Tijdens mn vorige zwangerschap merkte ik maar weinig relatie tussen hoe ik mij voelde en hoe mn baby bewoog. Als ik zat of lag bewoog ze wat meer dan wanneer ik liep of stond, maar dat was het dan ook wel. Hoe anders bij deze zwangerschap... Als ik ook maar denk aan iets op werk, waar ik gestressed van raak dan gaat mn meisje gélijk bewegen- het werkt echt 99 van de 100 keer (helaas). Ik vind het echt heel bijzonder dat ze zelfs het kleinste beetje stress bij mij gelijk lijkt te merken en het maakt dat ik me schuldig ga voelen als ik stress ervaar. Maar ja, juist als ik bang wordt om stress te ervaren wordt de stress alleen maar groter . Gelukkig doe ik ook aan mindfulness wat wel redelijk helpt en voor rust zorgt, maar dan nog heb ik per dag altijd wel een flink aantal stressgedachten en momenten- ik ben nou eenmaal een rasechte stresskip. Heeft iemand hier ervaring mee? En voor alle mama's wiens baby inmiddels geboren is, heb je het gevoel dat je baby extreem gevoelig of snel gestressed is?
Wat bijzonder nee echt! Ik dacht altijd dat mijn baby dat zou voelen ik ben nogal een stresskip. Niets is minder waar ik ben tijdens m'n zwangerschap de rust zelve over het algemeen en als ik stress ervaar merk ik dat niet terug bij m'n beeb. Eerder andersom: als ik rustig ben is hij heel druk. Kan me voorstellen dat het lastig voor je is! Succes
Ik vind het zelf ook maar vreemd. Ik vraag me af wat ze er dan precies van meekrijgt, of het mn hartslag is of dat ze misschien daadwerkelijk ook meer adrenaliene in haar lijfje krijgt of wat dan ook... Pfff, ik wou dat ik ook de rust zelve kon zijn. Helaas heeft mijn hoofd geen flauw idee hoe dat moet. Verder niemand ervaring met baby die sterk op stressreactie van mama reageert in buik?
Ik snap je zorgen, het is niet leuk maar ook wel weer bijzonder. Ik ben ook een stresskip. Ik heb niet het gevoel dat ik haar extra voel bewegen bij stress. Ik herken wel dat ik me soms schuldig voel als ik me druk maak of iets anders wat beter kan... Ik probeer waar dat kan het beter te doen en verder te relativeren, dat ik mijn best doe en het soms is zoals het is. Mindfulness heb ik ook veel aan, ik doe nu de vervolgtraining (Compassie training) ook erg waardevol.