inleiden

Discussie in 'De bevalling' gestart door oleander1986, 24 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hoi dames, een hele goede vriendin van me is twee weken overtijd gegaan en is vanochtend opgenomen in het ziekenhuis om ingeleid te worden. Dan brengen ze dus zo een gel aan die de weeen opwekt toch?
    Nu is mijn vraag; heeft ze een grote kans om gewoon vaginaal te bevallen? Of eindigen ingeleide bevalling vaak in een keizersnee omdat de weeen vaak niet sterk genoeg worden ofzo?
    Daar is ze nmnlk best bang voor... Ervaringen hier met ingeleide bevallingen?

2. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    inleiden kan op verschillende manieren o.a. met een gel, maar ook door de vliezen te breken, een soort ketting met hormonen die ingebracht wordt en natuurlijk het infuus met weeopwekkers. De gel zorgt er voor dat de boel daarbinnen wat weker wordt waardoor de bevalling van zelf op gang komt. Is dit niet het geval dan kan nog geprobeerd worden de vliezen te breken en als dat niet helpt zal er een infuus met wee opwekkers worden aangelegd wat steeds stukje verder open wordt gezet waardoor de weeen heftiger worden. Dus die worden wel sterk genoeg.

Vaginaal bevallen is zeker mogelijk, en volgens mij ook de bedoeling bij inleiden. Maar het is wel zo dat bij inleiden vaker een knip gezet wordt of de vacuumpomp gepakt wordt. Maar dat is bij alle ziekenhuisbevallingen. Het is daar nu eenmaal makkelijker voor handen dus dan wordt er ook gebruik van gemaakt. MAAR het hoeft dus niet.
    Verder is er de mogelijkheid om pijnstilling te krijgen dus dat lijkt me ook al een geruststelling.

Keizersnedes worden volgens mij alleen gedaan als het beter is voor moeder en kind. Dus als een soort van laatste redmiddel. Het kan wel zo zijn dat de bevalling niet echt wil doorzetten bij het inleiden en dus erg lang duurt (meer dan 24 uur) dan kan de moeder uitgeput raken en kan besloten worden voor een keizersnede.

Ik zelf ben ook ingeleid omdat ik 2 weken overtijd liep en vond het naderhand een makkelijke bevalling. En zonder knip of pomp bevallen.
    Het is dus net zo als met een gewone bevalling hoe beter je er aan overgeeft en probeert te ontspannen hoe makkelijker/beter het zal gaan

Wens je vriendin maar sterkte.

3. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik ben zelf ook ingeleid vorig jaar. En ben vaginaal bevallen zonder knip/scheur en zonder tang/pomp.
    En de heftigheid van de weeen... Pfoeeee. Was blij dat ik na een paar uur een ruggeprik kreeg.

Ik heb altijd begrepen dat een ingeleide bevalling sneller gaat dan een natuurlijk op gang gekomen bevalling. Mits de benedenboel al een beetje verweekt is dan.
    Zelf heb ik 6 uur over de ontsluiting gedaan en nog een ruim half uur persen.

4. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

Ik ben 2 maanden geleden ingeleid dmv. het breken van de vliezen en een infuus met weeopwekkers... ook ik ben vaginaal bevallen zonder knip of scheur en zonder tang of pomp... had helaas wel een weeën storm door de weeopwekkers... de weeën kwamen om de 30 sec.

5. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Wat Yjc zegt klopt idd. Je hebt verschillende manieren van inleiden.

Ik ben 2 wkn geleden ingeleid dmv tabletten. 1e dag oraal, 2e vaginaal ingebracht. Vliezen braken spontaan, echter kwam in een weeenstorm en heb ruggeprik gekregen.

Door kritieke situatie van mij en mijn zoon, uiteindelijk toch een keizersnede geworden.

Maar zoals je uit de reacties kan opmaken, hoeft inleiden niet persé te betekenen dat je niet vaginaal kan bevallen.

Heel veel succes voor jou en je vriendin

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    inleiden betekend helemaal niet dat je een KS gaat krijgen, je kan tabletten of gel krijgen en bij een kleine ontsluiting zullen ze proberen je vliezen te breken en infuus aan te sluiten, ik ben gewoon 2 keer ingeleid (kan blijkbaar niet zelf mijn bevalling laten doorzetten) maar gewoon normaal bevallen, bij de eerste wel ingescheurd maar dat lag niet aan inleiding maar aan de grootte (van zijn hoofdje) ze blijven alleen zeiken om die ruggeprik steeds terwijl ik daar zo anti in ben, ik wil het liever helemaal zelf doen die pijn heeft een functie en ruggeprik zorgt juist vaak voor complicaties dus tot 3 keer toe geweigerd en toen gezegd dat als ze het nog eens zouden vragen ik hem wel bij hun zet :p het kan wel een stuk heftiger zijn dat inleiden omdat het toch tegen de natuur gaat, je krijgt vaak een ander soort ween (rug, been erbij) en vaak is het nonstop (de zogenaamde weeenstorm) ik heb die ook uren gehad en moest 2 uur persweeen ophouden omdat er op dat moment geen personeel was dat was wel effe heavy en moest daarom wel langer herstellen als van onze tweede die was zo gepiept... kijk maar eens bij bevallen (en dan komische fotos daar heb ik al mijn foto's opstaan)

7. Krissa

Krissa Bekend lid

16 mei 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Hoi,

Ik ben bijna 9 weken geleden bevallen na het inleiden m.b.v. een gel.
    De eerste keer had de gel niets gedaan, na de tweede keer is Max binnen 4 1/2 uur geboren.

