening en ben ik verder met mn meisje thuis. Allemaal goed gekomen dus. 1 tip: gaat het niet geeft dit dan aan en stop.! Xx
Ik heb zelf tot 30 weken als huishoudelijke hulp gewerkt toen moest ik stoppen van mijn leidinggevende, ze vond het daarna onverantwoordelijk om nog zo lichamelijke zwaar werk te doen! Heeft me toen in de ziekte wet gedaan. Werkte toen 34 uur inde week. Als het voor jouw verder goed te doen is qua werken zou ik ik toch nadenken over minderen of meer pauzes nemen om willen van je kindje.
Dat is netjes! Is inderdaad zo, verwacht ook niet dat ik het helemaal ga volhouden om juli, augustus en september nog volle bak de zomermaanden door moet werken. Das niet te doen denk ik