Ervaringen delen voor mama's met een kindje met reflux

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mamajen, Nov 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Dag mama's,

Sinds maandag heeft ons meisje de diagnose refluxziekte en zijn we gestart met Nexium.
    Graag zou ik met andere mama's ervaringen delen hierover

Mijn eerste vraag: hoe lang na het starten van nexium was jullie kindje pijnvrij?

2. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Onze dochter was direct pijnvrij
    Slokdarm was dan ook nog niet heel erg beschadigd
    3e behandeling osteopaat deed ook wondern
    Eerste 2 behandelingen niet meteen

Gaan hier bij elk schepje voeding een schepje jbpm
    Heel dik dus
    Daarom movicolon om ontlasting soepel te houden

Ook nog koemelk allergie
    Gaat lekker he haha

3. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Wat fijn dat jullie er op tijd bij waren mw. Het is zo naar om je kindje pijn te zien hebben.. 😔

Werd koemelkallergie gelijk met de reflux gesteld?

Ps: volgens mij kennen wij elkaar nog uit 2012 toen ik hier nog onder een andere naam schreef :)

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,946
    113
    Female
    #4 Zoe123, Nov 12, 2014
    Last edited: Nov 12, 2014
    Na een kleine week zagen we echt verbetering :)
    Wij gebruikten nexium in combi met motilium.
    Zoon had ontstoken slokdarm helaas.

5. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

Feb 21, 2014
    314
    0
    0
    In eerste instantie werd het met Nexium alleen iets beter (slokdarm was al bijna ontstoken) en toen bleek ze ook kmea te hebben, ze had in die tijd 10 mg, toen naar 20 moeten gaan en dat ging heel snel goed. Kort geleden af bouw poging gehad wat niet goed ging en nu terug naar 15 mg en dat ging ook ontzettend snel beter. Gebruik ook jbpm maar wel pure vorm. Maar ze drinkt Neocate dus echt dik wordt het niet. De 18de en 25ste provocatietest van de kmea en denk binnenkort is graan aan de beurt. Bleek na de start van granenpap niet goed te gaan.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Bij de oudste direct nexium, maar weet niet meer hoe snel het werkte.
    Jongste eerst ranitidine en dat hielp snel, maar niet volledig. Op mijn verzoek nexium en bij hem duurde het 5 dagen voordat het begon te werken.

Verder volgde ik de leefregels voor reflux op. De jongste bleef spugen, maar wel minder en had geen pijn meer.

7. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Cheryl ik mag zelfs al 1 schep rijstebloem erbij doen maar is nog niet nodig
    Ik doe nu 4 scheppen neocate en 4 volle scheppen jbpm

Mamajen ben nu wel benieuwd wie je bent haha
    Kma kwam 2 weken later aan t licht
    Heb in alles zelf erg veel actie ondernomen dus ze zat met 6 weken al aan neocate

8. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

Dec 12, 2012
    1,642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier na 1 week een ander kind :) hier verdenking tot lactose intolerantie, wat dus niet kan volgens de kinderarts, maar sinds ik ook hero allergy care geef heeft ze geen kramp meer!

Oh en de dosis nexium is 5mg in de ochtend en 5 mg op de avond

9. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

Feb 21, 2014
    314
    0
    0
    Geen pure jbpm neem ik aan maar Nutriton? Zoveel heb ik er nooit in gedaan persoonlijk maar het spugen geaccepteerd, ze had er geen last van en ik wende er vanzelf aan om de hele dag door onder gespuugd te worden, haha. Ben nu overgestapt op de pure van Tammi. Neocate dikt gewoon slecht in al lukt het met rijstebloem een stuk beter. Ben zelf met zo'n 7 maanden pas met rijstebloem begonnen.

10. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Gewone ja, pure ook geprobeerd maar dat werkte niet goed bij neocate
    Hier is het verborgen reflux en stikte ze er vaak letterlijk in dus moesten echt voor de veiligheid drastisch zijn wb indikken

11. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een kindje met reflux. Ze had de slokdarm al flink ontstoken en spuugde echt bloed. Het duurde een week voordat het bloed spugen stopte. Verder bleef ze af en toe buien houden dat ze nog wel last had van het spugen, maar over het algemeen ging het steeds wat beter. Bij een half jaar kreeg ze wel een terugval. Weer vreselijk veel huilen. Toen is haar medicatie (nexium) opgehoogd. De dosis wordt afgestemd op het gewicht dus je kind kan uit de dosis groeien. Dit was bij onze dochter het geval.

Verder moesten wij juist stoppen met JBPM omdat dit de werking van de Nexium iets zou verminderen, aldus onze kinderarts.

Mijn dochter is nu 10 maanden, maar ze heeft haar medicatie nog steeds echt nodig. We kunnen meteen merken als ze haar Nexium iets te laat heeft gekregen. We lopen nu ook bij een osteopaat omdat ze wel erg onrustig blijft.

12. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Hier een meisje van 10 weken met verborgen reflux.
    We hebben Ranitidine en het vele huilen is gestopt.
    Ze is nog wel best onrustig, ik hoop dat dat er binnenkort een beetje af gaat.
    Het slapen in bed is nog een ramp, ze slaapt voornamelijk in de draagdoek.
    We dikken niet in omdat ze daar vreselijke kramp van kreeg met uren krijsen tot gevolg :(

13. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    CindyJessie waarom krijg je dan niet iets voor de ontlasting?
    Hier movicolon en werkt als een trein
    Daardoor kunnen we wel heel erg indikken

Je wil toch dat ze ook in bed kan slapen?
    Oververmoeid zijn en teveel prikkels zorgen voor stress wat de reflux juist weer erger maakt

14. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

Dec 12, 2012
    1,642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik heb trouwens soms het idee dat nexium wat krampjes veroorzaakt, hebben meer mama's deze ervaring?

15. Pepper123

Pepper123 Lid

Sep 10, 2014
    38
    0
    6
    Mijn meisje is ruim 6 weken oud en blijkt verborgen reflux te hebben.
    3 weken geleden zijn we met pepti begonnen (via consultatiebureau), omdat ik zelf vermoed dat ze koemelkallergie heeft. Ik had dit zelf vroeger en ben nu lactose intolerant. Ze had voornamelijk enorme buikkrampen (dacht ik), die begonnen zodra de fles leeg was. De enige keren wanneer het goed ging was als ze in diepe slaap was.
    s Nachts en tijdens haar slaapjes, maakte ze hele enge geluiden, alsof ze stikte.
    Haar darmkrampen leken op de pepti te verbeteren.
    Het ontroostbare huilen bleef echter, met extreem veel slikken, smakken, herkauwen. s Nachts sliep/slaapt ze aardig, overdag hazenslaapjes waarbij ze elke keer wakker schrikt van de pijn. Ze valt ook alleen op de arm/borst in slaap.
    Kinderarts stelde verborgen reflux vast en ik moest gaan indikken. Dit is 1 week geleden.
    Ik dik in met pure jbpm (3/4 schepje van nutriton) en het is zo dik als yoghurt. Het krijsen lijkt minder. De darmkrampen zijn weer een stuk heftiger geworden en het slikken, smakken, onrustig slapen blijft. Kortom, een ongelukkig meisje.
    Gister bij logopediste geweest (onderdeel van behandelteam) en ik moet nog meer indikken. Ik heb mijn twijfels of het indikken niet meer nadelen dan voordelen heeft omdat ze zo'n krampen heeft. Over medicatie is niet gesproken en ik moet het weer 2 weken aankijken.
    Wel moeten we naar de kinderfysio omdat ze erg gespannen is.

Maar ik ga dit toch niet nog 2 weken aankijken?? Ga haar toch niet onnodig ongelukkig laten zijn?
    Zelf denk ik ook nog steeds aan een koemelkallergie en dat pepti miss niet genoeg werkt. Maar ik ben blijkbaar de enige die dit denkt.

Wat ik hiermee wil? Mijn verhaal even kwijt, want het is alles behalve makkelijk!

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    @ pepper.
    Ik zou eerst verder kijken naar de reflux. Reflux komt simpelweg vaker voor dan kea en ik lees meer de klachten mbt reflux dan kea.

Indikken is niet medisch bewezen en niet alle kindjes reageren er goed op. Dikke voeding in de slokdarm, want ookal spuugt een kindje niet kan het nog wel in de slokdarm komen, doet meer pijn dan dunne voeding.

Volg je de leefregels voor reflux al op?

17. Pepper123

Pepper123 Lid

Sep 10, 2014
    38
    0
    6
    Ja, leefregels volg ik.
    Lijkt mij ook pijnlijker, dikke voeding in je slokdarm. Maar ja, je wilt ook niet echt tegen advies in gaan. Ze zijn er heilig van overtuigd dat dat werkt...

18. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Bengeltje, dat idee heb ik ook een beetje.. Maar we gebruiken pas 4 dagen nexium. Misschien is het gewoon wennen?

Pepper, wat een heftig verhaal. Ik zou eens een stevig gesprek met de ka aangaan als ik je was. Bij ons wilden ze eerst niks weten van de reflux, terwijl ik steeds liet zien welke symptomen ze liet zien. Toen is er een gedragslijst voor 24 uur bijgehouden (we lagen opgenomen) en toen was het overduidelijk!
    Ik zou niet meer indikken en al helemaal niet 2 weken afwachten..

Hier, gaat het beter met de nexium! De klachten zijn nog niet weg, maar m'n meisje krijst niet meer!

19. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

Dec 12, 2012
    1,642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ok, maar ze gebruikt het al 14 dagen :(

20. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Volg je gevoel meid! En wees niet bang om er tegen in te gaan.. Als ik het personeel hun gang had laten gaan hadden ze in eerste instantie mij op Fv gezet, vervolgens het huilbabyprotocol gevolgd en hadden ze nog een ph-metrie willen doen, terwijl de diagnose overduidelijk was.. Volgens de kinderarts een 'klassiek geval'. Hier zelf wat medische achtergrond, dus ik stond wel stevig in m'n schoenen.. Maar was niet altijd makkelijk!

Share This Page