Zover ik van mijn gynecoloog heb begrepen maakt de gel alleen je baarmoedermond klaar voor de bevalling en de rest doet je lichaam dan zelf. Het zou dan gaan zoals een spontanen bevalling. Dit laatste staat ook in mijn papieren.

Ik heb alleen een knip gehad omdat max het op het einde wat moeilijker kreeg tijdens de persweeën maar verder alles normaal zonder infuus of pijnstilling.

Zorgen voor een KS zou ik me ook niet maken.

Groetjes,
    Krissa

8. oleander1986

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hartelijk bedankt voor de reacties meiden! Dat geeft weer hoop! ;)
    Ik heb nog geen idee hoe het haar vergaat, ze is vanochtend om negen uur opgenomen en wacht liever tot zij mij belt ivm privacy.... Ik hoop van harte dat het haar ook op de natuurlijke manier gelukt is! Of wie weet is ze nog bezig....

Groetjes!!

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    IK ben 2 1/2 week terug ook ingeleid. Ben gewoon verder vaginaal bevallen. Kreeg eerst gel en toen de weeen begonnen te komen heb ik ook een infuus met opwekkers gekregen om ze heftiger te maken (en voor mij waren ze al zo heftig). Ontsluiting heeft bij mij wel heel erg lang geduurt maar in het ziekenhuis hadden ze gelukkig ook voorkeur naar normale bevalling. Ik had ook de ruggeprik dus daardoor was het ook goed vol te houden.
    Had een heel klein scheurtje met 2 hechtingen, niet echt veel last van gehad.

10. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier ook ingeleidt dmv gel. Dit omdat alles dus nog ´potdicht´ zat en mijn lichaam nog helemaal niet bezig was met een bevalling...

Na de 2e keer gel, wel weeen, maar geen ontsluiting. s avonds spontaan vliezen gebroken en toen kwam er wel wat ontsluiting.

Snachts pijnstilling gehad, dmv Remifentanil pomp.

Hartslag van de kleine was te vlak tijdens de bevalling (geen mooie pieken, maar steeds 100/120), en vandaar weeenopwekkers erbij.

Met persen reageerde hij door nog lager te gaan qua hartslag, en dan wordt de keuze gemaakt om je te helpen.

Bij mij dus met knip, vacuum (3e keer pas gelukt) en duwen op mijn buik bij de 3e poging van de vacuum.
    Gelukkig kwam zoonlief toen wel en is t dus niet alsnog een spoedks geworden..

Goed, dit kan natuurlijk ook afspelen als je niet wordt ingeleidt, het is alleen wel een feit dat een ingeleidde bevalling meer % kans heeft op een kunstverlossing, het is maar net hoe je en je kindje reageren op t feit dat er 'kunstmatig' een bevalling wordt ingezet.

Daarnaast kan inleiden soms best lang duren. Sommige denken dat als je wordt ingeleidt je die dag ook direct bevalt.. Dat hoeft dus niet, het heeft echt te maken met hoe je lichaam/je kindje erop reageert.

11. oleander1986

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    bedankt voor de reacties! Mijn vriendin is gister met al haar spullen naar het ZH gegaan ,daar aangekomen was er net een wissel van arts, die heeft haar nog een keer onderzocht en vind dat de baby het nog te "goed" doet om in te leiden. Ze heeft al anderhalve cm ontsluiting, veel voorweeen en nog genoeg vruchtwater. Arts vond in inleiden dus opeens niet meer nodig. Die arme dus weer naar huis. Ze is het ZO zat! Hoop voor dr dat het snel komt!

12. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    bij de eerste ook ingeleid met gel..wel na 30 uur weeen vaginaal bevallen...

13. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    nou jaaah zeg.. lekker dan.. knappe arts die mij nog naar huis had gekregen..ik was mooi gebleven..whahaha...

14. oleander1986

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    hahaha...Tjah. Jeetje, 30 uur weeen :( Had ik niet getrokken denk ik. Dan mag ik blij zijn met mijn 12 uurtjes...

15. Duna

Duna Niet meer actief

Ik ben gewoon vaginaal bevallen om maar zo te zeggen...
    Met een inleiding loop je meer kans op een kunstverlossing heb ik me laten vertellen (tang of pomp) Maar ik ben gewoon normaal bevallen, echter wel met een ruggeprik want die weeen waren niet te harden zo absurd snel en intens kwamen die op elkaar.
    Mijn bevalling heeft iets langer dan 10 uur geduurd, om 7 uur braken ze kunstmatig mijn vliezen en toe kreeg ik via de infuus oxitine. Heb geen gel etc. gehad omdat bij mij alles al verweekt was en ik 2 CM ontsluiting had toen ik ingeleid werd...

Deel Deze Pagina