toch 2?????

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door tweety, 21 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    misschien heel raar hoor of denk het zelf te veel. maar in hoevere kan het voorkomen dat je met de 1e echo maar 1 kindje duidelijk ziet en het er toch 2 zijn. ik hoor steeds meer in mijn omgeving de vraag weet je zeker dat het er 1 is en geen 2. ben nu ruim 6 kilo aangekomen sinds de 1e keer bij de verloskundige en dit was met een weet of 8. toen ik voor de 2e keer ging na 6 wk was ik 3 kilo aangekomen en nu dus weer al ruim 3. volgens mijn vk heb ik een grote baarmoeder (als ik zelf voel loopt die tot mijn navel nu) maar vandaag heb ik weer naar het hartje geluisterd en dacht er 2 te horen????? de ene naar ons idee links ongeveer een cm uit het midden en rechts ook. hou ik mezelf nu voor de gek of kan het dan toch nog zo zijn.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Tweety,

als er met een echo is gekeken is het voor 99,9% zeker dat je een eenling krijgt. De kans dat er dan nog een kindje is dat verstopt lag achter de eerste is echt onnoemelijk klein.
    Het aankomen in gewicht zegt niks. De ene vrouw komt veel en snel aan, de ander langzaam en weinig. Ook wil de groei van de baarmoeder nog niets zeggen. We zien vaak een groeispurt in het begin van de zwangerschap, als de groei hard blijft gaan is dat wel een indicatie voor nog een echo, maar daar zal de verloskundige nog even mee wachten.
    Dat je zelf twee hartjes hebt gehoord lijkt me onwaarschijnlijk. Je kunt meestal het hartje op meer plekken in de buik horen. Op de ene plek is het duidelijker dan de andere en soms hoor je de placentavaten die je als hartje interpreteert.
    Ik kan je geen 100% garantie geven dat het geen tweeling is, maar de kans dat het zo is na een echo is echt erg klein!

Mirjam

3. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    bedankt voor je antwoord. ik heb vanavond nog eens goed gezocht en geluisterd. ik heb heel mijn buik gehoord heb idd op meerdere pleken een hartje gehoord de een duidelijk en de ander verder weg. ze klonken allemaal gelijk dus ik denk ook dat het er een is ik hoorde tijdens de duidelijkste hartslag ook nog een hartslag erdoor heb toen mijn eigen hslag gevoeld en deze was er ook bij. ik heb 6 juni weer een echo dus we zullen dan zien dat het er een is ben er nu vrij zeker van alleen zeggen andere mensen het ivm dat ik vrij dik ben volgens hun. nogmaals bedankt voor je uitleg en je antwoord.

Deel Deze Pagina