Ingeleid: nog steeds wond elektrode op hoofd baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ellalovescoffee, 10 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Geen toestemming weet ik niet, maar ik zou op z'n minst gevraagd hebben of het echt echt echt wel nodig was.

Alles voor de veiligheid van de baby natuurlijk, maar in mijn persoonlijke geval had ik het vertrouwen wel dat het ook zonder elektrode kon. En als ik daarbij geweten had dat ze het prikken ipv plakken en dat een baby daar een wondje of litteken aan over kon houden, dan helemaal.

Voor de duidelijkheid: ik heb het dan echt over mijn specifieke geval :oops:
    Ik heb in de avond tabletjes gekregen om de baarmoedermond te rijpen. In de nacht kwamen de weeën zelf op gang en verliep het daarna eigenlijk als een gewone bevalling: er kwam geen medicatie meer aan te pas.
    Het was mijn derde bevalling en de eerste twee zijn met de vk in het ziekenhuis gebeurd en daar kwam ook geen elektrode aan te pas. Ik had dit keer een buikband en de ctg bleef goed zichtbaar en hartslag is nooit gedropt of gepiekt of zo.
    Dus ik had het vertrouwen wel gehad om het zonder elektrode te doen.

Daarbij denk ik dat ze het prikken hier niet goed gedaan hebben (ze waren behoorlijk aan het klungelen en het moest drie keer opnieuw) of dat er misschien nog sprake is van iets anders. Het is echt een fors kaal, rood plekje met littekenweefsel.

Maar: het is zeker goed dat het zo extra in de gaten gehouden kan worden. Je wilt geen onnodig risico nemen en dat weet je gewoon niet zeker van te voren, dat is het lastige eraan.

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    Bij 1 van mijn kinderen zit daar nu een moedervlekje

3. Weereennieuwemama

Weereennieuwemama Fanatiek lid

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Oh wow! Hoe heftig is de wind dan? En door de schedel heen klopt idd niet.

Zelf heb je er niets meer aan, maar andere mama's wellicht: ik ben ook ingeleid en heb een electrode op het hoofd geweigerd. Ook al prikken ze hem enkel in de huid, bij mij iets in de huid prikken lijkt me al allerminst fijn, laat staan bij een baby die nog niet eens geboren is. De hartslag is bij mij via een band om de buik gemeten; kan dus ook als je niet teveel vet hebt!

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Via een band over de buik kan niet altijd, dat heeft niet per se met te veel vet te maken maar bv met de positie van de baby. Hier viel de meting via de buikband continu weg, daarom werd het toch een electrode op haar hoofd.

ButterflyPassion en Sado vinden dit leuk.
  5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.103
    17.094
    113
    Je omschrijft hier natuurlijk de ideale situatie, maar deze is niet altijd mogelijk. En zoals hierboven gezegd: positie van de baby bepaald grotendeels of het kan.

Bij mijn eerste ingeleide bevalling was een band om mijn buik voldoende, bij de tweede was dat geen optie. Tja, veiligheid voor alles.

Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  6. ellalovescoffee

Even een update...

Ondertussen op het consultatiebureau geweest en we hadden een nieuwe arts. Zij vroeg gelijk of het zeker was dat dat de plek van de elektrode was. Het lijkt meer op iets anders, aplasia cutis, waar jij @Zomaar85 al over schreef.
    Waarschijnlijk hebben ze in het ziekenhuis na de geboorte het bloedende wondje gelijk als 'wondje van elektrode' afgedaan en verder niet goed ernaar gekeken. Maar dan zou het een veel kleiner en ander soort litteken moeten zijn ondertussen.

Kortom: sorry voor de verwarring, wij wisten het ook niet, maar waarschijnlijk is het plekje niet van de elektrode.
    We gaan via de huisarts nu achterhalen wat het wel is. Hij heeft nergens (anders) last van, dus zorgen heb ik niet. Wel zal het plekje waarschijnlijk niet verdwijnen, maar z'n haartjes beginnen er gelukkig al wat overheen te vallen.

7. Zomaar85

Zomaar85 Lid

10 dec 2019
    5
    4
    3
    Vrouw
    Wat goed dat de arts zo oplettend was!
    Hier vallen de haartjes er ook overheen dus dan valt het helemaal niet op.
    Maar ik ben wel benieuwd wat de huisarts er nog over zegt!
    Niet dat ik me er druk om maak want de kinderarts en verloskundige zeiden dat het niks spannends is.. Maar omdat het best zeldzaam is ben ik wel nieuwsgierig.
    Dus ik zou het wel leuk vinden als je nog een x een update plaatst als je bij de huisarts bent geweest. Als het niet te veel moeite is..

ellalovescoffee vindt dit leuk.
  8. ellalovescoffee

Ja, dat is goed.
    Ik heb er ondertussen wat over gelezen en het is inderdaad zeldzaam, als dit het daadwerkelijk is. En het kan ook best ernstig zijn, maar dat denk ik niet bij mijn zoontje (hij heeft verder geen bijzonderheden of meer plekken).

Zomaar85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina