ingeleide bevalling met 18 weken en ziektewet

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Hopmarjanneke, May 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Goedendag,

Komende week zal mijn bevalling worden ingeleid, omdat ons zoontje trisomie 18 heeft (zeer geringe levenskansen, verstandelijke gehandicapt etc) Ik ben dan in de 19e zwangerschapsweek.
    Ik weet dat de bevalling in dit stadium van de zwangerschap geen recht geeft op zwangerschapsverlof, maar wel op ziektewet als gevolg van zwangerschap. Onze arbo-arts is inmiddels ook op de hoogte.

Hoe gaat dit nu verder, word ik in eerste instantie alleen "gezien" door onze eigen arbo-arts (wet Poortwachter), of kan ik al in een vroeg stadium een bericht van het UWV verwachten?
    Wij wonen in Duitsland, maar ik werk in Groningen. Kan ik voor een dergelijk gesprek met UWV-arts dan in Groningen terecht of zou ik daarvoor helemaal naar Heerlen moeten?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Hopmarjanneke,

Wat verschrikkelijk dat je afscheid moet nemen van je zoontje.
    Zoals je zelf al aangeeft kan je een ziekmelding bij je werkgever doen.
    Deze vraagt een Ziektewet-uitkering voor je aan.
    Je merkt hier meestal niets van omdat je werkgever gewoon je salaris doorbetaald.

De medische beoordeling zal worden verricht door 'het orgaan van de woon- of verblijfplaats'.</SPAN>
    Voor Duitsland is dat de Duitse Krankenkasse.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dank voor je reactie Ella. Dan wacht ik bericht af van de Krankenkasse.

Share This Page